موضوعات داغ

ممنوعیت ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی در مناطق آزاد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

از سال 1397 و با تغییر سیاست های ارزی کشور و همچنین برخی تغییرات در خصوص واردات خودرو که باعث ممنوعیت واردات خودرو شد و بر اساس آن واردات خودروهای لوکس و آمریکایی به مناطق آزاد ممنوع گردید.

البته ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودروهای ساخت یا سفارش شده توسط آمریکا نیز از سال 1395 اعمال شده بود. در همین مورد بر اساس رایزنی های صورت گرفته توسط مناطق آزاد و گمرک برای انتقال خودرو بین مناطق آزاد، گمرک ایران آن را مشروط و به نوعی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس و آمریکا تاکید کرده است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود هرگونه کالا به استثنای کالای ممنوعه شرعی با پرداخت عوارض به محدوده این مناطق بلامانع است، اما پس از تصویب ممنوعیت واردات خودرو در هیات دولت، این ممنوعیت مشمول این مناطق نیز شد. طی یکسال گذشته نیز رایزنی های انجام شده برای واردات خودرو به این مناطق به جایی نرسیده است.

درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد

اخیرا مکاتباتی بین سازمان مناطق آزاد و گمرک در خصوص نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد صورت گرفته است. ماجرا از این قرار است که مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو بین خود با موانعی از سوی گمرک مواجه شده است. دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به استناد تفاهم نامه بین خود و پلیس راهور و با حضور نماینده گمرک درسال گذشته خواستار رفع این مانع شده و گویا بر اساس این شیوه نامه انتقال خودرو مابین مناطق آزاد بلامانع است.

ممنوعیت انتقال خودروهای لوکس مانند لامبورگینی، فراری، پورشه، مازراتی، هامر و بوگاتی و ...

گمرک ایران در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای لوکس و آمریکایی در شهریور سال گذشته که ازسوی مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران ابلاغ شد، تاکید شده است که انتقال خودرو با برندهای لوکس مانند لامبورگینی، فراری، پورشه، مازراتی، بوگاتی و همچنین سایر خودروهای ساخت آمریکا و یا از مبدا آمریکا ممنوع است. همچنین تاکید شده که ترانزیت خارجی سایر خودروها مشروط به ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات شده است و ترانزیت خودروها باید بر روی وسائل نقلیه انجام شود.

از سویی گمرکات اجرایی در جریان درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق، خواستار ثبت سفارش برای خودروهای فاقد ثبت سفارش نیز شده اند که این مورد در حال حاضر با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش خودرو عملیاتی نیست و در عمل امکان نقل و انتقال بخشی از خودروها بین مناطق آزاد را منتفی می کند، موضوعی که شورایعالی مناطق آزاد خواستار حل و فصل آن شده است.

مناطق آزاد و گمرک توضیح دهند

اکنون باید پرسید که دلیل اقدام مناطق آزاد برای جابه جایی خودرو بین مناطق آزاد چیست و کدام برندها و چه تعداد انتقال را در برنامه خود دارد؟ همچنین گمرک ایران باید پاسخ دهند که چرا با وجود انعقاد تفاهم نامه انتقال خودرو مابین مناطق آزاد، گمرک و پلیس راهور، گمرک اقدام به تعیین شرایطی کرده که امکان عملیاتی شدن انتقال بخشی از خودروها وجود ندارد؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/6
هرگونه اتفاقی در زمینه خودرویی که باعث خوشحالی خودرو دوستان ایرانی شود ممنوع