موضوعات داغ

نشانه های خرابی ترموستات را بشناسید

عکس مطلب اول

فرض کنید سیستم تهویه مطبوع منزل را روی یک دمای خاص تنظیم کرده اید. شما در این دما کاملا راحت هستید. ترموستات نیز همان تنظیم کننده دمای مطبوع موتور برای کارکرد است. زیرا هر موتور برای رسیدن به بهترین راندمان تولید قدرت و مصرف سوخت نیاز به کارکرد در یک بازه دمایی مشخص دارد. به طور مثال ممکن است، برای یک موتور تعریف شده باشد که بین بازه دمایی ۸۵ تا ۹۲ درجه سانتیگراد کار کند. این تعاریف در زمان طراحی موتور شکل می گیرد. حال اگر دمای موتور بیش از ۹۲ درجه سانتیگراد و کمتر از ۸۵ درجه سانتیگراد باشد، انگار دمای اتاق گرم تر یا سرد تر از تنظیم شما شده است.

افزایش دمای موتور معمولا می تواند ناشی ازخرابی یا بستن ترموستات، کاهش سطح آب یا روغن و یا خرابی فن خنک کننده باشد. هر چند علل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند اما عمده مشکلات از این بخش ها به وجود می آید. در صورتی که ترموستات خودرو خراب باشد، در تابستان ها شاهدافزایش دمای و یا جوش آوردن مایع خنک کننده موتورمی باشیم . زیرا در صورت عملکرد صحیح ترموستات ، وقتی دمای آب در موتور به حد نرمال برسد مسیر گردش در سیستم خنک کننده را باز می کند. اما در زمستان ها دیر بالا آمدن دمای آب، کاهش دمای آب در زمان حرکت و حتی دمای پایین باد بخاری از جمله راه های شناخت خرابی ترموستات هستند.

گاهی مشاهده می شود، مالکین خودروها در تابستان و زمستان از ترموستات های مختلفی با دماهای متفاوت استفاده می کنند. مثلا در تابستان از ترموستاتی با دمای پایین تر و در زمستان از ترموستاتی با دمای بالاتر. باید توجه داشته باشید در صورت سلامت سیستم خنک کاری خودرو اصلا نیاز به این کار نیست. ضمن این که استفاده از ترموستات غیر استاندارد می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای موتور خودرو به وجود بیاورد.

افزایش مصرف سوخت از جمله مواردی است که در اثر خرابی ترموستات به وجود می آید، زیرا موتور در دمای کافی نیست و تولید قدرت درست انجام نمی شود. پس شما نیز پدال گاز را بیشتر می فشارید. در صورتی که ترموستات اصطلاحا گیر کند و مسیر گردش آب را باز نکند، مایع در موتور مانده و در اثر جذب گرمای بالا ممکن است، دمای موتور تا اندازه ای بالا برود که واشر سرسیلندر نیز بسوزد. علاوه بر این دمای روغن نیز افزایش می یابد و موجب رقیق شدن و سوختن روغن می شود که در نتیجه آن حتی ممکن است موتور یاتاقان بزند که یک خسارت چند میلیون تومانی یا چند ده میلیون تومانی است.

به این ترتیب بهتر است بیشتر به سلامت این قطعه اهمیت داد. ضمنا اگر شما نیز از مالکین خودروهای تولید شده ایران خودرو هستید، بهتر است در صورت نیاز به تعویض ترموستات با مراجعه به فروشگاه های ایساکو یک نمونه اصلی از این قطعه را تهویه کنید. زیرا در شرایط فعلی بازار قطعات یدکی پر است از ترموستات های بی کیفیت که با نمونه های اصلی از نظر بسته بندی و ظاهر مو نمی زنند. اما در عمل ممکن است یک تعمیر موتور را روی دست شما بگذارند. ضمنا می توانید قیمت و مشخصات ترموستات مورد نیاز خود را از طریق اپلیکیشن ایساکو استعلام کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/29
قابل ذکر است که ترموستات ایرانی تهیه شده از ایساکو، مانند بيشتر ترموستات های ایرانی، اصلا در دمای تعریف شده باز نميشود، و بسیار زودتر باز شده، که باعث خنک شدن زیاد موتور در مسیرهای کفی شده و این مساله در خودروی 206 مالتي پلکس، کاملا قابل اندازه گیری است

این مساله با تعویض ترموستات به مدل اصلی تامپسون، کاملا برطرف میشود