موضوعات داغ

هفت نسل هیوندای الانترا ، نمادی از 30 سال پیشرفت در طراحی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

هیوندای الانترا که در کشور زادگاهش کره‌جنوبی به آوانته معروف است، از سال‌ها پیش در حال تولید است. در حقیقت 30 سال از زمانی که هیوندای این سدان کامپکت را به دنیا معرفی کرد می‌گذرد. در این بازه زمانی، هیوندای پیشرفت طراحی خودروهای خودش را به نمایش گذاشته است - از یک سبک طراحی نسبتا قدیمی تا یک زبان طراحی باابهت به نام پویایی پارامتری.

بیایید نگاهی به پیشرفت طراحی هیوندای الانترا در طول دو دهه بیندازیم.

نسل اول (۱۹۹۵-‍۱۹۹۰)

اولین هیوندای الانترا در اکتبر ۱۹۹۰ با کد J1 معرفی شد. الانترا با موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر خطی ساخته میتسوبیشی، قرار بود با سدان‌های کامپکت آن زمان مانند فورد سیرا و اپل وکترا رقابت کند.

نسل اول هیوندای الانترا

نسل دوم (۲۰۰۰-۱۹۹۵)

هیوندای در مارس ۱۹۹۵ برای تولید نسل دوم الانترا با کد J2 از موتور ساخته خودش استفاده کرد. تا ماه سپتامبر، اولین موتور بتا هیوندای تولید و در بازار اروپا عرضه شد که بعدها به آمریکای شمالی هم رسید.

نسل دوم الانترا از سبک طراحی جعبه‌ای نسل قبلی خودش دور شد و از سبک طراحی دهه ۹۰ استفاده کرد.

هیوندای الانترا نسل دوم

نسل سوم (۲۰۰۶-۲۰۰۰)

نسل سوم الانترا با کد XD در آغاز هزاره جدید معرفی شد و اولین الانترا بود که در کارخانه‌های مختلف هیوندای در سراسر جهان مونتاژ شد. در آمریکای شمالی، الانترا فقط با یک موتور بنزینی ۲ لیتری عرضه شد. این نسل با نام هیوندای آوانته در کشورمان حضور دارد.

هیوندای الانترا نسل سوم

نسل چهارم (۲۰۱۰-۲۰۰۶)

این الانترای کاملا متفاوت با کد HD، در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد. هیوندای سبک طراحی بطری نوشابه را با این نسخه از الانترا معرفی کرد که دارای منحنی‌های بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی خودش بود.

الانترا HD اولین خودرویی بود که در کره‌جنوبی با پیشرانه نیمه-هیبریدی عرضه شد.

هیوندای الانترا نسل چهارم

نسل پنجم (۲۰۱۵-۲۰۱۰)

نسل پنجم با کد MD در کره‌جنوبی و با کد UD در آمریکا، به میزان قابل‌توجهی بزر‌گتر از نسخه‌های قبلی این سدان کامپکت بود. این مدل در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس رونمایی شد.

سدان الانترا UD در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۲ به عنوان خودرو سال آمریکای شمالی انتخاب شد و فورد فوکوس و فولکس‌واگن پاسات را شکست داد.

هیوندای الانترا نسل پنجم

نسل ششم (۲۰۲۰-۲۰۱۵)

نسل ششم الانترا با کد AD با رها کردن زبان طراحی فلوئیدیک اسکالپچر، ظاهر ساده‌تری نسبت به نسل قبلی خودش داشت. شرکت هیوندای با این نسخه شروع به استفاده از یک جلوپنجره خیلی بزرگ کرد که در کراس‌اوورهای هیوندای در بازار آمریکا هم شاهد آن هستیم.

هیوندای الانترا نسل ششم

نسل هفتم (۲۰۲۰-تاکنون)

نسل کنونی هیوندای الانترا در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ با کد CN7 رونمایی شد. نسل هفتم الانترا با استفاده از زبان طراحی پویایی پارامتری جدید، قوی‌تر از همیشه و طبیعتا دارای امکانات بیشتری است، و برخی امکانات پیشرفته سوناتا را نیز داراست.

الانترا CN7 در ایالات‌متحده به عنوان مدل سال ۲۰۲۱ به فروش خواهد رسید. یک الانترا N جذاب‌تر نیز در دست توسعه است که قدرت بیشتری نسبت به مدل پایه ارائه می‌دهد.

هیوندای الانترا نسل هفتم

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/22
لطفا مقاله ای درباره 10 نسل سمند ایران خودرو، نمادی از ۲۰ سال پیشرفت در طراحی را قرار بدید ممنون
1399/7/22
یادش به خیر
آوانته خودم رو ۲۶ میلیون خریدم.
اتوماتیک بود،
پیر شدیم....