موضوعات داغ

تست رانندگی بچه بوگاتی ۲: سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت هرگز اینقدر سریع به نظر نیامده است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با بیش از هزاران افتخارآفرینی در مسابقات مختلف، بوگاتی تایپ ۳۵ احتمالا موفق‌ترین خودرو مسابقه‌ای در تاریخ است. تایپ ۳۵، که در سال ۱۹۲۴ با نسخه جدیدی از موتور ۲ لیتری هشت سیلندر خطی تایپ ۲۹ معرفی شد، شاهکاری بود که خیلی زود به رقیب قدرتمندی در مسابقات استقامتی تبدیل شد، که برنده مسابقه تارگا فلوریو در سال ۱۹۲۵ شد و در فصل بعد جایزه گرندپری را به خانه برد.

به طرز قابل درکی، اتوره بوگاتی موسس این شرکت و پسرش ژان بوگاتی تصمیم گرفتند یک نسخه با مقیاس کوچکتر از تایپ ۳۵ برای جوان‌ترین پسر اتوره یعنی رولند به مناسبت تولد چهار سالگی او بسازند. اگرچه قرار بود فقط یک نسخه از این مدل ساخته شود، اما بازخورد مشتریانی که از دفتر مرکزی این شرکت در مولشایم فرانسه دیدن کردند، به قدری مثبت بود که بوگاتی تصمیم گرفت مدل بیبی را وارد خط تولید کند.

بوگاتی بیبی 2

نسخه تولیدی بیبی (که با نام تایپ ۵۲ هم شناخته می‌شود) بزرگ‌تر و کمی کامل‌تر از نسخه‌ای بود که برای رولند ساخته شد. بیبی که اندازه‌اش تقریبا نصف مقیاس تایپ ۳۵ بود، از یک موتور الکتریکی ۱۲ ولت بهره می‌برد و دارای ترمز مکانیکی و یک سیستم تعلیق نیمه بیضی بود. بوگاتی ۵۰۰ نسخه از بیبی اصلی را بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۶ تولید کرد.

طی سال‌ها، بیبی اصلی تبدیل به یک کالای کمیاب برای طرفداران سرسخت بوگاتی شد، اما در حالی که امروزه فقط ۱۵۰ نمونه از آن وجود دارند، عده کمی می‌توانند یکی از آن‌ها را برای خود داشته باشند. به مناسبت سالگرد ۱۱۰ سالگی این شرکت، بوگاتی تصمیم گرفت ۵۰۰ نسخه دیگر از آن مدل را با یک رویکرد مدرن بسازد. این مدل با نام بیبی ۲، ظاهر و حال و هوای تایپ ۵۲ را دارد، اما آن را در یک پکیج بزرگ‌تر و سریع‌تر ارائه می‌دهد. شاید بپرسید چقدر سریع‌تر؟ آنقدر سریع که ممکن است حین پیچیدن در خیابان‌های پیست جاده‌ای ویلو در رزاموند کالیفرنیا روی دوچرخ حرکت کند.

بازسازی بیبی

بیبی ۲ با مقیاس ۷۵ درصد تایپ ۳۵ به اندازه کافی بزرگ است تا عاشقان بزرگسال بوگاتی هم بتوانند سوار آن شوند. حتی یک شخص ۱۹۰ سانتیمتری هم می‌تواند با کمی تقلا خودش را در این مدل جا کند.

در حالی که فناوری شاسی بیبی ۲ پیشرفت کرده، تلاش‌های مهندسی زیادی صورت گرفته تا حال و هوای تایپ ۳۵ در آن حفظ شود. برای ارائه هرچه بهتر ویژگی‌های هندلینگ خودروی اصلی، بوگاتی خودرو لیون GP اصلی را به صورت سه‌بعدی اسکن کرد تا هندسه سیستم تعلیق آن را بازسازی کند. گنجاندن دمپرهای قابل تنظیم در اینجا، که بوگاتی می‌گوید تنها استفاده از فناوری‌های مدرن در سیستم تعلیق است، سطحی از قابلیت تنظیم را فراهم می‌کند که اتوره در سال ۱۹۲۴ حتی نمی‌توانست آن را تصور کند.

بوگاتی بیبی 2

کابین بیبی ۲، از تم کلی ترکیب زیبایی‌شناسی کلاسیک با کمی فناوری امروزی پیروی می‌کند. فرمان این مدل مانند تایپ ۳۵ شکلی چهارپره دارد، و داشبورد آلومینیومی هم مثل آن مدل قدیمی است، اما حالا یک نشانگر میزان شارژ باتری به جای نشانگر مصرف سوخت تایپ ۳۵ قرار گرفته، و در ادای احترامی به ویرون، یک نشانگر قدرت هم جای نشانگر روغن موتور را گرفته است. در یک استراتژی مشابه، بوگاتی دسته پمپ بنزین تایپ ۳۵ را برای بیبی ۲ بازسازی کرده است - این دسته در اینجا به عنوان تعویض‌کننده دنده به جلو، خلاص و دنده عقب عمل می‌کند.

قیمت بوگاتی بیبی 2

این مدل در سه نسخه متفاوت پایه، ویتس و پور سانگ عرضه شده و دارای دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای هیدرولیک، و حالت‌های رانندگی قابل انتخاب است. نسخه پایه (۳۶،۶۰۰ دلار) فقط با رنگ آبی مسابقه‌ای فرانسوی و تزئینات داخلی چرمی عرضه می‌شود. این مدل دارای پک باتری ۱.۴ کیلووات ساعت و سرعت نهایی ۴۸ کیلومتر بر ساعت در حالت رانندگی اکسپرت و محدوده مسافتی ۲۴ کیلومتر است.

نسخه ویتس (۵۳،۰۰۰ دلار) که بدنه سبک فیبرکربنی دارد، دارای طیف وسیعی از رنگ‌های آپشنال، و پک باتری ۲.۸ کیلووات ساعتی است که محدوده مسافت بیبی ۲ را دوبرابر می‌کند. همانند ابرخودروهای مدرن بوگاتی، ‌مدل‌های بیبی ۲ ویتس و پور سانگ دارای یک کلید سرعت دوم هستند که پتانسیل کلی ۱۰ کیلووات ساعت سیستم را فعال می‌کند و سرعت را به حدود ۶۸ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

بیبی ۲ پور سانگ که مخصوص کلکسیونرها طراحی شده، با قیمت ۷۱،۴۰۰ دلار نسخه بالارده این مدل است. در حالی که مشخصات مکانیکی آن با ویتس یکی است، بوگاتی در بدنه آن به جای فیبر کربن مدرن از آلومینیوم دست‌ساز استفاده کرده است. به گفته بوگاتی، روند تولید هر بدنه با استفاده از تکنیک‌های سنتی، بیش از ۲۰۰ ساعت طول می‌کشد.

تجربه رانندگی با بوگاتی بیبی 2

کابین فضای کمی در اختیار راننده قرار می‌دهد، اما به راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد. یک ستون فرمان کج می‌توانست عملکرد بهتری در این مدل ارائه دهد، اما با حال و هوای کلی بیبی ۲ همخوانی ندارد. از سادگی کابین تا کمبر مثبت چرخ‌های جلو، کاملا مشخص است هدف از ساخت بیبی ۲ این بوده تا عاشقان این برند درک کنند رانندگان مدل مسابقه‌ای تایپ ۳۵ حدود ۱۰۰ سال پیش چه شرایطی را تجربه کرده‌اند.

پیست جاده‌ای ویلو یک جاده تنگ و فنی است که در آن هندلینگ مهم‌تر از قدرت موتور است. با این سرعت ما زمان کافی را در اختیار داریم تا مسیر خود را مشخص کنیم، اما بیبی ۲ به قدری کوچک است که تقریبا می‌توانیم آن را در پیچ‌های ۵ و ۶ و ۱۱ و ۱۲ به راحتی کنترل کنیم.

این همچنین نشان‌دهنده مزایای خودروهای چرخ‌باز است - شما می‌توانید خیلی راحت به پایین نگاه کنید و ببینید چرخ‌ها در کدام جهت در حال حرکت هستند و سیستم تعلیق در چه وضعیتی است، و هر لحظه می‌توانید خودرو را در فاصله چند سانتیمتری از محل هدف خودتان قرار دهید.

بوگاتی بیبی 2

قطعا رانندگی با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت در چنین خودرویی جذاب است، اما ما خواستار سرعت بیشتری بودیم، بنابراین درخواست کردیم تا کلید دوم را در اختیار ما قرار دهند، و عضو تیم بوگاتی گفت ببینید متوجه تفاوت می‌شوید یا خیر. افزایش سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد، پس قبل از اینکه پدال گاز را فشار دهیم انتظارات خودمان را کاهش دادیم. اما این افزایش سرعت واقعا چشمگیر بود.

بیبی ۲ ترمز احیاکننده دارد که وقتی در حالت اکسپرت باشد می‌تواند سرعت خودرو را تا حدی کاهش دهد تا بتوان آن را در کل مسیر با یک پدال کنترل کرد. با این حال این ترمز احیاکننده حین غیرفعال بودن محدودکننده سرعت کافی نیست، که باعث می‌شود تجربه رانندگی سخت‌تری داشته باشید. در این سرعت باید میزان کشش لاستیک‌ها را مدیریت کنید و حین پیچیدن به تعادل وزنی توجه کنید.

صاحبان این مدل می‌توانند باتری لیتیوم یونی را در عرض چند ثانیه تعویض کنند تا بتوانند به رانندگی ادامه دهند، البته در صورتی که یک باتری دوم داشته باشید که شارژ شده و آماده استفاده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد