موضوعات داغ

پورشه تاکنون ۱ میلیون دستگاه کاین فروخته است! رکورد بی سابقه پورشه در بازار شاسی بلندها

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فروش یک میلیون نسخه از یک شاسی بلند خاص واقعا تحسین‌برانگیز است، مخصوصا برای مدلی که در ابتدا با حواشی زیاد به بازار آمد.

با این حال، پس از تقریبا دو دهه، پورشه کاین همچنان پرقدرت به کارش ادامه می‌دهد و حالا به یک شاخص در این بخش از بازار تبدیل شده است. کاین بهترین تجربه رانندگی را بین همتایان خودش ارائه می‌دهد، در حالی که رقبایش هم واقعا عالی هستند.

نسخه ۱ میلیونم کاین که به فروش رسید مدل کارماین رد GTS بود، که پس از خروج از خط تولید کارخانه براتیسلاو اسلواکی به یک مشتری آلمانی تحویل داده شد.

داستان کاین با نسل اول ۹۵۵ شروع می‌شود، خودرویی که پورشه را از یک بحران مالی نجات داد، در حالی که یک بخش فرعی جدید در بازار ایجاد کرد: شاسی بلند‌های سریع و لوکس. اگر کاین توربو ساخته نمی‌شد الان لامبورگینی اوروس هم وجود نداشت؛ چون اوروس هم روی پلتفرم مشترک گروه فولکس واگن ساخته شده است.

دهه نود، دوران تولد پورشه کاین

در دهه ۹۰، پورشه از نظر حجم فروش عملکرد خوبی نداشت. البته معرفی باکستر کمی به این شرکت کمک کرد، اما در پایان هزاره قبلی، آن‌ها به مدل جدیدی نیاز داشتند تا بتوانند در صنعت خودرو دوام بیاورند - و پروژه کلورادو که یک همکاری بین پورشه و فولکس ‌واگن بود این مدل جدید را فراهم کرد.

پورشه کاین

محصولی که آن‌ها روی آن کار می‌کردند، باید مدلی قدرتمند با امکانات رانندگی پویا و مناسب برای جاده‌های مختلف می‌بود. یک خودرو خانوادگی پنج نفره با DNA همیشگی پورشه. هانس یورگن وولر نایب رئیس خط تولید پورشه در این باره گفته است:

ساخت یک شاسی بلند در پایان دهه ۹۰ میلادی تصمیم شجاعانه‌ای بود، اما این تصمیم نشان می‌داد پورشه می‌تواند از حد انتظارات فراتر برود. فری پورشه یکبار گفته بود که اگر ما یک خودرو آفرود باکیفیت بسازیم، قطعا فروش خیلی خوبی خواهد داشت.

کاین اولین بار در سپتامبر ۲۰۰۲ در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد و حالا نسل سوم آن در حال عرضه به مشتریان است.

نکات جالب توجه پورشه کاین

نکات برجسته زیادی در طول ماجراجویی پورشه کاین وجود داشتند، از جمله عرضه نسخه‌های قدرتمند توربو و توربو S، نسخه اسپورت GTS و البته، کاین دیزلی که به لطف موتور ۳ لیتری V6 با توان ۲۳۷ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر در اروپا به موفقیت رسید. نسخه دیزلی در سال ۲۰۰۹ با فیس‌لیفت کاین رونمایی شد.

نسل دوم کاین که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد کمی بزرگتر بود و از چراغ‌های جلوی شبیه کاررا GT، چراغ‌های خطر بلندتر، بدنه صاف‌تر و فضای داخلی بازطراحی شده بهره می‌برد و وزنش تقریبا ۲۵۰ کیلوگرم کمتر از نسل قبلی خودش بود. سواری راحت‌تر، ارگونومی بهتر و رانندگی آسان‌تر از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه بودند.

پورشه کاین

سپس نسخه S دیزلی با موتور V8 و همچنین کاین هیبریدی، و پس از آن‌ها نسخه پلاگین هیبریدی S E هیبرید در سال ۲۰۱۴ عرضه شدند. وولر توضیح داده است:

از زمانی که ما موتورهای هشت و شش سیلندر را به بازار عرضه کردیم، هیبریدی شدن مزیت‌های زیادی برای ما داشته است. کانسپت هیبریدی ما نقطه عطف بزرگی برای کاین در مسیر تبدیل شدنش به یک مدل پلاگین هیبریدی در سال ۲۰۱۴ با محدوده تمام الکتریکی بالای ۳۰ کیلومتر بود.

سقف کوتاه‌تر، فروش بیشتر

در معرفی نسل سوم پورشه کاین برای اولین بار از نسخه کوپه رونمایی شد که مشتریان همیشه منتظرش بودند. وولر گفته:

با این خودرو، ما مدلی را به بازار معرفی کردیم که ارتباط قوی‌تری بین قابلیت استفاده روزمره از یک شاسی بلند و امکانات یک خودروی اسپورت ایجاد می‌کند.

برخی معتقدند کاین کوپه همان چیزی است که کاین از ابتدا باید به آن شکل ساخته می‌شد. در بازار شاسی بلند کنونی، قطعا جایی برای هر دو نسخه وجود دارد، چون خریداران شاسی بلندهای لوکس اندازه متوسط همیشه خواستار گزینه‌های مختلفی هستند.

وقتی که درباره آینده صنعت خودرو سوال شد، وولر گفت:

خودروها در ۱۰ سال آینده تغییر خواهند کرد. کاین ماجراجویی خود را ادامه خواهد داد و همچنان بهترین شاسی بلند در این بخش از بازار خواهد بود. بنابراین من با کمال میل می‌توانم ریاست را به جانشین خودم واگذار کنم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد