موضوعات داغ

خودروی اپل در بهترین حالت بین سال‌های 2027-2025 از راه می‌رسد

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

پروژه تایتان اپل که گفته می‌شود ماحصل آن یک خودروی الکتریکی خودران خواهد بود، پس از فراز و نشیب‌های فراوانِ سال‌های اخیر، حالا دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مبنی معرفی این خودرو در سال 2024 مطرح شده بود، اما مینگ-چی کو تحلیلگر مسائل و سیاست‌های اپل بر این باور است در بهترین حالت بین سال‌های 2025 الی 2027 شاهد معرفی اولین اتومبیل با نشان سیب گاز زده خواهیم بود. با در نظر گرفتن این پیش‌بینی‌ها، سوال مهمی به ذهن خطور می‌کند و آن اینکه چرا برای شرکتی چند تریلیون دلاری مثل اپل، این قدر زمان لازم است تا یک خودرو توسعه دهد؟

شاید بدانید پروژه تایتان در سال 2014 و با رهبری تیم کوک و تحت ظارت استیو زادسکی متولد شد. با وجود این، تمامی اطلاعات این پروژه هیجان‌انگیز تاکنون مخفی باقی مانده و هیچ جزئیاتی از آن به بیرون درز نکرده است.

یکی از پاسخ‌های بالقوه به سوال مطرح شده، می‌تواند با شیوه خاص کمپانی اپل در گره زدن لوازم و خدمات به زندگی مردم ارتباط داشته باشد. برای نمونه کاربران آیفون را در نظر بگیرید؛ بی‌میلی و یا حتی مقاومت این دسته در برابر ورود به دنیای اندروید، بر همه واضح و روشن است.از این رو تردیدی نیست اپل خواهان دستیابی به شرایطی مشابه و توسعه اتومبیل خودرانی است که با عملکرد بی‌نقصش بتواند در اعماق دل طرفداران و سایر مشتریان بالقوه نفوذ کند؛ این مساله هم مسلما بدون آزمون و خطا و انجام آزمایش‌های فراوان شدنی نیست.

پروژه تایتان

در کنار این، مینگ-چی کو دیدگاه جالب دیگری در رابطه با پروژه تایتان اپل دارد. وی معتقد است با آنکه اپل قدرت رقابت‌پذیری فوق‌العاده بالایی دارد، ولی در ورود به حوزه‌های جدید بعضا ناموفق بوده است.

این تحلیلگر برجسته با اشاره به بازار اسپیکرهای هوشمند که اپل در آن ناکام باقی مانده، رقابت موجود در بازار خودروهای الکتریکی و خودران را بسیار جدی‌تر و شدیدتر می‌داند. علاوه‌بر این، حجم داده دیگر چالشی است که در پروژه تایتان پیش روی کمپانی اپل قرار دارد. به اعتقاد مینگ-چی کو وقتی کوپرتینویی‌ها نخستین خودروی خود را راهی بازار کنند، برندهای فعال در زمینه فناوری خودران، از نظر داده‌های گردآوری شده پنج سال جلوتر از آنها خواهند بود.آنطور که از شواهد و قرائن نشان پیداست، این دهه آبستن حوادث زیادی برای صنعت خودرو بوده و بی‌گمان تحولات گسترده‌ای در آینده نزدیک رخ خواهد داد. نکته حائز اهمیت اینکه هر گونه اشتباه یا تعلل از سوی نام‌های بزرگ ممکن است آنها را از عرش به فرش بکشاند، و یا برعکس، نام‌هایی که الان کسی روی آنها حساب باز نمی‌کند، به واسط تصمیمات درست و آینده‌نگری در پایان این دهه به جرگه بزرگان بپیوندند. آیا ده سال پیش کسی فکر می‌کرد که تسلا بتواند جایگاه کنونی را داشته باشد؟

ناگفته نماند آقای هربرت دیس مدیرعامل فولکس واگن معتقد است ورود اپل به عرصه خودروسازی چالش‌های بزرگ‌تری را پیش روی این کمپانی آلمانی قرار داده و در مقایسه با دیگر رقبای سنتی، دردسرهای بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد