موضوعات داغ

با وجود محدودیت عرضه خودرو، بورس هم دردی را دوا نمی کند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

به دنبال داغ شدن موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد که در شرایط کنونی میزان عرضه خودرو به مراتب پائین تر از تقاضای موجود در بازار است و به همین دلیل ورود خودرو به بورس محدودیت های عرضه و مشکلات آن را برطرف نخواهد کرد.

به گزارش خودروبانک و به نقل از رادیو اقتصاد، رئیس شورای رقابت با اشاره به این موضوع که بازار خودروی کشور یک بازار کاملا انحصاری بوده و یکی از وظایف شورای رقابت هم نظارت بر بازارهای انحصاری است تا انحصارگر نتواند کالای خود را به قیمت انحصاری به مصرف کنندگان بفروشد.

صحبت های رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درحالی است که مسبب اصلی افزایش قیمت بی حد و مرز خودروها طی ماه های اخیر شورای رقابت بوده و مصوبه افزایش 3 ماه یکبار قیمت ها، باعث شده تا روزانه شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم و شرکت های خودروسازی نیز هر دوره چندین میلیون تومان بر روی قیمت ماشین های خود اضافه کنند که واکنش سریع بازار را به همراه دارد.

رئیس شورای رقابت همنچنین عنوان کرد که اگر عرضه خودرو آزاد و رقابتی باشد، شورای رقابت به هیچ عنوان در بازار مداخله نمی کند و قیمت ها را مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم خواهد کرد. حال ورود خودرو به بورس با وجود محدودیت عرضه نه تنها این مشکل را برطرف نخواهد کرد، بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضای موجود در بازار شاهد کشف قیمت های به مراتب بالاتری در بورس نسبت به بازار و کارخانه باشیم.

در حال حاضر بازار خودرو با ممنوعیت واردات، کاملا تبدیل به یک صنعت انحصاری شده و در این شرایط باید شورای رقابت برای قیمت گذاری منصفانه وارد عمل شود تا شرایط بازار براساس منافع تولید کننده و مصرف کننده ساماندهی شود، با این حال طرح عرضه خودرو در بورس کالا دارای ابهامات و بحث های زیادی است و بورس محلی تنها برای عرضه کالاهای غیر انحصاری است که در حال حاضر بازار خودرو را شامل نمی شود.

بدیهی است که کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود خودروسازان، به قیمت حاشیه بازار نزدیک می ‌شود در این حالت به ضرر مصرف کننده واقعی تمام خواهد شد. کالاهای عرضه شده در بورس میزان عرضه و تقاضایشان با هم برابری می کند و در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور هیچکدام از شرایط لازم را برای عرضه در بورس ندارد و قطعا زمانی که قیمت خودرو در بورس کشف شود، با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد