موضوعات داغ

شاهین نبض مجدد سایپا

عکس مطلب اول

با توجه به پیش فروش و عرضه خودروی سایپا شاهین دستی تا پایان امسال کارشناسان سایت کاراِف (CARF) مصمم شدند نگاهی جامع به این خودرو و پیشینه آن نمایند. اولین قدم سایپا جرات به خرج دادن مدیران برای خارج کردن خط تولید گاو شیرده خود یعنی پراید بود و این یعنی قدم بزرگ برای صنعت واپسگرای خودرو.

نزدیک به ۳ دهه بود که مردم گروه خودروسازی سایپا را با پراید و خودروهای کوچک و نا امن می شناختند و یکی از اهداف تولید شاهین تغییر این تصور به خودرویی امن بوده است. سایپا با رونمایی و عرضه خودروی شاهین که ساخته و تولید مهندسان ایرانی است و با استاندارد های اروپایی همخوانی دارد نگرش مردم را تغییر داده و قطعا در آینده ای نزدیک می تواند با توجه به مگاپلتفرم طرحی شده خودروهای متفاوت با سایزها و کاربردهای متفاوتی تولید کند. مگاپلتفرمSP100 این شرکت بنا بر ادعای سایپا تولید و طراحی آن کاملا داخلی می‌باشد و امکان توسعه و تولید خودروهای سدان، هاچبک، کراس اور و مینی کراس اور را داراست. بدین صورت شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این مگا پلت فرم ایرانی می باشد. شاهین از موتور توربوشارژ ۱۵۰۰ سی سی با جعبه دنده ۵ سرعته جدید سایپا بهره می برد، موتور 1500 بر روی بسیاری از خودروهای سایپا استفاده شده که نتیجه آن خیال راحتی در تامین لوازم مصرفی و هزینه های نگهداری آن می‌شود و با نصب و ارتقا آن به توربو از لحاظ توان و کشش نیز جوابگوی نیازهای راننده می‌باشد. جعبه دنده 5 سرعته آن نیز قبلا بر روی خودروی برلیانس H330 جواب خود را پس داده است.

شاهین

از مهمترین نقاط برجسته خودروی شاهین در کنار طراحی زیبای آن می توان به بدنه خودرو (که از فولاد با استحکام بالا و تکنولوژی جوشکاری TWB) استفاده شده، اشاره کرد که ایمنی و امنیت خودرو را در رقابت با خودروهای خارجی هم تراز کرده و این یعنی شاهین در سطح بالای استاندارد تولید شده است و در آزمون‌های ایمنی اروپا یعنی موسسه یورو انکپ تنها با 2 ایربگ موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده و رقم قابل قبولی برای شاهین محسوب می شود. هم چنین در راستای رعایت استاندارد های اجباری با وجود تحریم هایی که صنعت خودرو با آن مواجه است سایپا توانست الزام های ۸۵ گانه استاندارد را نیز دریافت نماید. طراحی کلی خودروی شاهین بسیار جذاب است. در اواخر شهریور ۹۹ بود که گروه خودروسازی سایپا، تصویر کابین شاهین را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد بر خلاف تصور و ذهنیت حاصل از خودرو تیبا!! مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفت. از آپشن هایی که در خودروی شاهین استفاده شده می‌توان به تریم داخلی چرم، سیستم ورود بدون کلید و کیلس استارت، سانروف، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، صندلی های ایزوفیکس، نشانگر تعویض دنده، فرمان برقی و رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی و....که آپشن های خوب و ایرانی پسند است را اشاره کرد.

اطلاعات فنی سایپا شاهین:

شاهین

اما در نتیجه گیری شاهین بعد از بازدید کارشناسان کاراِف درست است که سایپا تلاش کرده شاهین را از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن ها در حد قابل قبولی نگه دارد و در کابین با طراحی نسبتا جدید و مدرن و فضای مناسب برای خانواده های ایرانی روبه‌رو هستیم اما متریال به کار رفته در کابین شاهین مطابق انتظار نیست و از پلاستیک خشک تشکیل شده و حتی فرمان آن نیز کاملا تو ذوق می‌زند و سایپا می‌توانست از متریال باکیفیت‌تری حداقل نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس، برلیانس H330 و جک J4 در بازار ایجاد نماید.

سخن آخر که تحریم های اعمال شده که متوجه صنعت خودروسازی است بسیار گران تمام شده و اگر این تحریم ها نبود سازنده‌های ما بسیار زودتر و خودروهایی بسیار با کیفیت‌تر و ارزانتر می‌توانستند تولید کنند و با این شرایط می‌توان گفت شاهین یک قدم بسیار رو به جلو می‌باشد. به امید افزایش توانمندی خودروسازها باید در حد امکان از آنها حمایت کرد و چه بسا به جای حجم عظیم خودروهای چینی بی نام و نشان در بازار شاهد وجود خودروهای داخلی و اصیلی همانند سایپا شاهین باشیم.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/20
آخه ماشین هشت سوپاپ ارتقاء یافته پراید دیگه پز دادن داره؟!!