موضوعات داغ

هزینه نصب گیربکس اتوماتیک بر روی تیبا چقدر است؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

شهرهای کشورمان روز به روز شلوغ تر می شوند و ترافیک نیز قرار نیست به این زودی ها دست از سرمان بردارد، بنابراین طبیعی است که عموم افراد، تمایل زیادی به خرید خودروهای اتوماتیک نشان دهند، اما در این شرایط متاسفانه هر دو خودروساز بزرگ کشور، سال هاست که نسبت به این نیاز بازار کم توجهی کرده اند و تاکنون هیچ گاه خط تولید یک گیربکس اتوماتیک تولید انبوه در کشور افتتاح نشده است.

کاهش جمعیت خودروهای اتوماتیک

این مساله باعث شده تا در شرایط بازگشت تحریم ها، ناگهان از شمار خودروهای اتوماتیک موجود در خطوط تولید کشور به نحو چشمگیری کاسته شود، چرا که عمده خودروهای مونتاژی نظیر مزدا 3، مدل های اتوماتیک برلیانس، سراتو و رنو و ....تنها قابلیت ارائه با گیربکس اتوماتیک را داشتند که همگی این برند ها در پی وضع تحریم های یکچانبه آمریکا، ناچار به ترک بازار ایران شدند.

از طرف دیگر تامین گیربکس اتوماتیک برای خودروهای داخلی نظیر 206 نیز به دلیل مشکلات انتقال ارز ناشی از تحریم ها بسیار سخت انجام می شود همین دو عامل باعث شده تا از شمار مدل های اتوماتیک موجود در بازار به نحو چشمگیری کاسته شود.

ماحصل این شرایط افزایش شدید قیمت خودروهای اتوماتیک معمولی مانند رنو ساندرو است که حالا با قیمت هایی بیش از 400 میلیون تومان معامله می شود.

روزهای پررونق افترمارکت

چنین وضعیتی سبب شده تا در بازار قطعات افترمارکت و تیونینگ نیز، نصب گیربکس اتوماتیک بر روی خودروهای دنده ای به امری متداول تبدیل شود و پس از عرضه شمار زیادی پرشیا اتوماتیک به صورت غیر شرکتی، حالا برخی از مشتریان به سراغ مراکز تعویض گیربکس می روند تا نسخه معمولی تیبا را به خودرویی اتوماتیک مبدل سازند.

گیربکس مناسب برای تیبا، همان گیربکس سه دنده معروف قدیمی است که پیش از این برای ریو و پراید نیز مورد استفاده قرار می گرفت و در واقع به خانواده خودروهای فورد تعلق دارد.

طراحی این گیربکس به دهه 80 میلادی مربوط می شود و به همین جهت نیز در سال 2020 تنها نمونه های دست دوم یا اصطلاحا استوک این گیربکس در بازار وجود دارد که خوشبختانه از نظر الکترونیکی نیز بسیار ساده است و از این رو نصب آن بر روی خودروهایی نظیر پراید، ریو، تیبا و ساینا و ....به شکلی نسبتا ساده انجام می شود.

مراحل نصب گیربکس اتوماتیک تیبا

البته باید بدانید که برای نصب این گیربکس نیاز به انجام تغییرات فنی قابل توجهی است که حتی تعویض رادیاتور و نصب رادیاتور مناسب برای خنک شدن گیربکس را نیز شامل می شود، از این رو در شرایط فعلی و با نرخ دلار 30 هزار تومانی، نصب گیربکس اتوماتیک سه دنده بر روی تیبا، هزینه ای در حدود 20 میلیون تومان دارد که واقعا رقم بالایی برای نصب یک گیربکس دست دوم با تکنولوژی 30 – 40 سال قبل به نظر می رسد، اما اگر در بازار نگاهی به اختلاف قیمت خودروهای دستی و اتوماتیک بیاندازید، احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که تبدیل تیبا معمولی به اتوماتیک با چنین هزینه ای می تواند از توجیه اقتصادی برخوردار باشد.

جالب است بدانید که به لطف قدرت بیشتر تیبا نسبت به پراید، عملکرد گیربکس اتوماتیک مذکور بر روی این خودرو به شکل قابل قبولی مناسب است و تعویض دنده ها و معکوس ها نیز به شرط سلامت گیربکس به درستی انجام می شود، البته بخاطر بلند بودن ضرایب دنده، شتاب ثانویه به شکل چشمگیری کندتر از نسخه دنده ای به نظر می رسد ولی این نکته برای استفاده شهری چندان مشکل ساز نیست.

کلام آخر

با این حساب در مجموع نصب گیربکس اتوماتیک بر روی تیبا، حرکتی توجیه شدنی است اما بهتر است قبل از انجام چنین کاری با رفتن به سراغ خودروهای دست دوم، نسخه های اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهید و با مالکین آن ها مشورت نمایید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/21
گیربکس اتوماتیک به قوطی روغنی اله برکت اله