موضوعات داغ

چگونه موتور خودروی سایپا شاهین تولید می شود؟ + فیلم

عکس مطلب اول

پروژه تولید سایپا شاهین یکی از چالش برانگیزترین فرآیندهای تولید خودرو در سایپا بوده است. تولید این خودرو تحت عنوان رهام از اواسط دهه نود خورشیدی آغاز شد و قرار بود تا پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس، قدرت‌بخش این خودرو باشد. با این حال به دلیل خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان از ایران، پروژه توسعه سایپا رهام دچار چالش‌های جدی شد.

سایپا در ادامه تصمیم گرفت تا از پیشرانه نام آشنای M15 بر روی محصول ملی خویش استفاده کند و نام این خودرو را نیز به شاهین تغییر داد. با این وجود پیشرانه M15 در تیبا، ساینا و کوییک مورد استفاده قرار گرفته بود و سایپا می‌بایست تغییراتی را در آن ایجاد می‌نمود. در نتیجه مهندسان سایپا تصمیم گرفتند تا پیشرانه M15‌ را به توربوشارژر مجهز کرده و راندمان آن را افزایش دهند.

فرآیند تولید موتور M15 توربوشارژر توسط مجموعه مگاموتور صورت می‌گیرد که به طور معمول وظیفه ساخت موتور خودروهای سایپا را برعهده دارد. سایپا ویدیویی را از مراحل ساخت تولید موتور M15 توربوشارژر منتشر کرده است که در ادامه می‌توانید این ویدیو را مشاهده کنید:

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/26
کیفیت فیلم خیلی بالاس ، سیستمم نمیکشه
1399/9/26
akhe baradare man in motori ke sakhtin in hame dab dabe kab kabe nadare.avallan ghable inke turbo b ezarin roo mashin ghablesh berin vaziate benzin hamuno chek konin bad.ba in benzin ha turbo bade ye moddat kollan daghoon mishe.sanian keshvaraye dg in motor ro mikhan chikar alan motor haye be roz hichi ham nadashte bashan mojahaz be sistem ccvt hastan salesan be gofteye khodeton ghataate motor iranie khoda bekheyr kone chi mikhad az ab darbiad!!!!!
1399/9/26
کجای دنیا موتور جهارسیلندر هست سوپاپ دیکه تولید میشه بجا توربو ۱۶ سوپاپ میکردن
1399/9/26
اینا الان فک میکنن مهندسان Mercedes-AMG هستن
1400/7/14
موتورش حالا عوض میشه هم کم مصرف کم استهلاک قدرت بالا143اسب بخار 12سوپاپ