موضوعات داغ

نگاهی به دورسن G70S، یک کراس‌اوور جدید از زیرمجموعه زوتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران سال‌ها است که به محل آزمون و خطای خودروسازان تازه تاسیس چینی تبدیل شده و کمتر کسی را می‌توان یافت که با این ادعا مخالفت کند. بسیاری از این برندها در ابتدای ورود به بازار ایران محصولاتی را ارائه می‌کردند که رقیب مستقیم خودروهای داخلی با فناوری دهه نود میلادی محسوب می‌شدند اما امروزه در حال ورود به بازار آمریکا هستند.

همزمان با اعمال تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشورمان و خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان، برخی شرکت‌های شناخته شده چینی نیز بازار ایران را ترک گفتند. در چنین شرایطی، خودروسازان ایرانی ناچار به همکاری با برندهای تازه تاسیس و ناشناخته چینی شده‌اند که در طی دو سال گذشته شاهد ورود بسیاری از این خودروها به بازار کشورمان بوده‌ایم. دورسن G70S یکی از همین خودروها است که از مدتی قبل در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه شده است.

نگاهی به دورسن

همان‌طور که انتظار می‌رفت، دورسن یک خودروسازی تازه تاسیس است که در سال 2014 بنیان نهاده شد. دورسن یا گروه اتومبیل‌سازی جینتان در حقیقت یکی از زیرمجموعه‌های زوتی است و خط تولید اصلی آن نیز قبلا در تملک زوتی بوده است. این شرکت در سال 2018 حیات خود را به عنوان برندی جدید آغاز کرد و از آن زمان محصولات دورسن وارد بازار شدند.

دورسن در طی دو سال فعالیت خود، چند محصول به بازار عرضه کرده که اکثر آن‌ها براساس خودروهای زوتی توسعه یافته‌اند. برای مثال دورسن G70S براساس کراس‌اوور زوتی دامای X7 توسعه یافته است. سدان الکتریکی این برند یعنی دورسن E20 نیز مشابه محصول الکتریکی زوتی دامای سیسام است. البته دورسن در طی دو سال فعالیت خود موفق به توسعه محصولی اختصاصی به نام دورسن G60 نیز شده است.

دورسن G70S

دورسن G70S یکی از نخستین محصولات شرکت دورسن است که تولید آن همزمان با تولد برند دورسن یعنی از سال 2018 میلادی آغاز شد. اگر با خودرو کوپا T210‌ آشنایی داشته باشید، حتما متوجه شباهت این خودرو در نمای جلویی خواهید شد. استفاده دورسن از تجربیات زوتی برای ساخت خودرو، منجر به چنین شکلی از الگوبرداری شده است.

طراحی خارجی دورسن G70S

نمای جلو دورسن G70S ذات آسیایی این خودرو را به نمایش می‌گذارد و تا حدودی می‌توان آن را شبیه به چری تیگو 8 و نسل جدید چری تیگو7 دانست، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چینی‌ها حتی از یکدیگر نیز الگوبرداری می‌کنند. دورسن G70S یک کراس‌اوور سایز متوسط است و در همان سگمنتی قرار دارد که فولکس واگن اطلس در آن عرضه می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود تا فضای داخلی دورسن G70S مناسب پنج سرنشین باشد. فاصله بین دو محور دورسن G70S برابر با 2850 میلیمتر است که عددی قابل قبول برای یک کراس‌اوور سایز متوسط محسوب می‌شود.

نمای جانبی دورسن G70S نسبتا ساده است و ممکن است شما را به یاد نسل قبلی لکسوس NX بیندازد. در قسمت پایینی درها، طراحان رکابی استیل را به خودرو افزوده‌اند تا جذابیت‌های ظاهری خودرو افزایش یابد و شبیه به کراس‌اوورهای لوکس ژاپنی به نظر برسد.

در نمای عقبی دورسن G70S نیز یک الگو همگانی را می‌بینیم، چراغ‌هایی با طراحی تیز و منظم که توسط یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند. سپر حجیم با خروجی‌های دوگانه اگزوز(که احتمالا تقلبی هستند) به همراه خروجی‌های هوا در دو طرف سپر، المان‌های اصلی طراحی عقب دورسن G70S هستند که در کراس‌اوورهای امروزی بازار به وفور مشاهده می‌شوند.

دورسن G70S

کابین دورسن G70S نیز برای افرادی که کوپا T210‌ را دیده‌اند، کاملا آشنا خواهد بود چرا که غربیلک فرمان این دو خودرو شباهت کم نظیری به یکدیگر دارند. دورسن برای طراحی نمای داخلی محصول خود اندکی خلاقیت به خرج داده و برخلاف رویه مرسوم این روزها، نمایشگر لمسی را در داخل داشبورد قرار داده است. مطابق سبک طراحی مینیمال، دکمه‌ای در کابین قرار ندارد و حتی برای تعویض دنده‌ها نیز از کنترلر چرخان استفاده می‌شود.

قوای فنی و امکانات رفاهی دورسن G70S

برای قوای فنی دورسن G70S، از پیشرانه دو لیتری توربوشارژر با کد 4G63S4T استفاده شده است. این پیشرانه مهندسی میتسوبیشی را در قلب خود دارد و قادر به ارائه 177 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود. گیربکس در نظر گرفته شده برای دورسن G70S نیز هشت سرعته اتوماتیک است. همانند بسیاری از کراس‌اوورهای چینی، دورسن G70S دیفرانسیل جلو بوده و سوخت را با استاندارد آلایندگی یورو 5 می‌سوزاند.

سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، در صندوق برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، سیستم‌های ABS، EBD، TCS و ESP، رادار نقطه کور، چراغ‌های اتوماتیک، شش کیسه هوا، صندلی برقی راننده و سرنشین جانبی، سانروف و آینه‌های تاشو برقی بخشی از امکانات رفاهی و ایمنی دورسن G70S هستند. این خودرو توسط موسسه ایمنی CNCAP نیز مورد آزمون قرار گرفته که حاصل آن کسب چهارستاره ایمنی برای این خودرو بوده است.

قیمت دورسن G70S

دورسن G70S در چند تیپ و با قیمت‌های مختلف روانه بازار چین شده است اما تنها نسخه فول آن در بازار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خرید و فروش می‌شود. این تیپ قیمتی معادل 22 هزار دلار یا 150 هزار یوان دارد بنابراین به هیچ عنوان با محصولی ارزان‌قیمت روبرو نخواهیم بود. با توجه به قوای فنی نسبتا جالب و امکانات رفاهی متعدد، دورسن G70S را می‌توان خودرویی بی‌رقیب دانست که در صورت معرفی موفق به بازار کشورهای در حال توسعه، می‌تواند توجه مشتریان متمول را به سمت خود جلب کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/21
چقدر شبیه دامای ایکس 7 منه
کپی کاره بدبخت
1400/7/23
این پاشین کپی دامای x7 نیست
این شرکت زیر مجموعه زوتیه و دامای هم زیر مجموعه زوتی و در واقع جفتشون زیر مجموعه زوتی محسوب میشن پس بنابراین کپی محسوب نمیشه
اما میشه گفت این ماشین نمومه کامل تر دامای x7 محسوب میشه و پیشرفت خوبی رو هم داشته مخصوصا تو بحث گیربکس که ۸ سرعته شده و واقعا تحسین بر انگیزه و با توجه به تجربه ای که تو ایران از دامای x7 داشتیم فهمیدیم خیلی ماشین خوب و تکمیلیه و خب این که نمونه کامل تر همونه احتمالا خیلی خوب باشه