موضوعات داغ

آیا واردات خودرو آزاد شده؟ شبهه در مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، همچنان در سال 1400 واردات خودرو به کشور ممنوع است، ولی با این حال خودروهای حاضر در گمرکات مناطق آزاد به طور مشروط امکان ورود به سرزمین اصلی را خواهند داشت.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و بنابر مصوبه این کمیسیون به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی، دولت مکلف است که ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، اقدامات لازم برای ثبت سفارش و ورود آنها به سرزمین اصلی را انجام دهد.

به گزارش خودروبانک و به نقل از تجارت نیوز، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و بنادر اعلام کرد که حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب و مشروط، طی مدت یک ماه از زمان ابلاغ این قانون توسط کمیته موضوع ماده 1 قانون مقررات صادرات و واردات تعیین شده و توسط دولت ابلاغ خواهد شد.

براساس این مصوبه، نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال تولید باید طوری تنظیم شود که در مقایسه با قیمت ‌های کف بازار منجر به سود غیرمتعارف بیش از ۲۰ درصد برای وارد کنندگان نشود و در صورت مشاهده روند افزایشی تفاوت میان قیمت ‌های کف بازار و وارداتی ‌ها، دولت می ‌تواند نسبت به تجدید نظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

آن چیزی که از متن مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می توان فهمید، این است که واردات خودرو به کشور همچنان ممنوع است، اما تنها امکان ورود خودروهای موجود در گمرکات مناطق آزاد (غیر آمریکایی ‌ها) به سرزمین اصلی فراهم شده و این در حالیست که با اعلام این مصوبه، گمان می رفت که واردات خودرو در سال 1400 از طریق مناطق آزاد به سرزمین اصلی آزاد شود.

در واقع خودروهای خارجی موجود در گمرکات مناطق آزاد آن هم خودروهای غیرآمریکایی، با قیدهای مربوط به نرخ سود بازرگانی و قیمت می توانند به سرزمین اصلی وارد شوند. شرط دیگر هم این است که واردات آن ها به مناطق آزاد تا تاریخ انتهای آذرماه 99 بوده و خودروهای خارجی که تا پایان آذر سال 99 وارد مناطق آزاد شده و ارز آنها پرداخت شده باشد، با پرداخت عوارض مالیات و حقوق گمرکی امکان ورودشان به داخل کشور وجود خواهد داشت، هرچند واردات خودرو به کشور در طول دو سال و نیم گذشته ممنوع بوده و خودرویی پس از آن وارد کشور نشده است.

با تصویب نهایی این مصوبه، در واقع قرار است تکلیف خودروهای مانده در گمرکات مناطق آزاد مشخص شود و هدف از ورود آن ها می تواند تاحدودی تنظیم بازار خودروهای خارجی کشور باشد. بازاری که طی دو سال و نیم اخیر با نبود خودروهای جدید رشد قیمت سرسام آوری را تجربه کرده اند .

ناگفته نماند که همزمان در مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت برنامه‌ هایی برای لغو ممنوعیت واردات خودرو در حال پیگیری است، هرچند هنوز هیچکدام از آنان قطعی نشده و نتیجه ای نرسیده اند، اما در طرح تحول خودرو مجلس به دنبال آزادسازی واردات خودرو با شرایطی خاص و بدون انتقال ارز از داخل به خارج کشور است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/21
منظور از سرزمین اصلی کجاس؟
ینی نمیشه پلاک ملی کرد ماشین منطقه ازادو؟