موضوعات داغ

اتحاد استلانتیس به معنای پایان تولید برخی‌ مدل‌های پژو سیتروئن و فیات کرایسلر است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در اواخر سال ۲۰۱۹، گروه پژو سیتروئن و فیات کرایسلر یک قرارداد ادغام امضا کردند که بعدا نام استلانتیس برای آن انتخاب شد. فرآیند طولانی ترکیب این دو شرکت خودروساز بزرگ در سال آینده تکمیل خواهد شد، اما برنامه‌های ساخت و تولید محصولات از همین حالا مورد بحث و گفتگو قرار گرفته‌اند. حال به نظر می‌آید در آينده شاهد تولید مدل‌های کمتری توسط این اتحاد بزرگ باشیم.

طی سال‌های اخیر، فروش محصولات پژو سیتروئن در بازار چین به میزان چشمگیری کاهش‌یافته است. در بخش فیات کرایسلر، در حال حاضر جیپ تنها برندی است که در چین عرضه می‌شود و فروش مدل‌هایش در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته‌ است. افزایش رقبای ژاپنی و چینی عامل مهمی در برنامه‌های استلانتیس است، و این باعث شده مدیران اجرایی پژو سیتروئن در حال بررسی شرایط احتمالی پس از تکمیل شدن این قرارداد باشند. کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن، این تلاش را به شروعی تازه در چین تشبیه کرده‌ است، در حالی که فیلیپ دی روویرا مدیرمالی پژو سیتروئن می‌گوید انجام چنین کاری با توجه به برندهای زیاد اتحاد استلانتیس اصلا منطقی نیست.

البته، فعلا مشخص نیست کدام مدل‌ها و برندها دیگر برای بازار چین تولید نخواهند شد. استلانتیس با ۱۳ برند خاص، چهارمین شرکت خودروسازی بزرگ جهان خواهد بود، که از آن‌ها می‌توان به پژو، سیتروئن، رام و جیپ اشاره کرد. این برندها هویت خود را حفظ خواهند کرد - قرار نیست روی مدل‌های آن‌ها شاهد نشان یا برند استلانتیس باشیم - اما ساخت پلتفرم‌های مشترک برای تمامی این برندها قطعا باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

حال باید دید این کاهش مدل‌ها و برندها برای بازار چین چه تاثیری روی بازارهای دیگر دارد. کاهش هزینه یکی از اهداف اصلی این اتحاد است و اگر حضور تمام‌ این برندها در چین منطقی نباشد، برخی از آن‌ها دیگر برای این کشور تولید نخواهند شد. کرایسلر شرایط سختی را به عنوان یک برند تحمل می‌کند و لانچیا هم اصلا در حد و اندازه‌های سابق خودش نیست. طی چند سال آینده شاهد تغییرات مهم و بزرگی در اتحاد استلانتیس خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد