موضوعات داغ

چرایی عدم ترخیص خودروهای بی ام و، پورشه و بنز از گمرکات کشور

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

در رابطه با خودروهای وارداتی که نتوانستند مجوز ورود به کشور را دریافت کنند، مدیر کل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد چنین اعلام کرد که سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ ها و راهکارهای موجود، نتوانسته اطمینان حاصل کند که این خودروها استانداردهای ۸۵ گانه اتحادیه اروپا را پاس می‌ کنند، زیرا در مواردی بخشی از الزامات فنی یا قطعات خودروها در کشورهای مختلف جابجا می ‌شود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، چندی پیش طی بازدید مسئولان قضایی کشور از گمرک شهید رجایی در رابطه با بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات کشور، یکی از مسئولان سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان با اشاره به این موضوع که برای شماره گذاری خودرو تائیدیه اداره استاندارد لازم است، اعلام کرد سازمان ملی استاندارد طی نامه ای اعلام کرده که چند مدل خودرو از جمله بنز، بی ام و، پورشه و تویوتا مورد تایید نبوده و با استاندارد ملی مطابقت ندارند!.

مدیر کل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در رابطه با چرایی عدم دریافت استاندارد از سوی خودروهای مطرح جهان چنین عنوان کرد که از دی ماه سال ۱۳۹۶، تعداد استانداردهای خودرو از ۵۵ به ۸۵ مورد ارتقا پیدا کرده و استاندارد اتحادیه اروپا نیز ۸۵ گانه است که در کشور از آن اقتباس شده است.

حال در این شرایط علت اینکه برخی خودروها نمی ‌توانند به کشور وارد شوند، به این دلیل است که بعد از ۸۵ گانه شدن استانداردها، از سازمان ملی استاندارد تایید نوع دریافت نکرده اند و اگر قبلا استاندارد ۵۵ گانه را دریافت کرده اند، مستندات جدیدی ارائه نشده که نشان دهد بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده اند.

این دسته از وسایل نقلیه در اتحادیه اروپا پلاکی به نام whole vehicle دارند که نوع خودرو را مشخص می ‌کند و مشخصات فنی خودرو و استاندارد ۸۵ گانه در پلاک whole vehicle ثبت شده است. به همین دلیل مشکلی برای ترخیص خودروهای دارای whole vehicle وجود ندارد.

حتی در شرایطی که مستندات فنی خودرو به صورت جداگانه در بخش ‌های مختلف خودرو آمده باشد که نشان دهد استاندارد ۸۵ گانه را پاس کرده است، با شناسایی پلاک ‌های جداگانه به آنها مجوز ورود داده شده است.

طبق گفته این مقام مسئول، در رابطه با خودروهایی که نتوانستند مجوز ورود دریافت کنند، سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ ها و راهکارهای موجود نتوانسته اطمینان حاصل کند که آیا خودروهای آماده ترخیص استانداردهای ۸۵ گانه اتحادیه اروپا را پاس می ‌کنند یا خیر. از طرف دیگر در مواردی بخشی از الزامات فنی یا قطعات خودروها در کشورهای مختلف جابجا می‌ شود و نمی توان مطمئن بود قطعاتی که کارخانه روی خودرو نصب کرده و بر مبنای آن استانداردهای لازم را دریافت کرده است، تا رسیدن به کشور تعویض نشده باشند.

بنابراین اگر خودرویی به صرف اینکه بنز، بی ام و، پورشه یا دیگر برندهای معروف دنیا باشد، به کشور وارد شده و سپس با استفاده از آن به مصرف کننده آسیبی وارد شده و مشخص شود خودروی صفر دستکاری شده بوده، سازمان ملی استاندارد نمی‌ تواند پاسخگوی آن باشد!.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/4
در ایران تست امنیت خودرو گرفته نمی شود، ولی تست آلایندگی خودرو گرفته می شود، به این خاطر یک خودروی پورشه یا بنز با موتور حجیم استاندار 85 گانه را دریافت نمی کند ولی پراید دریافت می کند. استاندارد 85 گانه توجه چندانی به بحث امنیت خودرو ندارد.
البته به نظر من هم توجه به آلایندگی خودرو بسیار مهم است ولی علاوه بر تست آلایندگی امیدوارم تست های ایمنی خودرو نیز در استاندارد های جدید درنظر گرفته شوند.
1399/12/19
یعنی خاک بر سر بنز و بی ام و و پورشه ای که که به اندازه پراید که ارابه مرگ میباشد ایمنی نداره