موضوعات داغ

نخستین پیشرانه ملی رونمایی شد، نصب موتور جدید ایرانی بر روی خودروها از سال آینده

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه سه سیلندر ملی اعلام کرد که رونمایی از موتور ملی ایران در روز هوای پاک انجام شد که نشان می‌ دهد کاهش مصرف سوخت یکی از تکالیف ما در پروژه ‌های گروه صنعتی ایران خودرو است.

این اولین موتور اتومبیل است که با ژن تمام ایرانی ساخته شده و با کمک مهندسان مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو اپیکو توسعه پیدا کرده است و حتی مشاور خارجی در این پروژه نداشتیم. امروز موتورهای ساخت داخل در این مجموعه روشن شد و بحث صنعتی ‌سازی آن در حال انجام بوده و از سال 1400 این موتورها بر روی خودروهای ساخت داخل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق گفته مدیرعامل ایران خودرو، از 240 قطعه مورد نیاز برای ساخت این پیشرانه تنها بین 4 تا 5 درصد از قطعات آن از خارج کشور تامین می شود و مابقی قطعات آن توسط قطعه سازان داخلی تولید و تامین خواهد شد. از آنجایی که تولید موتور نیازمند سرمایه گذاری و تسهیلات است، ما هم از تسهیلات بانکی استفاده می کنیم و انتظار داریم که در بودجه سال 1400 نیز به ما کمک شود تا به موتور داخلی برسیم.

در حال حاضر موضوع ما طراحی یک پلت ‌فرم ایرانی است که شامل موتور و گیربکس می شود و در کنار پیشرانه، پروژه گیربکس ساخت داخل هم آغاز شده است که با نشان ایران خودرو بر روی محصولات قرار می گیرد.

مراسم رونمایی از پیشرانه 3 سیلندر ملی

فرشاد مقیمی در ادامه با اشاره به مصرف سوخت و بهینه سازی بسیار خوب پیشرانه ملی، اضافه کرد که موتورهای جدید به میزان 2.5 لیتر مصرف سوخت را کاهش می دهد و در دستگاه‌ های شبیه ‌ساز نشان داده که می توانیم تا مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر را داشته باشیم. در حال حاضر تولید موتور 1.3 لیتری در دستور کار قرار گرفته است که به صورت تنفس طبیعی و توربوشارژ کار می‌ کند و گشتاور آن از 98 نیوتن متر تا 240 نیوتن متر افزوده شده است.

تولید این موتورها در مرکز تحقیقات موتور ایران ‌خودرو انجام می ‌شود و پیش بینی ما این است که سال 1400 با شروع قرن جدید، خودروهای ایرانی با موتور جدید ایرانی به بازار ورود پیدا کنند که هم برای اقتصاد خانوار مناسب است و هم برای خودروسازان و کشور مقرون به صرفه خواهند بود، زیرا مصرف سوخت کمتر و همچنین قیمت کمتری خواهد داشت. علاوه بر این موتورهایی با سایز کوچک تولید می‌ کنیم که دورگه بوده و با مصرف سوخت پایین امکان استفاده بر روی تمامی کلاس های فعلی را خواهد داشت.

در پایان نیز مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران (ایپکو) با اشاره به داخلی سازی 95 درصدی این پیشرانه، اضافه کرد که تنها 5 درصد این پیشرانه وابسته به واردات است و این موتورها با 240 نیوتن متر گشتاور، به عنوان قوی‌ ترین پیشرانه های موجود بر روی خودروهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد و امکان استفاده از آنان بر روی کلاس های بزرگ تر از خودروی دنا هم وجود دارد.

مراسم رونمایی از پیشرانه 3 سیلندر ملی

گفتنی است که خانواده پیشرانه سه استوانه یا سه سیلندر ملی شامل 5 پیشرانه با حجم 1 و 1.3 لیتری می شود که در نسخه های تنفس طبیعی، توربوشارژر و پایه گازسوز طراحی و تولید خواهند شد و می توانند خروجی قدرتی در محدوده 72 تا 127 اسب بخار و همچنین محدوده گشتاوری بین 98 تا 240 نیوتن متر داشته باشند.

بر اساس اعلام ایران خودرو، پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی و 1.3 لیتری توربوشارژر این خانواده در بهار و تابستان سال آینده (1400) رونمایی خواهند شد و تولید انبوه پیشرانه های تنفس طبیعی این خانواده از زمستان 1401 آغاز می شود. پیشرانه 1.3 لیتری توربوشارژر نیز بر اساس این برنامه از زمستان 1402 وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

مراسم رونمایی از پیشرانه 3 سیلندر ملی

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/30
به قیمت خون ملت ایران به کام خودروسازان ورشکسته و خاین و انحصارطلب
1399/10/30
شبیه موتور تراکتوره
1399/10/30
فک کنم طراحیشو از روی چرخ گوشت پارس خزر کپی کردن😂
1399/11/1
مردک های بی عرضه این چه رونمایی هست که سه چهار سال دیگه بخاین تولید کنید
رونمایی باید روزی باشه ک از فرداش نصب انجام بشه
و از ماه بعدش فروش داشته باشین
این شو های بچه گانه فقط کسانی رو که به اسم ملی
دل بستن سر کار میذاره
و پولشون رو تو این تورم نابود میکنه با صبر و انتظار
1399/11/1
سلام بسیارخوب و برای گام اول عالیه.اما 3 سیلندر؟واقعا موتور سه سیلندری مینونه سمنده به اون سنگینیو بکشه
1399/11/3
چرا ما بايد هميشه از دنيا عقب باشيم آخه بابا تو كه اين همه سرمايه گذاري مي كني ، روي سيستم برقي كار مي كردي لا اقل يك پله جلوتر بوديم اين موتور تا خط توليدش راه بيفته ديگه كل دنيا را خودروهاي تمام برقي گرفته............
1399/11/4
دوستان ایران خودرو، با احتساب هزینه طراحی یک صندوق عقب برای 206 و هزینه طراحی دنا!!!! احتمالا این موتور به اندازه 2 سال بودجه کل ایران هزینه داشته است.....مبارک است
1399/11/6
فقط دروغ دروغ دروغ
کلا چینی هست
فقط خدا کنه این انترها دست توش نبرند که میرینند