موضوعات داغ

نگاهی به شیوه های جدید واسطه گران در بازار خودرو کشور

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو کشورمان در طی سال 99 روزهای عجیبی را پشت سر می گذارد که اغلب با تورم و افزایش قیمت های شدید توامان بوده است اما آنچه باعث بروز تفاوت بزرگ امسال با سال های گذشته شده است، موضوع عجیب و غریب حذف قیمت ها از روی وب سایت های خرید و فروش و آگهی آنلاین خودرو است که زمینه لازم را برای تاخت و تازه واسطه گران در بازار خودرو فراهم آورده است.

ظاهرا برخی از مسئولین تصمیم گیرنده در اوایل سال به این نتیجه رسیدند که درج قیمت ها در فضای مجازی منجر به زد و بند و هماهنگی مالکان برای افزایش قیمت خودروها می شود و از همین رو درج قیمت را به کلی غیر مجاز اعلام کردند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، باز شدن دست دلالان و واسطه گران برای حضور جدی تر در بازار خودرو بود که البته به افزایش شدید قیمت ها نیز منجر شده است.

قیمت خودرو حذف شد، جولان دلالان افزایش یافت

تفاوت ماجرا اینجاست که تا سال گذشته (زمانی که قیمت ها در فضای آنلاین قابل رصد بود)، واسطه گران ناچار بودند تا با سعی و ممارست بسیار در میان آگهی ها، نسبت به خرید یک خودرو مناسب با حداقل ترین قیمت ممکن تلاش نمایند. به نوع دیگر می توان گفت که قشر دلال در راستای افزایش سود خود، تمام تلاششان را به کار می بستند تا خودروها را زیر قیمت واقعی بدست آوردند و نکته مهم اینکه همین رفتار (خرید با قیمت حداقلی) به نوعی باعث حفظ سطوح قیمتی در بازار می شد.

تندر 90

اما حالا و در پی حذف شدن قیمت ها، ورق به کلی برگشته و دیگر نمی توان هیچ معیار مشخصی را برای سنجش قیمت خودروهای دست دوم مشخص کرد. در این شرایط تازه هر دلایل یا سرمایه گذار، خودرو را صرفا براساس شرایط روز و قیمت پیشنهادی فروشنده خریداری می نماید و به سبب مشخص نبودن قیمت ها، در نهایت نیز با قیمت بالاتری به فروش می رساند. بنابراین حتی فارغ از مسائلی نظیر قیمت ارز یا تورم عمومی کشور، شیوه کنونی خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار خودرو، منجر به افزایش قیمت تدریجی و پیوسته می شود.

قیمت خودرو در چنگال واسطه گران

از طرف دیگر تا زمان روشن بودن قیمت ها، اساسا شرایط بازار به گونه ای بود که در بسیاری موارد، بازسازی خودرو توسط واسطه گران از نظر مالی توجه نداشت، چرا که معیار ارزش گذاری خودروهای دست دوم در بازار ایران، بیشتر به رنگ بدنه مربوط می شود و عیوب فنی و پنهانی در بسیاری موارد از دید خریداران مخفی می ماند و در قیمت گذاری نیز نقش چندانی ندارد. اما حالا و در پی حذف قیمت ها، دسته ای از دلالان نیز وارد بازار شده اند که به امور فنی آشنایی دارند و در برخی موارد خودروهای ضعیف از نظر موتور و گیربکس را با قیمت پایین خریداری کرده و بعد از بازسازی و تعمیرات با قیمت های بالاتر به فروش می رسانند.

طبیعتا این شیوه نیز معایب خاص خود را به همراه دارد، چرا که در بسیاری موارد تعمیرات اصولی و با استفاده از قطعات با کیفیت انجام نمی شود و از این رو ممکن است خریداران با رضایت خاطر، خودرویی را معامله کنند که دست بر قضا به شیوه اشتباهی تعمیر شده است.

بی ام و

از این رو می توان گفت که حذف شدن قیمت ها از وب سایت ها عملا نه تنها باعث افزایش تعداد واسطه گران شده، بلکه شیوه های عملکرد دلالان را نیز متنوع تر ساخته و در چنین شرایطی ریسک خرید خودروهای دست دوم در بازار به شدت افزایش یافته است، به خصوص که در پی رشد قیمت ارز، هزینه تعمیر و نگهداری از خودرو نیز به شکل عجیبی بالا رفته و در صورت بروز مشکل، خریداران با هزینه هنگفت زمانی و مادی مواجه خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد