موضوعات داغ

آکیو تویودا، مدیر عامل تویوتا، از انقلاب خودروهای الکتریکی راضی نیست

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

وکلا در سراسر جهان عاشق عبارات لاتین هستند. یکی از جالب‌ترین آن‌ها jus sperniandi یا حق فریاد زدن و شکایت کردن درباره چیزی است. آکیو تویودا از این حق خودش در کنفرانس مطبوعاتی انجمن خودروسازان ژاپن استفاده کرده است. او خودروهای برقی را مورد انتقاد قرار داد و ادعا کرد آن‌ها کسب‌وکارها را از بین می‌برند، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ هستند و دی‌اکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند.

مدیر عامل تویوتا احتمالا سعی داشته دولت ژاپن را مجبور کند مانند دیگر کشورها، فروش و استفاده از خودروهای احتراقی را ممنوع نکند. شایعه شده ژاپن سال ۲۰۳۵ را به عنوان آخرین مهلت برای فروش خودرو‌ها با موتور احتراقی در این کشور تعیین خواهد کرد. هنوز مشخص نیست آیا خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی مانند انگلستان در این کشور حق فروش خواهند داشت یا خیر.

این احتمالا دلیل اصلی حمله تویودا به خودروهای برقی است. شرکت او یکی از پیشگامان خودروهای هیبریدی حین تلاش برای الکتریکی‌سازی بوده است. وقتی دولت‌ها در سراسر جهان شروع به منع خودروها با موتورهای احتراقی کردند، تویوتا قول داد تا سال ۲۰۲۵ خودروهایی با باتری‌های حالت جامد را به فروش برساند.

آتش سوزی تسلا

با این حال، این ممنوعیت به زودی از راه می‌رسد و تویودا هم این را می‌داند. اگر شرکت او همچنان می‌خواهد حضور قدرتمندی در صنعت خودرو داشته باشد، باید از سال ۲۰۲۱ شروع به فروش خودروهای برقی کند. در واقع، لکسوس و تویوتا مجبور شدند این کار را در چین با نسخه‌های الکتریکی UX و C-HR انجام دهند.

تویوتا قبلا تلاش کرده خودروهای الکتریکی را با باتری‌ها و موتورهای الکتریکی تسلا بفروشد، اما این کار را مدت‌ها پیش رها کرد، اما هرگز دلیل این اقدام مشخص نشد. این شرکت حالا با میرای در تلاش برای ارائه خودروهای پیل سوختی است، اما زیرساخت هیدروژنی هم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی خواهد بود.

از بین سه نکته‌ای که تویودا بیان کرد، اشتباه بودن این عقیده که خودروهای برقی دی‌اکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند چندین بار به اثبات رسیده ‌است. او می‌توانست نگرانی‌هایی درباره ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی را ابراز کند. یا اینکه استخراج معدن یک نگرانی زیست‌محیطی و انسانی است. با این حال، او ظاهرا به این موضوعات اشاره نکرده است - شاید به این دلیل که تویوتا باید قبل از آماده شدن باتری‌های حالت جامد، از باتری‌های پیل سوختی در خودروهای برقی خودش استفاده کند.

از سوی دیگر، خودروهای برقی قطعا نیازمند سرمایه‌گذاری هستند. دلیل برخی از دولت‌ها برای ممنوعیت فروش و استفاده از خودروهای احتراقی، افزایش هزینه‌های مرتبط با مشکلات تنفسی مردم است. آن‌ها ترجیح می‌دهند این پول را صرف الکتریکی‌سازی صنعت خودرو کنند.

لکسوس UX

همچنین این ادعا درست است که این خودروها صنعت خودرویی که می‌شناسیم را نابود می‌کنند، اما خودروهای برقی همچنان هدف اصلی خودروها یعنی حمل و نقل شخصی را برطرف خواهند کرد. آیا شغل‌های زیادی از دست خواهند رفت؟ قطعا، اما شغل‌های جدیدی به وجود خواهند آمد. این هرگز بهانه خوبی برای جلوگیری از پیشرفت نیست. لادیسم‌ها پس از نابود کردن ماشین‌هایی که طی انقلاب صنعتی جایگزین کارگران شده بودند به شهرت رسیدند و به شدت در این زمینه شکست خوردند.

پس از آن، هرگز کسی جلوی پیشرفت ایستادگی نکرد. هیچ‌کس از خریدن گوشی‌های هوشمند یا دوربین‌های دیجیتال به منظور نجات کداک و دیگر شرکت‌های تولیدکننده وسایل عکاسی خودداری نکرد. خیلی بعید است که کسی دلش برای شرکت‌های خودروسازی بسوزد که قادر به تغییر خود برای ارائه محصولات بهتر، ایمن‌تر، و پاک‌تر نیستند.

اگر اجداد تویودا توانستند صنعت تولید ماشین‌های بافندگی را تا همین اواخر به ارزشمندترین شرکت خودروسازی در جهان تبدیل کنند، بعید نیست که آکیو هم بتواند کسب‌وکار خودروهای احتراقی کنونی را به یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی تبدیل کند. اعتراض کردن به این موضوع حق هر کسی است، اما کمکی به پیشرفت در این زمینه نمی‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد