موضوعات داغ

جزئیات تازه در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد، راه طولانی تا اجرا

عکس مطلب اول

احمد جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، عنوان داشت که این مصوبه باید در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود تا پس از تصویب به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از صدا و سیما، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه افزود: در مجموع 300 تا 400 دستگاه خودرو در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دپو شده که بیشترین خودروی دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با کمتر از 100 دستگاه خودرو است. از بین این تعداد خودرو، برخی به دلایل قضایی توقیف و برخی دیگر بر اساس نظر صاحبان آن ها ترخیص نشده اند و نمی تواند تامین کننده نیاز سرزمین اصلی باشد.

جمالی در ادامه افزود: در کشور 64 منطقه ویژه اقتصادی و 8 منطقه آزاد داریم که اگر تعداد 300 تا 400 دستگاه خودرو را بین این مناطق تقسیم کنیم، عدد ناچیز 3 دستگاه خودرو برای هر منطقه است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از این خودروها در انبارهای سازمان تملیکی و تعدادی نیز در انبار سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد، گفت: تعدادی از این خودروها نیز در انبار گمرک و تعدادی دیگر در انبارهای مناطق ویژه و اقتصادی قرار دارد. تعداد این خودروها در سال 97 حدود 12 هزار خودرو تخمین زده می شد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت: سه سال است که هیچگونه خودرویی وارد این مناطق نشده و خودروهای موجود در این مناطق خودروهای مستعمل و کارکرده هستند که در طول زمان تعداد زیادی از آن ها مستهلک شده و ورود این خودروهای به سرزمین اصلی هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور ندارد.

جمالی با بیان اینکه عمر این خودروها در مناطق شرجی بین 4 تا 5 سال است، گفت: عمر این خودروها بیسیار محدود است و اگر از قشم، کیش، چابهار و اروند این خودروها به مناطق اصلی وارد شوند، امکان بهره برداری مناسب از آن ها وجود ندارد. همچنین در خصوص وجود 100 هزار خودروی خارجی در این مناطق باید گفت که این امار صحت ندارد و حدود 30 تا 40 هزار خودروی خارجی در این مناطق تردد می کنند.

وی در ادامه گفت: امکان تامین خودرو برای نیازهای ضروری شهروندان در مناطق آزاد از داخل کشور وجود ندارد و نمایندگان مجلس باید فکری برای رفع نیازهای شهروندان مناطق آزاد کنند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص پیش بینی درآمد 10 هزار میلیارد تومانی از واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: نمی دانم مبنای این آمار کجاست، اما درآمد 10 هزار میلیارد تومانی بسیار خوشبینانه است. این رقم زمانی می تواند محقق شود که همه خودرو‌های موجود در مناطق آزاد را به سرزمین اصلی وارد و این مناطق را خالی از هر نوع خودرو کنیم.

جمالی در خصوص درآمد دولت از محل حقوق ورود خودرو‌ها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی گفت: وقتی کالایی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد می شود باید ثبت سفارش شده و حقوق ورودی آن اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت شود. همچنین باید نرخ حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز مشخص شود تا بتوان بطور شفاف عمل کرد.

وی در پایان درباره گمانه زنی ها درباره درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از محل واردات خودرو بیان داشت: بعید است این درآمد محقق شود، اما به فرض پذیرش درآمد 5 هزار میلیارد تومانی، باید هزینه های که برای تامین این خودروها صرف می شود نیز در نظر گرفته شود. همچنین هزینه های اجتماعی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/29
با سلام
واردات خودرو از کره جنوبی در ازای ۷ میلیلرد دلار بدهی این کشور به ایران به صرفه تر هست .مدلهای ۲۰۲۰ رو میشه با تخفیف خوب خرید. همون مبلغ رو هم میتونن به عنوان مالیات بکشن روی قیمت. هم به نفع ما هست و هم به نفع دولت.