موضوعات داغ

دکمه‌های سه بعدی، تجهیزات جذاب خودروهای آینده +‌ فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

صنعت خودروسازی سال‌ها است که دوران اوج خود را پشت سر گذاشته اما این به معنای توقف نوآوری نیست. شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا خودروهای آینده را جذاب‌تر از همیشه جلوه دهند. یکی از جدیدترین فناوری‌های مورد استفاده در خودروهای آینده، دکمه‌های سه بعدی روی پنل‌های درب خودروها است. این دکمه‌های سه بعدی جایگزین دکمه‌های کنترلر معمول خواهند شد که برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها یا تنظیم آینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت فناوری Canatu که در فنلاند واقع است، شرکتی پیشگام در حوزه فناوری بوده که تجهیزات نوآورانه‌ای را برای استفاده در خودروهای آینده طراحی می‌کند. ایده دکمه‌های سه بعدی نیز یکی از نوآوری‌های این شرکت فنلاندی است. سیستم دکمه‌های سه بعدی، بخشی از امکانات رانندگی خودکار در خودروهای آینده هستند که جزو رابط‌های پیشرفته انسان و ماشین محسوب می‌شوند.

این اولین باری نیست که اسم کاناتوی فنلاند را می‌شنویم. این شرکت فناوری، که توسعه‌دهنده پیشرو و تولیدکننده ورقه‌های سه‌بعدی شکل‌پذیر، حسگرهای لمسی، و وسایل گرمایشی است، اوایل این ماه سیستم چراغ جلوی گرمایشی را معرفی کرد.

حالا کاناتو با شرکت TS تک، تامین‌کننده ژاپنی تزئینات داخلی خودروها و صندلی موتورسیکلتها همکاری کرده، تا یک نوآوری فنی دیگر را معرفی کند که می‌تواند عملکرد و زیبایی را برای خودروهای آینده به ارمغان بیاورد.

این اختراع جدید، استفاده از دکمه‌های لمسی سه‌بعدی برای کاربردهای داخلی خودرو است. این دو شرکت در مرحله ارائه این فناوری جدید، یک رابط کاربری پیشرفته انسان-ماشین را برای خودروهای خودران آینده توسعه داده‌اند.

دکمه های سه بعدی

اساس کار این فناوری کاملا ساده است: در خودروهای دارای سیستم رانندگی خودکار سطح ۳، دو شرکت فرض می‌کنند که رانندگان در حالت استراحت قرار می‌گیرند (به عقب تکیه می‌دهند) تا شرایط کاملا راحتی را تجربه کنند. با این حال، در این موقعیت، داشبورد اصلی از دسترس خارج خواهد بود. این موقعیت جدیدی برای رابط‌های کاربری انسان-ماشین فراهم می‌کند و شرکت‌ها بر این باورند که دستگیره درها جای مناسبی برای دکمه‌های لمسی خواهد بود.

این سیستم با استفاده از تکنولوژی تزئین درب TS تک و ورقه‌های ظریف و منحصر بفرد کاناتو و با قرار دادن دکمه‌های لمسی روی درب امکان‌پذیر است و تجربه بصری و طراحی زیبایی را به کاربر ارائه می‌دهد.

کاناتو بر این باور است که با استفاده از این ورقه‌ها، هر سطحی در داخل خودرو می‌تواند با دکمه‌های لمسی سه‌بعدی یکپارچه شود، در حالی که TS تک طراحی آن را به زیبایی اجرا می‌کند. این سیستم شامل تنظیمات صندلی تعبیه‌شده در دستگیره درب است. این دکمه‌های لمسی دارای نورپردازی هستند که تا وقتی دکمه‌ها فعال نباشند، پنهان باقی می‌ماند.

این سیستم جدید امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما باید قبل از اینکه آن را در عمل ببینیم، خودروهای بیشتری با رانندگی خودکار سطح ۳ ساخته شوند. با این حال، آینده درخشان و یکپارچه به نظر می‌رسد.

https://www.aparat.com/v/7E1Me

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد