موضوعات داغ

ملاقات با قوی‌ترین کامیون ایران؛ تنها کامیون ولوو FH16-750 ایران

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

آشنایی اولیه

ولوو از سال ۱۹۹۳ که اقدام به تولید نسل جدیدی از کامیون‌های خود کرد، موتورهای ۱۶ لیتری را در دستور کار قرار داده بود و کامیون‌های اف اچ را به صورت موتورهای ۱۲ یا ۱۶ لیتری تولید می‌کرد که به اف اچ ۱۲ و اف اچ ۱۶ معروف بودند. سری‌های اول و دوم موتورهای ۱۶ لیتری فقط در نسخه‌های ۴۷۰ و ۵۲۰ اسب بخاری تولید می‌شدند اما سری سوم موتورهای شانزده لیتری بود که از سال ۲۰۰۳ تولید شد و در نسخه موتورهای ۵۵۰ و ۶۱۰ اسب بخاری به بازار عرضه شد.

در سال ۲۰۰۶ باز موتورهای شانزده لیتری دچار تغییرات قرار گرفته و نسخه‌های ۵۴۰، ۵۸۰، ۶۶۰ اسب بخاری تولید شدند. در ادامه روند این سری در سال ۲۰۰۹ موتورهای ۷۰۰ و ۶۰۰ اسب بخاری و سپس در سال ۲۰۱۱ قوی‌ترین نسخه این موتورها یعنی ۷۵۰ اسب بخاری تولید شد. ولوو همیشه در بازار مشتریان نماد برتری در قدرت بوده و علت این تغییرات طی سالیان را نیز می‌توان همین دانست که هیچگاه ولوو قصد عقب کشیدن از رقابت را نداشت. موتور ۷۵۰ اسب بخاری رتبه قوی‌ترین موتور کامیون تولید انبود در دنیا از لحاظ گشتاور تولیدی را دارد و در حمل نقل‌های طولانی مدت استفاده می‌شود.

ولوو FH750

آخرین نسخه موتورهای شانزده لیتری ۷۵۰ اسب بخاری d16k است که از سال ۲۰۱۴ همراه با نسخه‌های ۵۵۰، ۶۵۰ تولید شدند. موتورهای d16k بر روی نسل چهارم ولوو که از سال ۲۰۱۲ تولید شده بود قرار گرفته و به فروش بسیار خوبی نیز دست پیدا کرد.

نسل چهارم با کابین بسیار راحت و جادار همراه با امکانات بسیار فراوان و از همه مهم‌تر موتور ۷۵۰ اسب بخاری، هر چند در انواع محوربندی تولید شده‌اند اما بیشتر در نسخه‌های فوق سنگین همراه با محورهای پنج پین و به اصطلاح توپی طلا ولوو به غول حمل و نقل فوق سنگین اروپا و به دنبال آن دنیا تبدیل شده است.

این نسخه از ولوو هر چند که قوی‌ترین کامیون از نظر گشتاور تولیدی در دنیا باشد اما رقبا بسیار سرسخت و موفقی مثل کنورث w900 و یا در اروپا مثل مرسدس بنز تیتان را دارد چرا که حمل و نقل‌های فوق سنگین علاوه بر گشتاور تولیدی توسط موتور به خیلی از معیارهای دیگری نیز وابسته‌اند.

ولوو اف اچ ۱۶ در ایران

سابقه حضور موتورهای ۱۶ لیتری ولوو به دوران F16 و بعد از آن واردات بسیار محدود ولوو اف اچ ۶۱۰ و ۶۶۰ اسب بخاری می‌رسد.

این تعداد هم به صورت سه محور و هم به صورت دو محور موجود هستند که نسخه‌های سه محور طبیعتاً در کارهای فوق سنگین و بوژی‌کش بیشتر دیده می‌شوند و همگی دارای طراحی نسل دوم ولوو هستند اما تعداد دیگر که دو محور هستند به صورت انگشت‌شمار دارای طراحی نسل سوم و بیشتر طراحی نسل دوم را دارند. جالب است بدانید که قوی‌ترین کامیون کشنده دو محور ایران نیز همین تعداد محدود هستند که دارای موتور ۶۶۰ اسب بخاری هستند. قوی‌ترین کامیون سه محور ایران نیز همین ولوو اف اچ ۱۶ های نسل دوم با موتور ۶۶۰ اسبی بودند تا اینکه در سال ۹۵ سایپا دیزل برای نمایشگاهی که در سال ۹۶ تصمیم به برگزاری داشت، تنها یک عدد ولوو اف اچ ۱۶ با موتور ۷۵۰ اسب بخاری و طراحی نسل چهارم در نسخه سه محور با زیربند مخصوص فوق سنگین را وارد کرد.

پس از مراسم رونمایی از این کامیون زمزمه‌های تولیدات این کامیون خیلی به گوش می‌رسید اما به دلیل تحریم‌ها یا دلایل دیگر، از این نسخه اصلاً تولید و یا وارد نشد تا اینکه بعد از چند سال بالاخره تحویل مشتری داده شده است.

ولوو FH750

نکته بسیار بحث‌برانگیز این است که این کامیون در ساده‌ترین حالت ممکن وارد شده است. آن قدر ساده که حتی آرم اف اچ۱۶ بر روی درب یا چرم دو رنگ یا پیش پنجره با خطوط عمودی که مخصوص اف اچ ۱۶ ها هستند، در این کامیون دیده نمی‌شود!

هر چند به طور کلی طراحی اف اچ۱۳ و اف اچ ۱۶ ها یکسان است اما دارای تفاوت‌های بسیاری هستند که متاسفانه این کامیون از هیچ یک از آن‌ها برخوردار نیست و به ساده‌ترین حالت ممکن وارد شده است.

نکته جالب‌تر این است که کامیونی که مخصوص کارهای فوق سنگین است، بیشتر از هر کامیون دیگری نیاز به آپشن‌هایی مثل سنسور نقطه کور یا کروز کنترل تطبیقی یا ترمز اضطراری دارد، و یا کامیونی که برای نمایشگاه و رونمایی وارد می‌شود، حداقل آپشن‌ها را نیز باید داشته باشد اما این کامیون هیچ یک از آن‌ها را دارا نیست.

البته باز هم این نکته برمی‌گردد به آن که سفارش‌دهندگان شرکت داخلی که احتمالاً درکی از این آپشن‌ها و نیاز بازار نداشته‌اند، یا ارزشی برای آن قایل نیستند.

ولوو FH750

البته این کمبود چیزی از ارزش‌های این کامیون کم نمی‌کند زیرا که این کامیون قوی‌ترین و غول‌ترین کامیون ایران است. این کامیون در این محوربندی در اروپا تولید می‌شود که در حالت فوق سنگین مانند این نسخه موجود کشور مجازند تا ۱۲۰ تن وزن ناخالص را داشته باشند (البته با توجه به تعداد محورهای تریلر). اما هنوز مشخص نیست در ایران تا چه حد مجاز به بارگیری می‌شود اما احتمال می‌رود کارت مجاز مجموع وزن ناخالص ۹۶ تن را بگیرد.

مشخصات فنی

موتور D16k شش سیلندر ۱۶.۱ لیتری که ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و استاندارد آلایندگی موتور یورو پنج است. اینکه آیا این پیشرانه به ای ای وی مجهز است یا خیر مشخص نیست زیرا که کامیون‌هایی که به سیستم کاهنده آلایندگی ای ای وی مجهز هستند در کنار کابین ارم آن دیده می‌شود.

حجم روغن موتور برای روان کاری ۴۴ و حجم مخزن آب برای خنک‌کاری ۴۸ لیتر است. همچنین این موتور مجهز بهVEB یا ترمز سوپاپ نیز است.

گیربکس

گیربکس ATO3512D هوشمند اتوماتیک ۱۲ سرعته به جلو مجهز به کرال است که این نوع گیربکس مخصوص موتور ۱۶ لیتری ۷۵۰ اسب بخاری است و فقط بر روی آن نصب می‌شود. این گیربکس نیز مجهز به سیستم I-ROLL وI-SEE نیز می‌باشد.

محوربندی ۶×۲

این کامیون سه محور بوده و دو محور عقب مخصوص بارهای فوق سنگین ولوو است که پنج پین توپی طلا نامیده می‌شوند. ظرفیت هر کدام از محورهای عقب ۲۲ تن و محور جلو ۱۹ تن است. سیستم تعلق کامیون فنربندی است (بالن و بادی نیست)، نکته جالب‌تر اینکه تعلیق اتاق نیز بادی نیست.

کابین

کابین از نوع نرمال یا hslp ولوو است که دقیقاً مثل کابین ولوو اف اچ ۵۰۰ های موجود ایران است. ارتفاع این کابین ۲۰۳ سانتی‌متر است که دارای دو تخت مجزا و دو صندلی کاملاً بادی با قابلیت تنظیم و البته مجهز به گرم کن است. برخلاف اف اچ های اروپایی که در طرح داخل چرم دو رنگ را دارند، این کابین در ساده‌ترین حالت ممکن و یک رنگ وارد شده است.

تجهیزات و امکانات

از امکانات نصب شده روی این کامیون می‌توانیم به بخاری درجا، گرم‌کن آینه، یخچال داخل کابین با قابلیت تنظیم دما، سیستم تهویه با قابلیت تنظیم دمای اتوماتیک و دستی، سیستم صوتی مجهز به مانیتور و قابلیت تنظیم از روی دکمه‌های فرمان و کلیدهای انتهای کابین و همچنین قابلیت اتصال بلوتوث، AUX ،USB، سیستم روشنایی مجهز به کلید ولوم تنظیم نور داخل کابین به صورت دو چراغ با هم و یا جداگانه که نسبت به ولوو های داخل ایران متفاوت است، سانروف برقی، قفل‌کن و جفت کن دیفرانسیل اشاره کنیم.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/9
حرفی ندارم واقعا زیبا و قوی است
1399/11/25
توپیاش پنج پین نیست، چهار پینه
1399/12/1
موتورش‌ چند‌ سی سی هستش؟؟؟
1400/9/30
موتور این کامیون ۱۶ لیتر یا همون ۱۶۱۰۰ سی سی هستش
1401/3/5
تشکر از خودرو بانک عزیز بابت مطلب بسیار خوب

یک نکته بسیار ریزی هم داره ظاهرا این ماشین که توقیفی دادگاه هست ! روی شیشه جلو اون کاغذ آچار و فامیل شاکی رو میشه دید :D
فک کنم بنده خدا مشتری با زور دادگاه ماشین رو از سایپا گرفته :))
سایپا مطمئن :D
1401/4/10
این ماشین غول در ملایر استان همدان می باشد
1401/9/12
سلام علیرضا
ولوو FH حرف نداره
عکس های خوبی گرفتی .. عالیه
اتفاقا دیشب 11 آذر تلویزیون کارخانه ولوو رو نشون میداد
در کارخانه سوئد رنگ های زیبا و متنوعی تولید میکردن

متاسفانه در ایران رنگ های ماشین ها رنگ مرده هستن.


ولی در اروپا ماشین ها رنگ های زنده و شاد هستن.
----------------------------
الان این ولوو FH 16 که عکسشو گرفتی بسیار زیباست ولــــی رنگ خوبی نداره ...

در ایران رنگ ماشین ها مانند روحیه مردم ایران مرده است.
رنگ های ماشین های داخل ایران : سفید - نوک مدادی - مشگی - خاکستری - سبز لجنی

تنوع رنگ در ایران صفر است.

با سپاس
1402/3/9
این قبیل تراک ها تحت شرایط خاص از تمام نیرویشان استفاده میگردد.برای یک مصرف کننده و راننده این حجم بالای توان نیاز نیست. جاده و آسفالت پل ها و تونل و...همه باید در شرایطی باشند که دویست تن به بالا را پذیرا باشند. در ایران سری fh اول بسیار عالی و کارآمد در آمد و همینطور ادامه یافت. ولی رضایت کلی در مصرف و میزان استهلاک هست.بهمین علت تراک های چینی توانستند در ایران ورود پیدا کنند.البته در نهایت ولوو بنز داف و اسکانیا میتوانند چند سال بدون استهلاک بالا خدمات بدهند.
1402/9/15
سلام خدمت دوستان
وقتی متنو دیدم تعجب کردم کہ نوشتید ولوو FH16
قویترین کامیون دنیا از اونجایی کہ آقای روستا ھم خودشونم قبلا گفتن قوی ترین کامیون ایران بنز تیتان ھستش با موتور ۱۲ سیلندری نہ ولوو من قبل از اینکہ اینترنت بہ این صورت در دسترس باشہ مجلات کامیون رو میخوندم بزرگترین جابجایی ھا در ایران توسط بنز تیتان انجام شدہ جابجایی 830 تن بار در بندرعباس با یک دستگاہ تیتان
و جابجایی 2000 تن بار در بندر امام توسط ۴ دستگاہ تیتان بنز تیتان تو ایران رقیب ندارہ من موندم شما چرا با این اطلاعات این سوتی ھا رو میدین