موضوعات داغ

همه چیز درباره نحوه عرضه خودرو در بورس؛ راهکاری جدید و مبهم

عکس مطلب اول

عرضه خودرو در بورس مدتی است که محل سوالات و انتقاد بسیاری شده است. جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در این مورد می گوید: طرح ورود خودرو به بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس به امضا 44 نفر از نماینده‌ها رسیده و در مرحله بررسی در کمسیون صنایع قرار دارد. این طرح در صورت تصویب در کمیسیون صنایع در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

فلاح در ادامه افزود: در صورتی که این طرح به تصویب مجلس برسد و تبدیل به قانون شود، تمامی خودروهای تولید داخل که تیراژ بیش از پنج هزار دستگاه دارند و تمامی خودروهای وارداتی که در طی یکسال شاهد واردات بیش از 500 دستگاه آن‌ها بوده‌ایم، قابلیت عرضه در بورس را دارند.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: تمامی افراد حقیقی که گواهینامه رانندگی دارند، می‌توانند در سال از هر ماشین فقط یک مدل خریداری کنند. افراد حقوقی در صورتی اجازه خرید دارند که برای خودرو هیچ خریدار حقیقی وجود نداشته باشد.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: البته در طرحی که به نمایندگان ارائه داده ایم هر فرد می‌تواند در سال فقط یک خودرو از طریق بورس کالا خریداری کند مگر اینکه تقاضایی برای یک خودرو وجود نداشته باشد تا بتواند خریداری کند.

قیمت‌ها در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. از این رو در طرحی که توسط نمایندگان مجلس تهیه شده، مشوق‌هایی برای شرکت‌های خودروسازی در نظر گرفته شده تا تولید خودرو افزایش یافته و عرضه خودرو به بازار بیشتر شود.

فلاح ادامه داد: پس از آن‌که قیمت پایه خودرو در تابلو بورس کالا درج شد، خریداران می‌توانند برای خرید خودرو با یکدیگر رقابت کنند تا خریدار برنده موفق شود. مطابق طرح تهیه شده، بیست درصد منابعی که از طرح حاصل می‌شود در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت معامله شده، در اختیار صنعت خودرو و حمل و نقل خواهد بود.

تسهیلات برای خودروسازان در صورت عرضه خودرو در بورس

در صورتی که طرح عرضه خودرو در بورس به قانون تبدیل شود، تسهیلاتی بابت تولید به خودروسازان ارائه خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به وام قرض الحسنه اشاره کرد. امید است ارائه این تسهیلات موجب کاهش هزینه تمام شده تولید خودرو شود.

فلاح در ادامه سخنانش افزود: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفاف سازی قیمت می‌شود، چرا که قیمت خودرو در تابلو بورس اعلام می‌شود و قابل اتکا است. در حال حاضر دو نوع تقاضا در بازار خودرو وجود دارد که عبارتند از تقاضا مصرفی و تقاضا سرمایه گذاری، دو نرخی بودن تقاضا برای خرید خودرو موجب افزایش سفته بازی در بازار شده است.

در حال حاضر و براساس صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان، هشتاد هزار میلیارد تومان زیان انباشته تولید در جیب شرکت‌ها سنگینی می‌کند. پرداخت این زیان انباشته عظیم در حال حاضر بر عهده سهام‌داران است اما اگر عرضه خودرو در بورس صورت بگیرد، می‌توان به افزایش تولید خودرو و خروج خودروسازان از زیان‌دهی امیدوار بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/14
میشود بفرمایید عرضه خودرو در بورس چگونه قیمت را کاهش میدهد؟ وقتی تولید نداریم ارائه خودرو در بورس دردی را دوا نمیکند آقای به اصطلاح کارشناس.