موضوعات داغ

برای خرید ام وی ام 550 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دهه نود خورشیدی را می‌توان دوران هجوم گسترده خودروهای چینی به بازار ایران دانست و چه بسا اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه خودروسازی از راه نمی‌رسیدند، امروز بخش عمده بازار ایران در تسلط برندهای چینی قرار داشت.

در این میان مدیران خودرو با همکاری چری خودروهای مختلفی را تحت دو برند چری و ام وی ام به بازار عرضه کرد و توانست به عنوان یک خودروساز خصوصی، رقیب خودروسازان دولتی باشد. ام وی ام 550 یکی از محصولات این شرکت در رده سدان‌های اتوماتیک اقتصادی بود که جایگزین ام وی ام 530 شد. تولید ام وی ام 550 از سال 1394 آغاز شد و تا سال 1397 ادامه یافت. این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به دست مشتریان رسید. عمده رقیب ام وی ام 550 در بازار ایران را باید جک J5 کرمان خودرو دانست، هرچند خودروهایی همچون B50f‌ و دنا نیز به عنوان رقبای این خودرو مطرح می‌شوند.

نگاهی به ام وی ام 550

ام وی ام 550 از پیشرانه مشابهی با ام وی ام 530 بهره می‌برد و به نوعی می‌توان این خودرو را نمونه فیس لیفت و اصلاح شده ام وی ام 530 دانست که ایرادات طراحی و ساختاری این خودرو در ام وی ام 550 رفع شده بودند.

در میان سدان‌های اتوماتیک چینی عرضه شده به بازار ایران ام وی ام 550 حجیم‌ترین پیشرانه را دارد و همین مساله به امتیاز مثبتی برای این خودرو در بازار ایران تبدیل شده است، چرا که مشتریان ایرانی خودروهایی با پیشرانه حجیم و تنفس طبیعی را دوست دارند. گیربکس CVT در نظر گرفته شده برای ام وی ام 550 نیز ضعف‌های گیربکس اتوماتیک جک J5 را ندارد و رانندگی روزانه با ام وی ام 550 دردسرهای کمتری به همراه خواهد داشت.

همچنین بخوانید: تجربه رانندگی با ام وی ام 550 و ام وی ام X33S دست دوم از تهران تا طالقان

ام وی ام 550 پیشرانه حجیمی دارد اما برخلاف خودروهایی هم‌رده خود، مصرف سوخت بالایی را ثبت نمی‌کند. مصرف سوخت ام وی ام 550 در کاتالوگ رسمی عددی بین 6.5 الی 7.5 لیتر ذکر شده است که در شرایط واقعی و با اندکی فشار بیشتر بر خودرو، به نه لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. این رقم در مقایسه با مصرف سوخت دنا یا جک J5 رقم مطلوبی برای یک سدان اتوماتیک با پیشرانه دولیتری محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری بهتر، عمده مزیت ام وی ام 550

یکی از بارزترین بهبودهای صورت گرفته در ام وی ام 550 نسبت به ام وی ام 530، ظاهر بهتر این خودرو است. طراحی خارجی ام وی ام 550 نسبت به مدل 530 بهینه‌تر شده و دیگر فرم جعبه‌ای مانند در بدنه خودرو دیده نمی‌شود. در نمای جلوی ام وی ام 550 از اصول طراحی مشترک با نسل دوم ام وی ام X33 و نسل اول ام وی ام 315 استفاده شده که مشخصه اصلی آن چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره کرومی هستند که با خطوط ملایمی شکل گرفته‌اند.

ام وی ام 550

در نمای عقبی نیز طراحان چری با اصلاح خطوط تند و تیز، چهره ملایم‌تری را برای ام وی ام 550 پدید آورده‌اند. نمای جانبی ام وی ام 550 همچنان ساده است اما با افزایش حجم گلگیرها، رینگ‌های کوچک آن چندان به چشم نمی‌آیند.

نمای داخلی ام وی ام 550 نسبت به ام وی ام 530 تغییرات چشمگیری داشته و تا حدود زیادی ساده شده است. در حقیقت چری تصمیم گرفته تا در این نسل فاصله قیمتی میان خودرویی همچون چری E5 یا همان ام وی ام 550 را با خودروهای خانواده آریزو پررنگ کند و این کار را از طریق ساده‌سازی افراطی و حذف تجهیزات انجام داده است.

مشکلات ام وی ام 550

ام وی ام 550 هنگام عرضه به بازار ایران با دو مشکل اساسی روبرو بود، مشکل اول مربوط به کمپرسور کولر ضعیف این خودرو می‌شد که پس از مدتی استفاده دچار مشکل شده و مالک را ناچار به تعویض می‌نمود. این مشکل به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت ایران و چین بروز پیدا می‌کرد و از آن‌جایی‌که ایرانیان در کشوری با اقلیم نیمه خشک زندگی می‌کنند، استفاده بیشتری از کولر خواهند داشت و در نتیجه کمپرسور کولر خودروهای عرضه شده در ایران باید قوی‌تر از نسخه‌های دیگر باشد.

مشکل دیگر ام وی ام 550 به ترمزهای آن باز می‌گردد. ترمزهای این خودرو پایین می‌گیرد و سیستم متفاوتی نسبت به پژو 405 یا سمند دارد. از این رو برای آشنایی به نحوه رانندگی و ترمزگیری با ام وی ام 550، نیاز به مقداری زمان خواهید داشت.

برای خرید ام وی ام 550 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

ام وی ام 550 در زمان تولید یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار بود که با بودجه‌ای در حدود شصت میلیون تومان می‌توانستید آن را بخرید. اما این روزها قیمت ام وی ام 550 افزایش قابل توجهی پیدا کرده و برای خرید نسخه‌ای کارآمد و قابل اطمینان از ام وی ام 550، باید مبلغی بین 260 الی 290 میلیون تومان هزینه کنید.

ام وی ام 550

با توجه به دشواری‌های انجام تعمیرات گیربکس خودروهای اتوماتیک در داخل کشور و حساسیت فوق‌العاده زیاد گیربکس‌های CVT، هم‌اکنون خرید نسخه دنده‌ای ام وی ام 550 توجیه بیشتری برای مصرف‌کنندگان دارد. با توجه به کیفیت ساخت قابل قبول و قوای فنی قدرتمند ام وی ام 550 دنده‌ای در مقابل رقبایی همچون دنا، خرید این خودرو در نسخه‌های کارکرده می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را روانه جیب مشتریان کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد