موضوعات داغ

فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در انگلستان از سال ۲۰۳۰ ممنوع خواهد شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

نخست‌وزیر بوریس جانسون، تایید کرده ‌است که دولت انگلستان فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را از سال ۲۰۳۰ و فروش خودروهای هیبریدی جدید را از سال ۲۰۳۵ در این کشور ممنوع خواهد کرد. دولت این کشور در ابتدا قصد داشت این ممنوعیت را از سال ۲۰۴۰ به اجرا درآورد، اما سپس اجرای آن را به سال ۲۰۳۵ موکول کرده بود.

جانسون در روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که این مهلت یکبار دیگر پنج سال جلو افتاده، به این معنی که انگلستان فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را از ۱۰ سال دیگر ممنوع خواهد کرد. برخی از خودروهای هیبریدی تا سال ۲۰۳۵ در این کشور عرضه خواهند شد، اگرچه جانسون گفته تنها خودروهای هیبریدی و ون‌هایی که می‌توانند مسافت قابل‌توجهی را بدون انتشار آلودگی کربنی طی کنند، پس از سال ۲۰۳۰ فروخته خواهند شد.

اگرچه نخست وزیر توضیحاتی در مورد این بیانیه ارائه نداده است، اما به نظر می‌رسد فقط خودروهای پلاگین هیبریدی که در حال حاضر با هربار شارژ می‌توانند مسافت بالای ۴۸ کیلومتر را طی کنند، تا سال ۲۰۳۵ عرضه خواهند شد. اگر اینطور باشد، در سال ۲۰۳۰ شاهد توقف فروش خودروهای هیبریدی خودشارژ خواهیم بود.

داچیا اسپرینگ

البته این خبر بدین معنا نیست که فروش و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۰ در انگلستان ممنوع خواهند شد. این ممنوعیت تنها شامل فروش خودروهای جدید می‌شود و با توجه به اینکه عمر متوسط خودروها در انگلستان حدودا ۱۴ سال است، به نظر می‌رسد خودروهای بنزینی و دیزلی تا دهه ۲۰۴۰ در جاده‌های این کشور مشاهده شوند. احتمالا بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی هم تا سال ۲۰۵۰ در جاده‌ها باقی بمانند.

با این حال، آقای جانسون در تلاش برای تشویق مردم به خرید خودروهای الکتریکی، گفته انگلستان ۳.۷ میلیارد دلار روی خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. وی مدعی شد که این مبلغ برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری روی کارخانه‌های گیگا به منظور تولید باتری‌های ماندگار برای این خودروها هزینه خواهد شد.

این برنامه با بدبینی اهالی صنعت خودروسازی روبرو شده‌ است، و انجمن تولیدکنندگان و تاجران خودرو می‌گویند که این تاریخ جدید چالش بزرگی برای این صنعت به وجود خواهد آورد. مایک هاوس مدیر اجرایی این سازمان، گفته موفقیت این طرح بستگی به گسترش زیرساخت‌ها دارد. او در این باره گفته است:

ما در جاه‌طلبی دولت برای پیشگام بودن در حمل و نقل جاده‌ای بدون آلودگی کربنی شریک و به آن متعهد هستیم. خودروسازان میلیاردها دلار روی تحویل خودروهایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که آلودگی کربنی تولید نمی‌کنند، اما این تاریخ جدید که یک دهه جلو افتاده چالش بزرگی برای ما به وجود خواهد آورد.

موفقیت این برنامه به این بستگی دارد که به مصرف‌کنندگان اطمینان دهیم که می‌توانند از عهده خرید این فناوری‌های جدید بربیایند، و این محصولات نیازهای حمل و نقل آن‌ها را برطرف خواهند کرد، و مهم‌تر از همه اینکه به همان راحتی که امروزه سوخت‌گیری می‌کنند، در آينده می‌توانند خودروهای جدیدشان را شارژ کنند. برای انجام این طرح، ما نیازمند کمک افراد دیگری هستیم تا وارد عمل شده و مثل ما به این برنامه متعهد باشند. ما اکنون با دولت در مورد جزئیات این طرح همکاری خواهیم کرد، که باید با سرعتی اجرایی شود تا شاهد تحول سریعی باشیم که منافع جامعه را تامین کرده و آینده تولیدکنندگان و شغل‌های مرتبط با صنعت خودرو در انگلستان را تضمین می‌کند.

پژو 208 الکتریکی

شرکت خدماتی صنعت خودرو RAC گفته این تصمیم وظیفه بسیار دشواری روی دوش صنعت خودرو گذاشته است، در حالی که رانندگان باید از یک دنیای جدید تمام الکتریکی استقبال کنند. نیکولاس لایس، رئیس سیاست جاده‌ای شرکت RAC گفته است:

با توجه به اینکه دولت به طور رسمی تاریخ ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را به سال ۲۰۳۰ تغییر داده است، صنعت خودرو و افراد مسئول برای ایجاد زیرساخت‌های شارژ، وظیفه بسیار دشواری پیش روی خودشان دارند. همچنین باید مشتریان زیادی به خودروهای الکتریکی عادت کرده و به آن‌ها اعتماد کنند. در حال حاضر، استفاده از یک خودرو الکتریکی با استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی تفاوت دارد، که می‌توان آن‌ها را در عرض چند دقیقه سوخت‌گیری کرد، بنابراین کسانی که طی چند سال آینده این تغییر را می‌پذیرند باید نکات جدید زیادی را یاد بگیرند که شامل انواع گوناگونی از شارژرها، کانکتورها و سرعت‌های شارژ مختلف است.

اما در حال حاضر، بزرگ‌ترین مانع برای الکتریکی شدن صنعت خودرو قیمت نسبتا بالای خودروهای الکتریکی است، بنابراین امیدواریم این اعلامیه دولت راه را برای پایین آوردن قیمت‌ها هموار کند و در نتیجه افراد بیشتری به خرید خودروهای الکتریکی روی بیاورند. این باعث می‌شود خودروهای الکتریکی بیشتری در بازار خودروهای کارکرده در دسترس قرار بگیرند، جایی که اکثر مردم خودروهای خود را از آنجا خریداری می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد