موضوعات داغ

بی ‌ام ‌و iX الکتریکی با توان ۵۰۰ اسب بخار رونمایی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بی ام و سری ۷ را فراموش کنید، چون خودروسازی باواریا یک پرچمدار جدید معرفی کرده است. این یک مدل بزرگ، تمام الکتریکی، کاملا متصل و نیمه خودران است. تاکنون آن را با نام iNext می‌شناختیم، اما تبدیل آن از یک نمونه اولیه به مدل تولیدی باعث شده نامش به iX تغییر پیدا کند. اگرچه این مدل تمام الکتریکی هنوز در فاز توسعه قرار دارد، اما تمام اسرارش فاش شده است.

این شاسی بلند بزرگ که در تصاویر می‌بینید، مبتنی بر معماری جدیدی است که این خودروساز باواریایی مخصوص خودروهای باتری الکتریکی ساخته ‌است. این پلتفرم مزایای زیادی نسبت به پلتفرم قبلی دارد، اما به نظر می‌رسد بی ‌ام ‌و از پیشرفت حاصل‌شده در فناوری‌های رانندگی خودکار و خدمات دیجیتال آن رضایت دارد. برای مثال، قدرت پردازش افزایش پیدا کرده تا ۲۰ برابر داده بیشتری را نسبت به مدل‌های قبلی پردازش کند.

نگاهی کلی به بی ام و iX

بی ام و iX از نظر ابعاد بدنه خیلی شبیه مدل‌های شاسی بلند بی ‌ام ‌و با موتور احتراقی است، و طولش برابر با بی ام و X5، ارتفاعش برابر با بی ام و X6 و اندازه چرخ‌هایش برابر با بی ام و X7 است. این منجر به طراحی یک شاسی بلند با ظاهر جذاب نشده، اما این شرکت مونیخی گفته طراحی ساده و مینیمالیستی بی ام و iX نشانگر شکل آینده‌ نگرانه‌ای از لذت رانندگی است.

جلوپنجره خیلی بزرگ هم باعث افزایش جذابیت این مدل نشده، اما به نظر می‌آید طراحی کلی این مدل از شعار «ظاهر تابع عملکرد» پیروی می‌کند - جلوپنجره دارای حسگرها، دوربین، و فناوری رادار برای سیستم‌های کمک راننده پیشرفته است. آدرین ون هویدانک طراح ارشد بی ‌ام ‌و درباره طراحی iX گفته است:

بی ‌ام ‌و iX نشان می‌دهد ما می‌توانیم طراحی بسیار مدرن را با فناوری‌های جدید تلفیق کنیم. این خودرو فناوری پیچیده‌ای دارد، اما خیلی ساده و غیرپیچیده به نظر می‌رسد. بی ‌ام ‌و iX یک فضای زندگی سیار ارائه می‌دهد که مردم در آن احساس راحتی می‌کنند، و فناوری‌های هوشمند خودرو فقط وقتی در دسترس قرار دارند که به آن‌ها نیاز باشد.

iX

iX اولین مدل تولیدی بی ‌ام‌ و با فرمان شش‌ضلعی است که خودروساز گفته باعث دسترسی بهتر راننده شده و دید بهتری به نمایشگر اطلاعات ارائه می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های کابین که توجه ما را به خود جلب می‌کند، دکمه‌های صندلی‌های برقی است که حالا روی پنل های درب قرار دارد، شبیه چیزی که در مدل‌های پورشه شاهد آن هستیم. این خودرو الکتریکی همچنین دارای بزرگ‌ترین سطح شیشه‌ای است که در یک مدل بی ‌ام‌ و شاهد آن بوده‌ایم.

مشخصات فنی بی ام و iX

قدرت این شاسی بلند بزرگ از پیشرانه تمام الکتریکی نسل پنجم بی ‌ام ‌و تامین می‌شود. این مدل دارای دو موتور الکتریکی است که توان کلی آن‌ها ۵۰۰ اسب بخار یا ۳۷۵ کیلووات است. این باعث می‌شود شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت iX کمتر از ۵ ثانیه باشد.

این مدل به لطف پک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی، قادر به طی مسافت ۳۰۰ مایل براساس فرآیند تست FTP-75 و ۶۰۰ کیلومتر براساس فرآيند WLTP اروپا است. این ارقام نهایی نیستند و نشانگر عملکرد این خودرو در مرحله کنونی توسعه آن هستند.

بی ام و iX

قابلیت‌های شارژ بی ام و iX هم جذاب به نظر می‌رسند. شارژ سریع با جریان برق مستقیم با حداکثر ۲۰۰ کیلووات باعث می‌شود ۷۰ درصد از ظرفیت باتری طی ۴۰ دقیقه شارژ شود. به علاوه، با یک شارژ سریع ۱۰ دقیقه‌ای می‌توان مسافت ۱۲۰ کیلومتری را طی کرد.

هنوز مشخص نیست iX چه زمانی وارد خط مونتاژ می‌شود، اما بی ‌ام ‌و می‌گوید تولید آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در کارخانه دینگولفینگ این شرکت آغاز خواهد شد. iX از اواخر سال ۲۰۲۱ در بازار عرضه خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد