موضوعات داغ

ایلان ماسک: گیگا برلین بستر تست فناوری‌های جدید تسلا خواهد بود

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

ایلان ماسک بسیاری از تردیدهای ما را با یک توئیت رفع کرد. سوال اصلی اینکه چرا فریمانت قبل از گیگا برلین به پیشرفته‌ترین کارگاه رنگ‌آمیزی خودرو دنیا مجهز نشد، با اینکه هنوز خودروهایی با مشکلاتی مربوط به رنگ تولید می‌کند. ظاهرا تسلا می‌خواهد از کارخانه آلمانی به عنوان بستر آزمایشی برای تمام فناوری‌هایی که در مراسم روز باتری تسلا ارائه داد استفاده کند.

طبق گفته ماسک، تسلا مدل Y اروپایی از سلول‌های ۴۶۸۰ استفاده خواهد کرد، اما این تازه اول ماجراست. این مدل همچنین شامل بسته باتری ساختاری، قالب‌های بزرگ برای قسمت‌های جلو و عقب بدنه و فرآیند رنگ‌آمیزی مبتکرانه گایکو تایکیشا نیز خواهد بود.

مزایای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات

ماسک همچنین تایید کرد باتری‌های لیتیوم آهن فسفات نقش عمده‌ای در خودروهای برد متوسط و افزایش فضای ذخیره‌سازی ایفا خواهند کرد. به عبارت دیگر، خودرو ۲۵۰۰۰ دلاری که قصد ساخت آن را دارند و حتی یک تسلا مدل Y احتمالی از این باتری‌های لیتیوم آهن فسفات بهره خواهند برد. مدل ۳ ساخته شده در شانگهای هم‌اکنون از این باتری‌ها استفاده می‌کند.

با این حال، این مهم‌ترین قسمت پیام نیست. ماسک همچنین گفته گیگا برلین همه این فناوری‌ها را تست خواهد کرد که به معنای ریسک تولید قابل‌توجهی است. اگر این فناوری‌ها ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشند، فریمانت و گیگا شانگهای دو سال بعد آن‌ها را اجرایی خواهند کرد. دلیل انجام این کار جالب، اما ریسک آن زیاد است.

با توجه به اینکه آمریکا و چین بزرگترین بازار خودروهای تسلا هستند، ماسک می‌خواهد از هرگونه ریسکی در آنجا اجتناب کند. تولید در این دو کشور به همان شکلی که در حال حاضر انجام می‌شود ادامه خواهد یافت، تا اطمینان حاصل شود که این بازارها خودروهای موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

گیگا برلین، مکانی امن برای آزمایش فناوری‌های جدید

گیگا برلین این مشکل را ندارد. اگرچه اروپا مهم است، اما اگر مشکلی پیش بیاید، چین یا آمریکا می‌توانند خودروهای موردنیازش را تامین کنند. به عبارت دیگر، این امن‌ترین مکان برای آزمودن این فناوری‌های جدید است.

با این حال، اگر تسلا نتواند سطوح کیفیت مورد تقاضای مشتریان اروپایی را تضمین کند، این استراتژی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. اگر تولید باتری ساختاری باعث افزایش هزینه‌های بیمه شود، تسلا دچار مشکل خواهد شد.

تسلا

اگر باتری ۴۶۸۰ هرگونه مشکلی از خود نشان دهد، نهادهای محافظت از مصرف‌کننده در اروپا می‌توانند ادامه حضور تسلا در این قاره را سخت‌تر کنند. چه می‌شود اگر پیشرفته‌ترین کارگاه رنگ‌آمیزی خودرو در دنیا نتواند آنطور که گایکو تایکیشا خواسته عمل کند؟

مشکل اخیر برف‌پاک‌کن تسلا مدل ۳ که باعث شد راننده آن یک‌ ماه مجوز رانندگی خود را از دست بدهد، نشان می‌دهد این رویکرد ممکن است برای تسلا مشکل‌ساز شود. اگرچه این کار ممکن است بی‌خطر به نظر ‌رسد، اما احتمالا این شرکت باید روش «تحویل فوری و تعمیر در آینده» را کنار بگذارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد