موضوعات داغ

تحلیل برخورد وحشتناک رومن گروژان در پیست بحرین از زبان طراح این پیست

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

هرمان تیلکه، طراح سرشناس پیست بحرین از دلایل شدت برخورد و دو تکه شدن خودرو رومن گروژان در جریان مسابقه فرمول یک بحرین ۲۰۲۰ صحبت کرده است.

در جریان گرندپری بحرین ۲۰۲۰ شاهد یکی از سهمگین ترین تصادفات تاریخ فرمول یک و شاید شدیدترین برخورد چند ده اخیر بودیم. بر اثر برخورد خودرو تیم های به رانندگی رومن گروژان با دیواره پیست، خودرو هاس به دو تکه تقسیم شده و دچار حریق بسیار بزرگی گردید.

البته به خاطر افزایش سطح ایمنی این ورزش طی سالهای گذشته شاهد آن بودیم که راننده فرانسوی خودرو هاس توانست به سلامت از آن حریق بزرگ و خودرو تکه شده بیرون بیاید. اما این باعث نشده تا نگرانی ها در باره این برخورد و شدت آن از میان برود.

رومن گروژان در حال خروج از آتش سوزی خودرو هاس
برای توضیح شدت این برخورد و علت تکه شدن خودرو و سهم دیواره پیست در این اتفاق، تیلکه توضیحات زیر را بیان کرده است:

در یک لحظه خاص و در زمانیکه نیروی وارده به حد کافی زیاد باشد عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا همه چیز را خراب کنند.

متاسفانه برخورد گروژان با دیواره پیست بصورت مستقیم و یکباره انجام شده است، آنهم در نقطه ای از پیست که دیواره آن کمی سبک تر از سایر بخش ها طراحی شده بود.

خودرو هاس با زاویه ۹۰درجه به گارد ریل ها برخورد کرد و اگر این زاویه کمی کمتر بود، خودرو در امتداد گارد ریل ها کشیده می شد و انرژی برخورد به راحتی تقسیم شده و از شدت برخورد کاسته می شد. اما با آن سرعت و با آن زاویه، فشار ۵۳G ایجاد شده بود که واقعاً باور نکردنی است.

در این مورد خاص و با توجه به زاویه برخورد گروژان، بهتر بود که یک عامل کاهنده از سرعت و فشار برخورد قبل از گارد ریل ها قرار داده بودیم مثل یک ردیف از لاستیک ها. اما این مورد در بسیاری از برخورد ها گزینه مناسبی نیست، چرا که باعث گیر کردن خودرو خواهد شد.

خودرو دوتکه شده هاس در اثر برخورد با گارد ریل های پیست بحرین
اغلب در فرمول یک شاهد این هستیم که پس از رخ دادن برخوردی به این شدت اقدامات ایمنی جدیدی ارائه می شود.

اما اینبار تیلکه فکر می کند که نیازی به این اقدامات نیست و ترس او از این است که تشدید اقدامات ایمنی خود باعث ایجاد نا امنی شوند.

همه چیز دارای روی خوب و بد است. شما باید مراقب باشید تا زیاده روی نکنید.

به عنوان مثال همه میدانیم که بستن کمربند ایمنی در خودرو سواری باعث نجات جان سرنشینان خواهد شد اما در ۰.۰۰۱٪ از برخورد ها، بسته نبودن کمربند بهتر از بسته بودن آن خواهد بود، اما این احتمال کم نباید باعث عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط شما شود.

FIA در حال تحقیق گسترده در باره این برخورد است. این سیستم(گارد ریل های حفاظتی کنار پیست) ده ها سال است که با موفقیت کار کرده است و تصادف گروژان اولین اتفاق در نوع خود بوده است.

برای دیدن تصاویر این برخورد و توضیحات تکمیلی این مقالات را بخوانید:

۱ـ تصادف وحشتناک رومن گروژان در مسابقه فرمول یک بحرین

۲ـ ثبت فشار ۵۲ جی در تصادف دیروز رومن گروژان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد