موضوعات داغ

حواشی نخستین مسابقه ریس در سال 99، از جی‌تی و ‌بی‌پی تا شیشِ توربو و بقیه رقبا...

عکس مطلب اول

مانی راهبر

اسفند ماه پارسال تنها چیزی که می‌توانست جلوی برگزاری انواع مسابقه‌های اتومبیلرانی را در ایران بگیرد شیوع ویروس کرونا بود و از قضا این ویروس مهم‌ترین مسابقات سال که معمولا در اسفند برگزار می‌شود را زمینگیر کرد. اما یازده ماه بعد یعنی همین دیروز مقارن با نوزدهم دی، بالاخره پیست اتومبیلرانی مجموعه آزادی شاهد رقابت راننده‌ها از چند استان بود.

رقابت اتومبیلرانی ریس تحت عنوان «دسته‌جات آزاد» و در یادبود شهید سپهبد قاسم سلیمانی البته تفاوت‌ قابل ملاحظه‌ای با آخرین مسابقه کشوری در سال گذشته داشت. در این فاصله سه بار سرپرست جدید بالای سر فدراسیون آمد و در ریاست کمیته‌های مختلف نیز رفت و آمدهای زیادی اتفاق افتاد. مسابقه دیروز را علی مشرفی، رئیس جدید کمیته ریس برگزار کرد و البته در تیم برگزاری، فنی و ناظران نیز چهره‌های شناخته‌شده‌ای مثل محمد علی مرندیان، شهرام قانعی، رضا موسوی و علیرضا طباطبایی حضور داشتند. البته در اتاق VIP پیست هم کسانی مثل محمدرضا مقصودلو سرپرست فعلی و ارشدی دبیر فدراسیون حاضر بودند و مهمانان ویژه‌ای مثل بیوک جدیری پیر بذله‌گو و باروحیه اتومبیلرانی، دارا غزنوی، رضا پازند رئیس پیشین کمیته ریس، محمد فراهانی رئیس کمیته دریفت، سینا سعیدی رئیس کمیته رالی و چند چهره دیگر نیز حضور داشتند.

مسابقه ریس 99

طبق برنامه رانندگان، از چند استان محدود و در 8 کلاس با هم به رقابت پرداختند تا بالاخره سکوت چند ماهه بشکند و رعشه به جان تار عنکبوت‌های پیست آزادی بیفتد! پیش از آغاز اولین کلاس، بیوک جدیری به سبک و سیاق خودش، فضای مربوط به اتومبیلرانی در گذشته و حال را برای سرپرست جدید تشریح کرد و هر از گاهی شلیک خنده به گوش می‌رسید! در پیت‌استاپ البته جنب و جوش‌ها خیلی جدی‌تر بود و مکانیک‌ها آخرین بررسی‌ها را انجام می‌دادند. راننده‌ها عموما از استان‌های تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و حتی استان آیلند! آمده بودند و ماشین‌ها هم با صدای اگزوزشان برای هم کری می‌خواندند. سکوهای پیست اما خالی و بدون شور و شوق همیشگی بود و بلندگویی هم نبود که حتی به صورت ضبط شده، صدای مورد علاقه رانندگان در پیچ «چهل دختران» را طنین‌انداز کند!

حمله به یوتِرن

طبق معمول مسابقه از کلاس پراید اختصاصی شروع شد که شاید بهتر باشد بگویند «اختصاصی پراید». مسابقه اول کمی دیر شروع شد و در کلاس‌های بعدی هم چند تصادف و حادٍه پیش آمد تا این تاخیر بیشتر کش بیاید. اولین اتفاقات در کلاس 206 جی تی رخ داد و شایان افتخاری با ماشین سرحالش از جایگاه اول شروع کرد و تمام کرد. شروین یگانه راننده قهار این کلاس از جایگاه چهارم شروع کرد و طبق معمول می‌خواست تا رتبه اول خودش را برساند که ماشینش خراب شد و از مسابقه بیرون رفت.

در پراید جی تی هم هر سه سکو را استان البرز برد تا مشخص شود کرجی‌ها چه تسلطی بر موضوع پراید دارند و موافق خارج شدن این ماشین از خط تولید سایپا نخواهند بود! کلاس 1600 جی تی هم رقابت جذابی داشت و زمینه‌ای شد برای ادامه هیجان در کلاس اختصاصی بی پی. در کلاس بی پی اما دو بار تصادف بین محسن مقرون و راننده مشهدی برای لحظاتی پرچم‌های زرد مارشال‌ها را به جنبش درآورد. کلا در چند کلاس اول پرچم‌های زرد چند بار استفاده شدند و مسابقات به سبک فرمول یک، به حالت حرکت قطاری و سبقت ممنوع دنبال شد.

و بالاخره جنگ شد

کلاس 405 هم با تعداد کم شرکت‌کننده و کم‌رمق انجام شد تا بعد از یک فرود نوبت به مسابقات دو کلاس برتر برسد. در کلاس 2000 جی تی هم با وجود تعداد کم شرکت‌کنندگان، رقابت خوبی شکل گرفت اما اصل ماجرا در کلاس 6 سیلندرهای توربو رخ داد و به نوعی روزهای خوش گذشته در پیست آزادی را زنده کرد.

در کلاس پایانی مسابقه، حضور چند ب‌ام‌و، یک نیسان آلتیمای زرد رنگ خفن و البته یک پژو آردی با موتور 2-JZ یک دفعه آدرنالین قابل توجهی را به فضای مسابقه تزریق کرد. وقت استارت، مهدی نوروزی در جایگاه اول قرار داشت اما بعد از وارم‌آپ و سبز شدن چراغ مسابقه، خیلی زود ترتیب ماشین‌ها تغییر کرد. کامران واقف با ب‌ام‌و نقره‌ای قدرتمندش پیشتاز شد و بقیه از جمله مهرداد همتیان با آلتیمای زرد تعقیبش می‌کردند. پشت سر همه نیز ماهان همتیان با آردی (2J مخفی) گاز می‌داد که این صحنه خیلی‌ها را به یاد بیست سال قبل وقتی که حاج بیوک و آقا رضا، پدر و پسر خانواده جدیری به صورت همزمان در بعضی مسابقات حاضر می‌شدند می‌انداخت!

مسابقه ریس

تا دور هشتم کامران واقف راه را بر سبقت مهرداد همتیان که برای رسیدن به جایگاه اول بیقراری می‌کرد بست و همه پیچ‌ها را از آن خود کرد اما در دور هشتم و درست در خط استارت، مهرداد همتیان توانست در یک لحظه کارش را تمام کند و در صدر قرار گیرد. با پیروزی مهرداد همتیان، بسیاری از همدوره‌های او که ناظر و تماشاگر مسابقه بودند همدیگر را در آغوش گرفتند و بعد هم به کنار پیست رفتند تا به این راننده قدیمی و باتجربه، پیروزی جذابش را بعد از چند سال دوری، تبریک بگویند. چند نفری داد زدند که:«مهرداد گرگ باران‌دیده است و به خاطر تجربه‌اش برنده شد» و کامران واقف که ناباورانه به همتیان نگاه می‌کرد به یکی دو نفر از اطرافیانش گفت:«دنده 3 لاکردار اصلا جا نمی‌رفت!»

خلاصه این که مسابقه دسته‌جات آزاد کشور با این تعقیب و گریز جذاب تمام شد و فهرست برندگان هم به این ترتیب بود:

پراید اختصاصی:

۱.سپهر آجودانی تهران

۲.علی فاضلی تهران

۳.محمد مهدی مرتضوی اصفهان

۲۰۶ جی تی

۱.شایان افتخاری تهران

۲.علی ضمیری تهران

پراید جی تی

۱.مجید کیخائی البرز

۲.محمدرضا روحی البرز

۳.سعید آیدین البرز

۱۶۰۰ جی تی

۱. پرهام زربافی آیلند

۲. علی ضمیری تهران

۳.سهند قنادان آیلند

بی پی اختصاصی

۱.محسن محمدی فارس

۲. ستار احمدی اصفهان

۳.ارسلان علیزاده تهران

۴۰۵ اختصاصی

۱. مهرداد صفری اصفهان

۲. مهرداد کاظمی تهران

۳.امین جعفریان اصفهان

۲۰۰۰جی تی

۱.محمد مهری خراسان رضوی

۲.اکبر محمدی فارس

۳.علی ضمیری تهران

شش سیلندر توربو

۱. مهرداد همتیان تهران

۲. کامران واقف تهران

۳. جواد نتاج مازندران

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد