موضوعات داغ

بازار خودرو کشش آزاد شدن قیمت خودرو را ندارد، گرانی بیشتر خودرو در رکود بی سابقه؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطور که می دانید، صنعت خودروی کشور ما کاملا بسته است و در حال حاضر رقیبی جدی با شرایطی فعلی برای خودروسازان داخلی وجود ندارد، پس برهمین اساس برخی ها معتقد هستند که آزادسازی قیمت خودرو در چنین بازاری به هیچ وجه قابل قبول نیست و می تواند منجر به افزایش بیش از پیش قیمت ها شود.

طی ماه های اخیر، خودروسازان بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایدرو به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و مجلس به دنبال عرضه خودرو در بورس بودند و در این رابطه رزم حسینی، وزیر صمت طی روزهای گذشته اعلام کرد که به دنبال شکستن انحصار بازار خودرو و آزادسازی قیمت ها در بازار است و فعلا ورود خودرو به بورس منتفی شده، ولی سوال اینجاست که انجام چنین کاری به نفع خودروسازان است یا مردم؟!.

به گزارش خودروبانک و به نقل از مهر، بلافاصله پس از اظهارات وزیر صمت، روح الله ایزدخواه رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که وزیر صمت در این رابطه نظر شخصی داده و عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده است و وزارت صمت از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بوده است.

وزارت صنعت در طرح خود به دنبال این است که قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می ‌شود، به صورت آزاد و توسط شرکت های خودروسازی تعیین شود و قیمت گذاری مابقی ۵۵ درصد خودروهای پرتیراژ داخلی به صورت دستوری باقی بماند، اما همچون شرایط فعلی هر سه ماه یک بار اصلاح شده و افزایش پیدا کند.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان هم اعلام کرد که برای اجرایی شدن این طرح نیاز به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا است که البته این شورا هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است. اگر شورای هماهنگی سران قوا طرح پیشنهادی وزارت صمت را تصویب کند، مسیر برای آزادسازی قیمت خودرو هموار شده و این محصولات توسط شرکت های خودروسازی قیمت گذاری خواهد شد.

علاوه بر این گفته می شود که نحوه قیمت گذاری کنونی خودرو، موجب زیان خودروسازان شده و از طرفی زمینه را برای جولان دلالان در بازار آزاد فراهم کرده است که نه تنها قابل کتمان نیست، بلکه انتقادات زیادی را متوجه عملکرد شورای رقابت کرده است.

با این حال با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است و تیراژ مونتاژ خودروهای مشابه در کشور بسیار پایین است، نمی ‌توان برچسب رقابتی شدن را به بازار محصولات مورد اشاره وزارت صمت چسباند. در واقع میزان تولید خودروهای مونتاژی که مورد توجه وزارت صمت برای رقابتی شدن هستند، به قدری پایین است که قابل مقایسه با خودروهای کم تیراژ شرکت های خودروسازی برای رقابت نیست. به عنوان مثال می توان به مجموع تولید کرمان موتور اشاره کرد که طی 8 ماه اخیر تنها 4853 دستگاه تولید کرده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/5
از دید مصرف کننده، آزاد سازی قیمت و خرید خودرو با قیمت بازار از کارخانه اول از همه باید به این صورت باشه که پولتو ببری خودرو رو همون لحظه تحویل بگیری نه باهزار جور شرایط و قرعه کشی و پیش پرداخت یکساله ی بدون سود و با تاخیر زیاد و البته صد بار تغییر قیمت خودرو برسه دستت دوم باید فضای رقابتی وجود داشته باشد با این وضعیت انحصاری خودرو و ممنوعیت واردات رقیب خودروسازها چیه یا کیه که از ترس عدم فروش خون مردمو توشیشه نکنن؟!

آقاجون شما که مصرف کننده رو که مجبور کردید خودروی بی کیفیت از خودروسازان داخلی بخرن حداقل رو قیمت کنترل داشته باشین
بله مام بدمون نمیاد همه چی آزاد بشه وارداتو آزاد کنین با گمرکی منطقی قیمتم آزاد کنین یکساله درخودرو سازی کشور تخته میشه