موضوعات داغ

تست تصادف جانبی کامیون الکتریکی اسکانیا + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

روند الکتریکی سازی خودروها در تمامی سگمنت‌ها به رویه‌ای مرسوم تبدیل شده و به نظر می‌رسد تا یک الی دو دهه آینده، تمامی خودروهای عرضه شده در اتحادیه اروپا از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، وسایل نقلیه الکتریکی آینده صنعت حمل و نقل را شکل خواهند داد.

اسکانیا نیز یکی از مشهورترین سازندگان خودروهای سنگین است که عزمی جدی برای توسعه کامیون‌های الکتریکی از خود نشان داده است. با این حال امنیت خودروهای الکتریکی و به خصوص خودروهای سنگین الکتریکی همچنان مورد تردید قرار دارد. اگر به یاد داشته باشید، تصادف ریچارد هموند با خودرو ریماک در گرندتور منجر به آتش‌سوزی پکیج باتری‌های این خودرو شد.

اسکانیا برای آن‌که مطمئن شود بسته‌های باتری کامیون الکتریکی اش تا چه حد ایمن هستند، یک تست تصادف جانبی را ترتیب داده است. برای این تست تصادف از یک فولکس واگن گلف استفاده شده تا شرایط مشابه دنیای واقعی یعنی هنگامی که برخورد شدید از ناحیه جانبی اتفاق می‌افتد، بازسازی شود.

پکیج باتری‌ها در کامیون برقی اسکانیا درست در جای مخزن باک گازوئیل خودروهای معمولی قرار گرفته‌اند. باک گازوئیل خودروهای سنگین به طور معمول از آلومینیوم ساخته می‌شود که استحکام متوسطی در برابر ضربات دارد اما میزان اشتعال پذیری کمتر گازوئیل نسبت به بنزین، این مساله را تاحدودی جبران می‌کند. این مساله در مورد پکیج باتری‌ها صدق نمی‌کند چرا که در صورت وقوع ضربه شدید و ایجاد اتصالی، امکان آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

آن‌طور که اسکانیا توضیح داده، متخصصان این شرکت ماه‌ها در تلاش برای شبیه سازی این برخورد بوده‌اند و این تصادف شبیه‌سازی شده قرار است تا تاییدی بر یافته‌های آن‌ها در شبیه سازی‌های مختلف باشد.

رویکرد اسکانیا در ساخت محفظه باتری‌ها، شبیه به رویه خودروسازان در ساخت اتاق و بدنه خودرو بوده است. بنابراین ساختار این محفظه به گونه‌ای است که ضربه را به سمت قسمت‌های کم اهمیت‌تر منتقل کند و از وارد شدن فشار به پکیج باتری‌ها جلوگیری به عمل آید. سرعت برخورد فولکس واگن گلف به ناحیه جانبی کامیون اسکانیا مشخص نیست اما براساس ویدیو منتشر شده، می‌توان گفت که سرعت خودرو چندان کم نبوده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد