موضوعات داغ

ملاقات با اسکانیا درسا، بهترین اتوبوس بین شهری اسکانیا در ایران

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

اسکانیا درسا یکی دیگر از محصولات کارخانه عقاب افشان است که از بهترین اتوبوس‌های مناسب مسافت‌های طولانی بین شهری ایران نیز است. این اتوبوس در سال 92 رونمایی شد اما از سال 94 به تولید انبوه رسید. عقاب افشان دارای محصولی بنام مارال است که قبل از این در خودروبانک به آن پرداخته بودیم. این محصول هر چند در ایران در موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته اما در اصل و استاندارد دارای شاسی اتوبوس‌های مسافت کوتاه اسکانیا را داراست. در عوض اسکانیا درسا دارای شاسی مسافت‌های بلند بین شهری و به دنبال آن امکانات و تجهیزات به روز جهانی را در مورد مسافت‌های طولانی داراست.

اتوبوس‌های درسا دارای موتورهای 400 و 410 اسب هستند و فقط به صورت وی‌آی‌پی 25 نفره تولید شده‌اند. این اتوبوس‌ها از آخرین فناوری‌های روز دنیا در مبحث اتاق و عایق‌بندی صدا برخوردار بوده و بیشترین راحتی را برای سرنشینان در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌کند.

این سری از اتوبوس‌های اسکانیا دارای امکانات و تجهیزات خاصی مانند مانیتور جدا برای هر صندلی با قابلیت‌های بلوتوث و پخش موزیک از طریق هدفون و پخش ویدیو در اختیار دارند. از لحاظ نرمی و ایجاد خستگی کمتر در مسافت‌های طولانی نیز این اتوبوس دارای نمره بسیار قابل قبول بوده و علاوه بر اینکه به اصطلاح اکسل مستقل است، دارای موج‌گیر‌های اضافی نسبت به رقبا و همینطور محور جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع اتومات و دستی را داراست.

درسا

این سری از اتوبوس‌ها در رنگ‌بندی‌های مختلف و متنوعی به بازار ارایه شده‌اند. جالب است بدانید که اتوبوس اختصاصی اکثر تیم‌های فوتبال نیز همین اتوبوس است. بطور مثال تیم‌های فوتبال سپاهان و پرسپولیس و استقلال دارای این اتوبوس‌ها با ظاهر و رنگ‌بندی مخصوص همان تیم‌ها هستند.

رمز گشایی بر اساس نام شاسی: K410EB4X2NI

حرف K در ابتدا اشاره به سری این اتوبوس دارد که از سری اتوبوس‌های K اسکانیا است. عدد 410 اشاره به قدرت موتور دارد که البته در ایران 400 اسب بخاری نیز وجود دارد. دو حرف EB اشاره به کارخانه هدف دارند که این کد برای کارخانه چین است، کشورهای تولیدکننده هر کدام یک کد شاسی مخصوص به خود را دارند. ایران تولیدکننده نیست و تنها مونتاژکننده است، برای همین کد مخصوصی برای خود ندارد. عدد 4x2 اشاره به دو محور بودن این اتوبوس دارد که از سری درسا فقط دو محور در ایران ارایه شده است. حرف N اشاره به این دارد که سیستم تعلیق جلو و عقب نرمال است و حرف آخر که I است اشاره به این دارد این اتوبوس مناسب مسافت‌های طولانی بین شهری است.

موتور: DC13107

موتور اسکانیا درسا شش سیلندر با حجم داخلی 12.7 لیتر است که 410 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور مجهر به توربوشارژر و اینترکولر نیز است. استاندارد آلایندگی موتور یورو 3 است اما در سری‌های بعدی 4 و 5 و همینطور موتورهای 400 اسبی بر روی این شاسی قرار گرفته شده است. موتور این اتوبوس به صورت طولی در انتهای شاسی قرار گرفته و عایق‌بندی آخرین فناوری‌های دنیا بر روی آن بکار رفته که از ورود صدا به داخل کابین به بیشتر میزان جلوگیری شود و البته در تصادفات و حادثه‌ها کمترین میزان خسارت به موتور وارد شود.

گیربکس: GR875R

گیربکس هشت دنده به جلو را داراست. این گیربکس اتومات بوده و مجهز به کلاچ اتومات (بدون پدال کلاچ) است. گیربکس این اتوبوس مجهز به تعویض دنده هوشمند یا اپتیکروز و روغن سرد کن گیربکس نیز است. مثل دیگر سری‌های اسکانیا مجهز به سیستم ریتاردر 6 زمانه بوده و البته مجهز به کروز کنترل نیز می‌باشد.

سیستم تعلیق

تعلیق محور جلو دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره‌ای باد) و دو عدد کمک فنر و مجهز به سیستم تعلیق مستقل (جناغی دوبل) است. تعلیق محور عقب چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمرهای باد) و چهار عدد کمک فنر دارد.

سیستم تنظیم ارتفاع

سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی، قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده که جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ۴٠ کیلومتر در ساعت بیشتر شود، ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت عادی برمی‌گردد.

سیستم ایمنی

ترمز پنوماتیک برای چرخ‌های جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)، ترمز ضدقفلABS و ترمز الکترونیکی EBS، ترمز موتور (ترمز اگزوز)، سیستم ضدلغزش TC، سیستم الکترونیکی پایداری حرکت برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده ESP

ظرفیت و ابعاد

همه سری اتوبوس‌های درسا VIP هستند یعنی ظرفیت 25+1+1 صندلی را دارا هستند. طول این اتوبوس 12548 میلیمتر، عرض اتوبوس 2554 میلیمتر، و ارتفاع اتوبوس 3841 میلیمتر است. ظرفیت باک سوخت این اتوبوس 750 لیتر است.

ساختار کابین و اتاق

ستفاده از سقف یکپارچه فایبرگلاس برای جلوگیری از خوردگی و بهبود عایق‌بندی سقف، ساختار فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولاد گالوانیزه مطابق با الزامات استاندارد اروپایی، جوشکاری کل سازه با دستگاه میگ/مگ انجام شده و ازکیفیت بالایی برخوردار است. بدنه اتوبوس با ورق‌های گالوانیزه پوشیده شده و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ‌های اپوکسی پوشش داده می‌شود.

قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب است با لایه ضخیمی از دینیترول پوشانیده می‌شود که به دلیل حالت ژله‌ای، در زیربدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از خوردگی وزنگ زدگی اتاق به وجود می‌آورد. این اتوبوس همچنین دارای کابین استراحت راننده مجهز به کولر، بخاری، آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی نیز می‌باشد.

سیستم تهویه مطبوع

برای افزایش رفاه حال مسافران و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر، این اتوبوس به سامانه پیشرفته سرمایش و گرمایش مجهز شده که دارای قابلیت سرمایش ۴۹/۷ کیلووات و گرمایش ۹۰ کیلووات است. این سامانه از کولر پر قدرت کُنوِکتا با ظرفیت سرمایش ۳۹ کیلووات بهره می‌برد که در حال حاضر از موفق‌ترین سامانه‌های سرمایش در دنیاست.

درسا

همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده فِرونت باکس با ظرفیت سرمایش ۷ کیلووات محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می‌کند. کابین استراحت راننده نیز به سامانه سرمایش ۳/۷ کیلووات مجهز است. سامانه گرمایش این اتوبوس شامل بخاری سقفی، کنوکتور، بخاری مخصوص راننده و کابین خواب و همچنین دارای بخاری درجا است.

سیستم صوتی تصویری

در پشت هر صندلی مجهز به مانیتور با قابلیت‌های اتصال بلوتوث و وای‌فای و همچنین پخش تصویری و صوتی از طریق هدفون‌های جداگانه هستند.

بر روی داشبورد، مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده در، رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب، نمایشگر GPS، این اتوبوس دارای مانیتور و سیستم پخش صوتی جداگانه در کابین استراحت راننده نیز است. اتوبوس درسا مجهز به سیستم آمپلی فایر و میکروفن جهت صحبت با مسافرین نیز است.

تجهیزات و امکانت استاندارد

یخچال و قهوه جوش، سیستم الکتریکی ضد سرقت، سیستم ایمنی برای درهای بادی (درها در صورت قرارگرفتن مسافر بین آن‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شوند)، سیستم اعلام حریق (هشدار برای حریق)، سپر جلو به صورت بازشو برای دسترسی راحت‌تر به بکسل‌بند، شیشه‌های جانبی و عقب خم دو جداره از نوع امن، دو عدد آینه کنار برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی برای راننده، چراغ پله‌های ورودی و خروجی، آفتابگیر برقی برای شیشه جلو، ریموت کنترل، در موتور اتوماتیک، و در صورت سفارش نصب سرویس بهداشتی بر روی این اتوبوس نیز امکان‌پذیر است.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/12
تجربه سفر های متعدد با مارال و درسا را داشته ام و واقعا هر دو جز بهترین اتوبوسهای مسافت های دور حال حاضر اند.
1399/9/12
ادرس بده یه دور فرمان برات پست کنم...
1400/5/16
سلام من کارشناس خودروسازی ام و سایتتون خیلی خوب هست مرسی ازشما.
1400/10/17
سلام
حتی یک عدد از این اتوبوسای واقعا وی آی پی در خط تهران مشهد نیست پس این اتوبوسارو کجا بردن که ما ندیدیم
1401/1/28
ظرفیت باکو تو کاتالوگ زده500 لیتر
1401/5/14
ببخشید قیمت اتوبوس درسا.صفر کیلومتر.رنگ سفید
اخرین مدل؟ چقدره
1402/3/9
سلام توی کاور مقاله که دو تا اتوبوس قرمز هست اتوبوس سمت راستی پلاک ۲۵ هست همون آذربایجان شرقی - شبستر که همون شهر ماست و خودم هم شخصا اپن اتوبوس رو دیدم و یورو ۴ هست
1402/10/6
بنده ۵ سال راننده پایه یک هستم دوسال با اتوبوس درسا رانندگی میکنم درسا خیلی خوبه مارال هم رانندگی کردم اما درسا بهتره ای کاش کل ناوگان مسافربری همین نوع اتوبوس ها باشه
1403/2/1
درسته اسکانیا ماشین خوبیه مخصوصا سری درسا
اما توی ایران تنها ماشینیکه ازنظر راحتی راننده و مسافرین و بی صدا بودن اتاق حرف اول رو میزنه ولوو b9ishift هستشهنوز اسکانیا نتونسته حتیگیربکس هوشمند ولوو رو کپی کنه.