موضوعات داغ

آیا لاستیک‌های دست دوم قابل اعتماد هستند؟ نگاهی به مزایا و معایب لاستیک دست دوم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار لاستیک خودرو این روزها از هر زمانی آشفته‌تر شده و خرید لاستیک به یکی از دردسرهای مالکین خودروها تبدیل شده است. برندهای کره‌ای و ژاپنی مطرح همچون هانکوک، کومهو و یوکوهاما این روزها کمیاب و گران هستند و برندهای چینی نیز جایگاه برندهای کره‌ای را در بازار گرفته‌اند. تولیدکنندگان ایرانی نیز قادر به تامین تمام سلایق بازار نیستند در حالی‌که قیمت لاستیک ایرانی نیز طرح مدت اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

در چنین شرایطی برخی مالکان خودروها توانایی خرید لاستیک نو را ندارند و به همین دلیل بازار لاستیک‌های دست دوم رونق پیدا کرده است. خرید لاستیک‌های جدید خودروهای صفر کیلومتر موسوم به لاستیک زیر صفری هم راهکار دیگری برای این مالکان است. اما لاستیک‌های دست دوم تا چه حد قابل اعتماد هستند؟

نگاهی به قوانین انگلستان در مورد خرید لاستیک دست دوم

جالب است بدانید که خرید و فروش لاستیک دست دوم در برخی کشورها همچون انگلستان غیرقانونی نیست و سالانه حدود 5.5 میلیون حلقه تایر دست دوم در انگلستان به فروش می‌رسد، البته خرید و فروش این تایرها برخلاف کشور ما تابع قوانین خاصی است.

برای مثال فروشندگان باید قبل از فروش تایر دست دوم، وضعیت سلامتی لاستیک را چک کنند و لاستیک حداقل دو میلی‌متر آج داشته باشد. همچنین لاستیک‌های دست دوم باید با حروف بزرگ در جداره خارجی و داخلی خود علامت‌گذاری شوند.

لاستیک

لاستیک دست دوم برای افرادی مناسب است که به دلایلی ناچار به خرید لاستیک هستند اما بودجه لازم و کافی برای خرید لاستیک نو را ندارند. بنابراین دولت انگلستان با وضع قوانین سخت‌گیرانه از بروز مخاطرات و حوادث ناخواسته که بر اثر لاستیک‌های فرسوده اتفاق می‌افتند، جلوگیری می‌کند.

مزایای استفاده از تایرهای دست دوم

برای افرادی که خودرو دست دومی را به تازگی خریداری کرده‌اند و وضع لاستیک‌های خودرو خریداری نامناسب است، خرید لاستیک دست دوم سالم و کارآمد گزینه مطلوبی می‌تواند باشد. این کار عمل مرسومی هنگام خرید خودرو کارکرده محسوب می‌شود اما توجه به کیفیت و تاریخ انقضا لاستیک‌ها الزامی خواهد بود.

حداقل آج لازم برای استفاده از یک تایر دست دوم حدود 1.6 میلی‌متر در انگلستان و 3 میلی‌متر در آلمان تعیین شده است. بنابراین اگر لاستیک دست دوم با مقدار آج بیش از این مقدار خریداری کنید، برای مدتی قابلیت استفاده خواهد داشت.

و در نهایت مزیت مهم خرید لاستیک دست دوم این است که قیمت کمتری از لاستیک نو دارند و برای جیب راننده مناسب‌تر هستند. از سوی دیگر می‌توانید به جای خرید لاستیک نو ایرانی یا چینی، لاستیک دست دوم کره‌ای یا ژاپنی خریداری کنید.

معایب لاستیک‌های دست دوم

مهم‌ترین عیب لاستیک‌های دست دوم به ایمنی پایین‌تر آن‌ها در مقایسه با لاستیک نو مربوط می‌شود. اگر این تایرها برای استفاده راننده قبلی مناسب نبودند و اقدام به فروش آن‌ها کرده است، چطور می‌توانند برای استفاده شما مناسب باشند؟

حتی با وجود آن‌که در کشورهایی همچون انگلستان قوانین محکمی در زمینه خرید و فروش لاستیک‌های دست دوم وجود دارد، مطابق گزارش موسسه اعتبار سنجی TyreSafe حدود 98 درصد تایرهای دست دوم از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و 34 درصد آن‌ها در شرایط کاملا ناامنی قرار دارند.

لاستیک‌های دست دوم عمق آج کمتری دارند و به همین دلیل چسبندگی کمتری را با سطح زمین برقرار می‌کنند. در نتیجه خودرو شما پایداری کمتری خواهد داشت و در پیچ‌های تند یا ترمزهای شدید، این مورد خطرآفرین خواهد شد. طبیعی است که چسبندگی اندک لاستیک با سطح جاده در هنگام بارندگی نیز دردسر ایجاد می‌کند.

لاستیک

لاستیک‌های دست دوم به اندازه لاستیک‌های نو دوام ندارند چرا که مدتی از عمر آن‌ها گذشته و مورد استفاده واقع شده‌اند. بنابراین در مدت زمان کوتاه‌تری مجبور به تعویض لاستیک‌ها خواهید شد. یک تایر نو حدود هشت میلی‌متر آج دارد در حالی‌که لاستیک دست دوم حدود یک چهارم از این آج را دارد. لاستیک دست دوم تنها برای چند صد کیلومتر مناسب خواهد بود و سپس نیاز به تعویض خواهد داشت.

این مساله سبب می‌شود که قیمت‌ کمتر لاستیک‌های دست دوم در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. درست است که خرید تایرهای دست دوم برای شما هزینه کمتری به همراه خواهند داشت اما در مدت زمان کوتاه‌تری نیاز به خرید مجدد لاستیک پیدا خواهید کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد