موضوعات داغ

آیا خرید خودروهای کلاسیک می تواند یک سرمایه گذاری مطمئن باشد؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

خرید ماشین های کلاسیک و به طور کلی اشیای کلکسیونی، روشی است که در بسیاری نقاط جهان برای حفظ سرمایه و حتی افزایش آن در بلند مدت انجام می شود و مختص به قشر ثروتمند جامعه است.

این مساله اساسا به قبل از فراگیر شدن روش های سرمایه گذاری در بورس مربوط می شود، چرا که خرید خودروها یا هر اشیایی که تولید آن ها به صورت محدود انجام شده و مورد پسند عموم جامعه قرار دارد، می تواند در نقش یک سرمایه گذاری بلند مدت تلقی شود. در واقع برای خودروهای شاخصی مانند محصولات فراری یا مکلان یا حتی مدل های خاص مرسدس بنز و ب ام و همواره تقاضایی وجود دارد و این درحالیست که با توجه به قطع شدن تولید این محصولات، قیمت نمونه های سالم رفته رفته افزایش می یابد.

پس در بازار جهانی و در کشورهایی با تورم اندک، خرید و نگهداری از خودروهای کلاسیک علاوه بر لذت و پرستیژ خاص، می تواند در نقش یک سرمایه گذاری کم ریسک ظاهر شود و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از سوپر اسپرت های مشهور و تولید محدود، حتی قبل از ورود به خط تولید، به کلی پیش فروش می شوند.

بی ام و 518

اما در مورد کشورمان با توجه به تورم سنگین و غیر قابل پیش بینی بودن قوانین، ماجرای خرید خودروهای کلاسیک بسیار پیچیده تر است. متاسفانه در قوانین ایران مرز مشخصی بین خودروهای کلاسیک و فرسوده وجود ندارد و مالکین خودروهای قدیمی فارغ از بحث کلاسیک بودن یا نبودن، با مشکلاتی در زمینه دریافت معاینه فنی، سهمیه بنزین و استفاده از بیمه بدنه مواجه می شوند. این در حالیست که شاید ارزش بسیاری از خودروهای کلاسیک از خودروهای مدرن نیز بیشتر باشد و بیمه شدن این خودروها می تواند از اهمیتی ویژه برخوردار باشد.

از طرف دیگر طی سال های اخیر قیمت خودروهای کلاسیک رفته رفته افزایش یافته است و به خصوص پس از اجرایی شدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده، نمونه های سالم خودروهای محبوب نظیر فولکس واگن بیتل، با افزایش قیمتی چندین برابری مواجه شده اند، اما در همین حین با توجه به افزایش قیمت قطعات یدکی (ناشی از افزایش نرخ ارز) هزینه نگهداری از این خودروها نیز به شکل سرسام آوری افزایش یافته و حالا خرید و نگهداری خودروهای کلاسیک در واقع به تفریح گران قیمت قشر بسیار ثروتمندی از جامعه تبدیل شده است و سایر خودروهای قدیمی که با قیمت های منطقی تری در بازار حضور دارند، معمولا از حیث ارزش کلاسیک در زمره خودروهای درجه سه و چهار محسوب می شوند و کمتر می توان نمونه های با ارزشی از این خودروها را با قیمت منطقی مشاهده کرد.

بنز اتاق معماری

پس در مقطع زمانی فعلی و با توجه به احتمال آزاد شدن واردات و کاهش نرخ ارز، خرید خودروهای کلاسیک در ایران، نه تنها از توجیه سرمایه گذاری برخودار نیست که ممکن است اتفاقا با افت قیمت نیز مواجه شود. چرا که پس از باز شدن احتمالی واردات، احتمالا اکثر افراد ترجیح می دهند تا سرمایه خود را به جای انتخاب نمونه های کلاسیک، به خرید یک خودرو مدرن اختصاص دهند.

با این حساب به وجود آمدن رکورد در خرید و فروش خودروهای کلاسیک خارج از تصور نیست، هرچند نمونه های با ارزش از خودروهای خاص (به خصوص مدل های کوپه و کروک دارای اصالت و سلامت) همواره مورد توجه علاقه مندان واقعی قرار دارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/10
خودرو کلاسیک هیچ ربطی به واردات خودرو نداره و متن شما کاملا اشتباهه. کلاسیک داشتن فراتر از این حرفاست که مثل ۲۰۶ با دلار بالا پایین شه.
کسی بخواد عشق کنه میکنه حالا با هر قیمتی.