موضوعات داغ

نگاهی به قیمت داف XF 105 در بازار آزاد، هلندی زیبا و بادوام

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر به دنبال یک کامیون کارکرده هستید، قطعا می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها را در بازار پیدا کنید، اما یک استراتژی خوب این است که به دنبال نمونه‌هایی باشید که در سال عرضه خودشان موفق ظاهر شده بودند. ولوو FH، اسکانیا سری G و داف XF کامیون‌های موفق در ایران هستند.

داف XF 105، کامیون سال 2007 دنیا

داف XF 105 در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه بهترین کامیون بین‌المللی سال شد و حالا با کابین سوپر اسپیس خودش همچنان یکی از رقبای برجسته در بازار کنونی است. قسمت میانی کابین مجددا طراحی‌شده این مدل کاملا آشنا به نظر می‌رسد، و شیشه جلو و جلوپنجره زیر آن کمی تغییر کرده‌اند. خط سقف تغییر پیدا کرده و نسبت به نسخه قبلی پیشرفت کرده است. این بخش حالا با طراحی کلی کامیون مطابقت بیشتری دارد و دارای نورافکن‌های قدرتمند ۷۰ واتی است. بین آن‌ها یک ناحیه پیشانی وجود دارد که کاملا برای تبلیغات تجاری یا نوشته‌های شخصی ایده‌آل است. در ناحیه چانه، سپر آیرودینامیک و جلوپنجره دارای چراغ‌های جلوی زنون با پوشش سخت لکسان و خوشه چراغ‌های مه‌شکن هستند.

کابین باکیفیت

وقتی وارد کامیون شوید، کاملا باکیفیت بودن آن قابل مشاهده است. مشهور است که داف با توجه به بازخورد رانندگان، کابین‌های خودش را طراحی می‌کند و داف XF 105 سوپر اسپیس از همه نظر یک کابین مثال‌زدنی است. تونل موتور این مدل تحسین‌شده پایین آورده شده و در نتیجه فضای سر تا ۱۷۵ سانتیمتر افزایش یافته است. داف XF 105 در بخش ذخیره‌سازی هم عالی عمل کرده که این نکته برای هفته‌های کاری طولانی اهمیت زیادی دارد. در اطراف کابین، محفظه‌های ذخیره‌سازی زیادی وجود دارند تا رانندگان را راضی نگه دارند.

قوای فنی پرقدرت

زیر کابین، موتور پاکار با پیکربندی‌های ۴۱۰، ۴۶۰ یا ۵۱۰ عرضه می‌شود که اکثر نسخه‌های موجود در ایران از مدل 460 هستند. این پیشرانه شش سیلندر توربوشارژ با استاندارد یورو ۴ یا ۵ عرضه می‌شود و نسخه ۵۱۰ قابلیت تولید گشتاور ۲۵۰۰ نیوتن متر را بین دور موتورهای ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. این پیشرانه صدای زیادی در کابین تولید نمی‌کند و فقط به اندازه‌ای سروصدا دارد تا بدانید در حال کار است.

داف XF 105

این مدل از سیستم AS-Tronic داف در کنار یک گیربکس ۱۲ سرعته ZF بهره می‌برد. راننده می‌تواند با دسته دنده سمت راست فرمان، دنده را به صورت دستی تعویض کند و یا آن را در حالت خودکار رها کرده و در زمان نیاز آن را تغییر دهد. این روش از این نظر مفید است که گیربکس اتوماتیک تا وقتی دور موتور به ۱۴۰۰ دور در دقیقه برسد، تغییر نمی‌کند.

همچنین بخوانید: ملاقات با داف XF 105 وارداتی؛ کامیون سال 2007 جهان در جاده‌های ایران

این قدرت توسط ترمز و ریتاردر موتور MX کنترل می‌شود، که با کشیدن دسته سمت راست به سمت راننده عمل می‌کند. ترمز اگزوز از طریق یک دکمه روی کف در کنار محل استراحت پای چپ قابل دسترسی است. واحدهای ترمز اصلی همگی دیسکی هستند. این مدل از سیستم تعلیق هوایی بهره می‌برد که کارش را به خوبی انجام می‌دهد و سواری راحتی فراهم می‌کند.

برای خرید داف XF 105 به چه بودجه‌ای نیاز است؟

موتور بزرگ و قدرتمند و کابینی مجهز که نمونه خوبی برای دیگر مدل‌ها است، داف XF 105 را به انتخاب ایده‌آلی برای کسانی تبدیل کرده است که هر هفته مسیرهای طولانی را طی می‌کنند. این مدل ارزانی نیست و هنوز ارزش خودش را حفظ کرده است، اما عملکردش نشان می‌دهد کاملا ارزش قیمتش را دارد.

داف XF 105

در شرایطی که قیمت کامیون‌ها و کشنده‌های صفرکیلومتر چینی همچون دافران H7، کشنده فوتون و سیتراک C7H به بیش از دو میلیارد تومان رسیده است، نباید توقع برچسب قیمتی کمتر از این مقدار را برای داف XF 105 داشته باشیم. البته قیمت این مدل اندکی از رقبایی همچون اسکانیا سری R هم‌دوره ارزان‌تر است اما به دلیل نسخه‌های وارداتی کم تعداد، دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آن چندان آسان نیست.

جدول قیمت داف XF 105

مدلکارکردقیمت
2015650 هزار کیلومترسه میلیارد و دویست میلیون تومان
2015600 هزار کیلومترسه میلیارد و سیصد میلیون تومان
2015500 هزار کیلومترسه میلیارد و هشتصد میلیون تومان
2015700 هزار کیلومتردو میلیارد و 950 میلیون تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد