موضوعات داغ

تعطیلی بازار خودرو با شروع محدودیت های کرونایی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرد که با کاهش نرخ ارز و تبعیت بازار خودرو از این کاهش، قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته و در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت خودروها اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی بین 20 تا 27 درصد بوده ایم و احتمالا شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در هفته های آینده خواهیم بود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر افرادی در ماه های گذشته سرمایه های خود را به سمت بازار خودرو آورده بودند اکثرا فروشنده هستند، اما در بازار خریدار و فروشنده ای نیست.

موتمنی در ادامه بیان داشت: معاملات خودرو مانند معاملات دیگر از تناسب خرید کالا و عرضه در بازار پیروی می کنند. زمانی که خریدار خودروی خود را ارزان بخرند، به دنبال آن عرضه ارزان هم خواهیم داشت و بالعکس اگر با قیمت بالا خریداری کرده باشند، سعی می کنند با قیمت بالاتر بفروش برسانند.

وی ادامه داد: بازار خودرو همانند بازارهای سرمایه ای دیگر مانند سکه و مسکن، ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و با افزایش یا کاهش نرخ ارز ما شاهد افزایش یا کاهش قیمت خودرو هستیم، اما نکته ای که در حال حاضر مشهود است، عدم مراجعه خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت خودرو به دنبال کاهش نرخ ارز در کشور است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با آغاز محدودیت‌ های کرونایی که از اول آذرماه آغاز شده است، اعلام کرده است که با آغاز محدودیت های کرونایی همه صنوف غیرضروری تعطیل خواهند شد و فروشندگان خودرو نیز که در گروه دوم قرار می گیرند، از این قاعده مستثنی نیستند.

تعطیلی بازار خودرو با شروع محدودیت های کرونایی

طبق اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعمال محدودیت ها برای مقابله با شیوع این ویروس، نمایشگاه داران خودرو نیز تعطیل خواهند شد. این تعطیلی برای بازار خودرو همچون سایر مشاغل صرفا به سبب جلوگیری از شیوع کرونا و توقف زنجیره انتقال است و دلیل دیگری ندارد.

موتمنی در خصوص شایعه اعتراض فروشندگان خودرو در فضای مجازی به دلیل ریزش قیمت ها و جلوگیری از ضرر بیشتر اظهار داشت: این موضوع به هیج وجه صحت ندارد و هرچه قیمت ها کاهش یابد، گره بازار باز خواهد شد و بازار خودرو رونق می گیرد و مشتری بیشتری مراجعه می کند.

وی در خصوص تعطیلی بازار خودرو به دنبال شروع محدودیت های کرونایی و تاثیر آن بر قیمت خودرو بیان داشت: زمانیکه بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت. بنابراین با توجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تاثیر می پذیرد، به نظر می رسد که در آینده نزدیک افزایش مجدد قیمت ها نخواهیم داشت و روند ریزش قیمت ها ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان تصریح کرد: با بررسی قیمت ها در دوماه گذشته می بینیم که اتفاق خاصی رخ نداده و این افزایش چشمگیر قیمت خودرو اکثرا بر روی کاغذ بوده است.

به عنوان مثال پراید در شهریورماه 82 میلیون بود که به 130 تا 140 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، اما خریداری در بازار وجود نداشت. این افزایش قیمت ها در فضای مجازی و برای بالا بردن سرمایه خود با ایجاد قیمت های کاذب رخ می دهد و در بازار خرید و فروشی صورت نمی گرفت. در حال حاضر قیمت ها ریزشی شده و در هفته های آینده قیمت ها منطقی تر خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد