موضوعات داغ

هر سه نسل فعال هیوندای توسان در انتظار نسل چهارم

عکس مطلب اول

هیوندای توسان را می‌توان در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار داد. این خودرو به دنبال استقبال عمومی در جهان از این کلاس، توسط کمپانی هیوندای به لیست محصولاتش اضافه شد. از سال ۲۰۰۴ ميلادی تا امروز سه نسل از توسان به جهان معرفی شده و این روزها همه خودروبازان در انتظار معرفی و رونمایی از نسل جدید آن به عنوان نسخه ۲۰۲۱ توسان هستند. تا جایی که تصاویر جاسوسی بسیاری از آن توسط عکاسان منتشر شده و براساس طرح‌های مفهومی ارائه شده از سوی هیوندای در ۲۰۲۰ رندرهایی از آن ساخته شده است.

اکنون می‌خواهیم نسل‌های پیشین توسان را از نظر گذرانده و میزان موفقیت این محصول کمپانی بزرگ و محبوب کره‌ای هیوندای را بررسی کنیم. به خصوص که هر سه نسل توسان توسط آسان‌موتور، نمایندگی رسمی هیوندای در ایران به کشور وارد شده‌اند، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها به دلیل مشکلات موجود نسل چهارم آن یکی دیگر از غایبان برند هیوندای در ایران خواهد بود.

نسل اول هیوندای توسان

این نسل که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در خط تولید قرار داشت، در ابتدا بازار آمریکا را هدف قرار داد. اما موفقیت چندانی در بازار سخت‌گیر آمریکا نسبت به شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها کسب نکرد. این نسل که به توسان JM نیز معروف است، بر پلتفرم مشترکی با آوانته طراحی شد که یک موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی را در دل خود جای می‌داد.

هیوندای، توسان JM را در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل عرضه کرد و یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک در هر دو نسخه وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌ها را بر عهده داشت. حداکثر توان خروجی این خودرو ۱۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر بود. نتیجه این قدرت شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و مصرف ترکیبی ۱۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بود. اما به نظر آنچه باعث شد تا این خودرو مورد استقبال خوبی واقع نشود، طراحی ظاهری نه چندان دلنشینش بود. چرا که امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن نیز نسبت به سال تولیدش در سطح قابل قبولی قرار داشت.

در این نسل از توسان شاهد کروز کنترل، حسگر پارک عقب، حسگر باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز ضد قفل، EBD و ABS، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب، صفحه نمایش، شش کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن بودیم.

نسل دوم هیوندای توسان

این نسل از توسان که از ۲۰۱۰ وارد بازار جهانی شد، به مدد تبلیغات وسیع هیوندای موفقیت‌های بیشتری را کسب کرد. تا جایی که در سال ۲۰۱۱ توانست عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور کوچک آمریکا را از آن خود کند. کارشناسان موفقیت توسان نسل دو که LM نیز نامیده می‌شود را مدیون تغییرات اساسی در طراحی ظاهری آن دانسته‌اند.

این نسل با موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بهره می‌برد. این خودرو که در دو نسخه دو و تک دیفرانسیل تولید می‌شد با قدرت ۱۷۶ اسب بخار، گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌متر، حداکثر سرعت ۱۸۶ کیلومتر در ساعت، صفر تا صد ۱۰.۴ ثانیه و مصرف ترکیبی ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر در بخش فنی تقریباً مشابه نسل قبلی ظاهر شد.

به نظر بازطراحی‌های اعمال شده در آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، علاوه بر تداوم موفقیت این نسل، موجبات موفقیت نسل بعدی توسان را نیز فراهم کرد. توسان LM علاوه بر امکانات موجود در نسل یک آپشن‌هایی مانند کنترل سرعت در سرازیری، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دیلایت، فرمان حساس به سرعت، سیستم صوتی با هفت اسپیکر، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی ۸ حالته راننده، سردکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف را نیز دارا بود.

نسل سوم هیوندای توسان

توسان نسل سوم یا TL در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این نسل را می‌توان موفق‌ترین توسان دانست که از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نسل در ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تحت فیس‌لیفت‌هایی جزئی قرار گرفت تا تنوع را نیز در بازار جهانی حفظ کند. با بررسی مشخصات فنی و طراحی ظاهری توسان TL نیز درمی‌یابیم که گویا محبوبیت آن هم عاریه از ظاهر جذابش است. هیوندای، توسان نسل 3 را اسپرت‌تر و عضلانی‌تر طراحی کرد.

در بخش فنی این خودرو دارای یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک بود. حداکثر قدرت این خودرو ۱۵۵ اسب بخار، گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر، صفر تا صد آن ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت توسان نسل 3 در سیکل ترکیبی ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. بنابراین در بخش فنی نیز نسل سه نتوانسته قدرتمندتر از نسل قبلی ظاهر شود.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن نیز علاوه بر موارد موجود در نسل‌های پیشین شامل کنترل ایستایی در سربالایی، رادار نقطه کور و تغییر لاین، حسگر ۳۶۰ درجه، گرم‌کن فرمان، صندوق برقی هوشمند، سقف پانوراما و آینه‌های برقی می‌شود. با بررسی قیمت توسان دیوار و میزان آگهی‌های آن درمی‌یابیم که این خودرو همچنان در بین کراس‌اوورهای محبوب ایرانیان قرار دارد.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد