موضوعات داغ

خودروهای کم تیراژ از عرضه در بورس معاف می شوند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان داشت که واردات خودرو نباید باعث ایجاد تعهدات ارزی برای کشور شود و به همین دلیل ارز مورد نیاز واردات خودرو باید از طریق صادرات قطعات و خودرو و فروش نفت خام تامین شود.

البته پول های بلوکه شده دولت در کشورهای دیگر مشمول این طرح نمی شود. خودروهای کلاس A و B که لوکس و گران قیمت نیستند در اولویت واردات قرار خواهند گرفت تا این واردات به نفع مردم باشد و روی بازار خودروهای پرتیراژ تاثیر مثبت بگذارد.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایلنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: به منظور مقابله با سوداگری در بازار طرح ساماندهی صنعت خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و این طرح فقط شامل خودروهای پرتیراژ بوده و خودروهای کم تیراژ را شامل نمی شود. همچنین خودروسازهای 100 درصد خصوصی به منظور تشویق این خودروسازی ها از این طرح معاف هستند.

ایزدخواه در ادامه بیان داشت: این طرح باعث مدیریت عرضه می شود و مشخص می کنند که چه کسانی در اولویت خرید خودرو هستند. البته دولت یا حداقل بخشی از دولت و تعدادی از نمایندگان مخالف این طرح هستند. این طرح از نظر فنی امکان پذیر است زیرا خرید خودرو مانند فولاد یا غیره نیست که به صورت حجمی خریداری شود. فقط به علت بیشتر بودن مقدار تقاضا در حوزه خودرو نیاز به بروزرسانی نرم افزار دارد.

وی در ادامه افزود: شورای رقابت به عنوان نهاد بالادستی و بی طرف تعیین می کند که کدام خودروها شامل عرضه در بورس هستند و سازمان حمایت نیز مسئول قیمت گذاری خواهد بود. پس از تعیین قیمت پایه، رقابت در بورس کالا مشخص می کند که قیمت نهایی خودرو برای فروش چه قیمتی خواهد بود.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار داشت: با اجرای این طرح خودرو گران نمی شود و البته در کوتاه مدت نیز لزوما ارزان نخواهد شد، اما سوداگری در بازار خودرو به سرعت کاهش می یابد، زیرا تقاضای کاذب از بازار حذف و مصرف کننده واقعی در بازار باقی می ماند و خودروسازان نیز می توانند تیراژ خود را افزایش دهند.

ایزدخواه در پایان تصریح کرد: در شرایط تورمی کشور نمی تواند گفت که قیمت خودرو پس از عرضه در بورس سریعا کاهش یابد، اما حتما قیمت خودرو بالاتر از قیمت های فعلی بازار خودرو نخواهد شد و ان شاالله در میان مدت شاهد کاهش و تعادل قیمت ها خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد