موضوعات داغ

تمامی خودروهای توقیفی داخل گمرک ترخیص می شوند، ورود وارداتی های خاک خورده

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه اواخر آذرماه بخشنامه ای را در خصوص ترخیص خودروهای توقیفی به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که به استناد نظر مرجع قضایی مبنی بر اینکه در خصوص مابقی خودروهای توقیفی مطابق با مقررات حاکم اقدامات لازم و قانونی انجام شود. البته ترخیص خودروهای توقیفی منوط به تمدید زمانی و رعایت ضوابط مربوطه خواهد بود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، در خصوص تمدید مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، دولت در بهمن ماه سال گذشته طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن این خودروها با انجام تشریفات گمرکی و نداشتن پرونده قضایی که حکم قطعی برائت آن ها صادر شده باشد، مشمول قید زمانی برای ترخیص نشوند و با رعایت مقررات این خودروها ترخیص شوند.

همچنین در خردادماه سال جاری وزارت صمت طی نامه ای خواستار تمدید زمان ترخیص خودروهای توقیفی در گمرک شد و درخواست کرد تا عبارت حکم قطعی در بند 3 به (دستور قضایی) تغییر کند، اما در نهایت در 26 خردادماه سال جاری در هیات وزیران مصوب شد که در بند 2 بر این مورد تاکید داشت که در بند 3 مصوب 29 بهمن 98 عبارت (حکم قطعی برائت)به (رای قطعی منع پیگیری یا برائت) اصلاح می شود.

ابهام در ترخیص خودروهای توقیفی

بنابراین پس از این مصوبه، گمرک در صورت صدور حکم رای قطعی منع پیگیری یا برائت از سوی مراجع قضایی بدون قید زمانی اقدام به ترخیص خودروهای توقیفی کند، اما مرجع قضایی اعلام کرد که گمرک بر اساس مقررات اقدام به ترخیص خودروهای توقیفی کند و عبارت رای قطعی منع پیگیری یا برائت ذکر نشده بود که باعث ابهام شد و عملا امکان ترخیص بدون تمدید زمانی وجود نداشت. بر همین اساس با توجه به بعید بودن تمدید زمان، اگر گمرک بخواهد بر اساس قوانین مربوطه خود اقدام کند احتمال متروکه شدن این خودروها وجود دارد.

امکان ترخیص بدون زمان امکان پذیر شد

پس از ایجاد ابهام در مورد رفع توقیف خودروهای مانده در گمرک که دارای پرونده های قضایی هستند، بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه، پس از مذاکرات صورت گرفته، مرجع قضایی نسب به اصلاح ابهام پیش آمده اقدام کرده و اعلام شد که خودروهای توقیفی با صدور قرار منع تعقیب، ترخیص آن ها امکان پذیر است.

شرط کد رهگیری یا تایید منشا ارز

در ابلاغیه ترخیص خودروهای توقیفی بر موضوع صدور کد رهگیری و تایید منشا ارز از سوی بانک مرکزی تاکید شده است. بنابراین پس از صدور قرار منع تعقیب توسط مرجع قضایی و صدور کد رهگیری و تایید منشا ارز، هیچ مانعی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد و صاحبان آن ها می توانند اقدام به ترخیص خودروها کنند.

ماجرای این خودروهای توقیفی از این قرار است که حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودروی وارد شده به گمرک و بنادر در سال های اخیر که به دلایلی از جمله مسائل ارزی و ممنوعیت واردات خودرو متوقف شده بودند به تدریج از دی ماه سال ۱۳۹۷ تا ۲۶ شهریور امسال طی مصوبات هیات دولت طی چند مرحله‌ زمانی امکان تعیین تکلیف و ترخیص از سوی صاحبان این خودروها فراهم شد در بین این خودروها حدود ۲۵۰۰ دستگاه دارای پرونده قضایی وجود داشت که تنها امکان ترخیص آن بر اساس دستور مرجع قضایی امکان پذیر بود.

بعد از 26 شهریورماه سال جاری زمان این طرح تمدید نشد و خودروهای مانده در گمرک که بخشی از آن ها نیز فاقد ثبت سفارش بودند متروکه اعلام شد، اما با توجه به مصوبه هیات دولت در بهمن ماه سال گذشته برای خودروهایی که دارای پرونده قضایی بودند این امکان داده شد تا پس از رفع موانع قانونی این خودروها امکان ترخیص داشته باشند.

بر اساس گزارش گمرک ایران پس از پایان آخرین مهلت تعیین شده تعداد 2 هزار 325 دستگاه خودروی سواری از مجموع 5 هزار و 108 دستگاه خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که از این تعداد باقیمانده بخشی از آن ها دارای پرونده قضایی هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد