موضوعات داغ

فرهنگ غنی یا فقر فرهنگی؟

عکس مطلب اول
ایران کشوری پهناور با پیشینه‌ای کهن است که یافته‌های باستان شناسی، نشان از حضور انسان در دوره دیرینه سنگی دارد و همچنین ابزارهایی متعلق به فرهنگ و دوره الدوایی ( 20 هزار سال پیش ) و آشولی در ایران یافت شده‌اند. فرهنگ و تمدن را هم می‌توان پیش از دوره مادها در ایران متصور شد که به آن اعتباری 7 هزار ساله می‌بخشد. پس از این دوره هم با دوره هخامنشیان مواجه می‌شویم که قدمتی 2500 ساله دارد و همین روند ادامه پیدا می‌کند تا می‌رسیم به عصر حاضر. عصری دو رو و متناقض که مردمانش فرهنگ پارس و قدمت بیش از 2500 ساله آن را در بوق و کرنا می‌کنند، ولی در عمل حتی بر روی پل عابر پیاده بدون فنس چینی در زیر آن رد نمی‌شوند و همچنین به رانندگی در میان خطوط جاده عمل نمی‌کنند و وقتی تیم ملیشان مقابل تیمی خارجی قرار می‌گیرد، بازیکن تراز اول تیم حریف را در شبکه‌های اجتماعی غرق در پست‌های نامتعارف می‌کنند، به راستی چطور می‌شود فقر فرهنگی را در کشوری مشاهده کرد که قدمت تمدن آن از مرز 7 هزار سال تجاوز می‌کند و فرهنگ صحیح را در کشورهایی همچون آمریکا می‌بینند که تنها در سال 1783 میلادی، یعنی کمتر از 300 سال پیش توسط معاهده پاریس به رسمیت شناخته شده و با سرکوب و قتل عام سرخپوستان، خود را کشوری مستقل خوانده است.
سوای موارد ذکر شده، عمق فاجعه فقر فرهنگی در این یکی دو سال اخیر را بعضاً در نمایشگاه‌های خودرویی و تست‌های صورت گرفته توسط گروه خودروبانک دیده‌ایم که آخرین آن مربوط به نمایشگاه بین المللی اتومبیل اصفهان می‌شود که حتی به آرم (Badge) عقب ب ام و 220i رحم نکرده‌اند و در همان روز اول آن را از روی خودرو به سرقت بردند!
در تست تویوتا پریوس که چندی پیش مقاله کامل تجربه رانندگی آن را بر روی سایت بارگزاری کردیم، با دسته دنده‌ای متفاوت از نسخه اصلی مواجه شدیم و وقتی علت آن را جویا شدیم، با جوابی اینچنینی مواجه شدیم که برخی از تماشاگرنماها(!) به بهانه تماشای فضای داخل کابین، زحمت کشیده و دسته دنده خودرو را به عنوان یادگاری برداشته و با خود به منزل می‌برند، حال از آنجایی که شرکت وارد کننده محصولات به اندازه کافی دسته دنده برای یادگاری گرفتن تماشاگران ندارد، همان ابتدای کار تمامی لوازم جانبی کوچک از جمله دسته دنده را در می‌آورد تا شرمنده دیگر تماشاگرهای نمایشگاه و مالک آینده خودرو پس از خریدش نباشد. برای تست رانندگی ما هم دسته دنده‌ای دیگر قرار داده بودند تا حداقل قابلیت استفاده و تست برای ما فراهم شده باشد. داخل شوروم‌های تویوتا هم اگر رفته باشید و دقت کرده باشید، هیچکدام از خودروهای تویوتا دسته دنده ندارند و در جای دیگر هم برای معرفی تویوتا هایلوکس که به اتفاق در نمایشگاه ایرتویا حضور داشتیم، دسته دنده‌ای برای تویوتا هایلوکس ندیدیم که در نظرات منتسب به آن مقاله هم کاربران به این نکته اشاره کرده بودند.

به نبود دسته دنده توجه کنید!

قدیماً هم یادمان می‌آید که شب نماهای موتورسیکلت را در میاوریم که یک وقت خدایی نکرده طمع دنیا و زرق و برق آن چشم کسی را نگیرد و به دید یادگاری به آن نگاه نکند. یا حتی همین مقاله هایی که ما هر روزه به کمک همکارانمان در خودروبانک با زحمت و شب بیداری می نویسیم و سایت هایی (بعضً معروف) همین مقاله های ما را با نام خودشان منتشر می کنند و دست به دست با نام آنها در فضای وب می چرخد و خبری هم از ذکر منبع اصلی مقاله نیست!
حال با این ادعای سر به فلک کشیده تمدن که شب و روز در شبکه‌های مجازی و دنیای واقعی دم از آن می‌زنیم، چقدر متمدنانه در کارهایی که انجام می‌دهیم رفتار می‌کنیم که ساده‌ترین آن‌ها به وضعیت رانندگی و یا در صف ایستادن برمی‌گردد.
کم نیستند ایرانیانی که در سراسر جهان با انجام غیرممکن ها همه را متعجب کرده و باعث فخر و افتخار ما می شوند ولی این مقاله قطعاً به آن دسته عزیزانی بر می گردد که با اعمال خود کل تمدن ایرانی را زیر سوال می برند و ما نیز به آن واقفیم که نباید عملکرد این دوستان را به کل مردم نسبت داد اما در هر صورت همین ها هستند که با انداختن یک سنگ در چاه بعضی اوقات کل جامعه ایرانی را زیر سوال می برند و این مقاله شاید تنها یک تلنگر به ادعای بی حد و مرز و در مقابل مشاهده این نوع رفتارها در جامعه باشد.
در هر صورت هر آنچه عملکرد ما در جامعه باشد نشان دهنده شخصیت ما است و به قول یک ضرب المثل قدیمی: هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی.

نظرات کاربران

32 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/12/11
کاملاً موافقم
توی مجله ماشین چند وقت پیش هم همچین چیزی رو نوشته بود که ما این همه ادعا داریم، ولی وقتی توی بم زلزله میاد کلی دزدی میشه! ولی توی ژاپن که زلزله اومد مردمشون اونطوری صادقانه کالاها رو سر جاهاشون برگردوندن
یکم ادعامون زیاده کلاً
1394/12/11
چاره چیه؟! اگه دو سه نفر هم بخوان فرهنگ خوب خودشونو نشون بدن بقیه نمیذارن! اینجوری نمیشه ما باید منقرض شیم یه نسل جدید بیاد، همین!!
1394/12/11
خودخواهی توی خون ما است
اینکه فرهنگمون غنی هست و 2500 سال قدمت داریم درسته و مشکلی باهاش نیست
ولی یک نگاه به رانندگیمون بکنیم متوجه میشیم که چقدر خودخواهیم هیچ کس حاضر نیست یکم گذشت کنه
توی اداره ها و ... هیچ کس نمیتونه مثل آدم توی صف وایسه همه می خوان از هم جلو بزنن و کارشون زودتر انجام بشه
یکم باید دولت فرهنگ سازی بیشتری بکنه و در دراز مدت قطعاً درست میشه
1394/12/11
متاسفانه فقر فرهنگی باعث فقر مالی و همه ی مشکلات عدیدست
سرقت همه چیز در جوامع رایج هست اما اونها سارقن و مجرم اما برداشتن انتن ماشین،قالپاق،مارک خودرو،بردن زاپاس و ...واقعا حالا یه موضوعی رو متوجه شدم
چند روز پیش به یکی از نمایندگی های تویوتا واقع در اتوبان ارتش رفتم یه دستگاه is و یه دستگاه کورولا با پکیج trd موجود بود وقتی نزدیک خودرو شدم مسعول اونجا که اومد نزدیک ماشین و بشدت بنده رو تحت نظر داشت پس علت اینجاست
وقتی تو صف نذورات مردم رو میبینم که چقدر بیش از مصرفشون نذری میگیرن و در نهایت اضافه راهی سطل زباله میشه حسرت تنها همراه من هست در اون لحظه
چرا واقعا؟
شاید چشمامون سیر نیست!؟شاید فکر میکنیم چون مارو نمیشناسن میتونیم رو دیوار تخت جمشید یادگاری بنویسیم و میراث خودمونو با دست خودمون نابود کنیم!
چرا وقتی یه ایرانی بره ترکیه حالا جزایر معروفش بیشتر این موضوع وجود داره ایرانی ها رو به casino و bar و...راه نمیدن ولی به عرب ها اجازه عبور میدن؟!!!!!
واقعا از حق دیگران رو تضییع کنیم یا از اعتماد دیگران سو استفاده کنیم یا از رو عابر پیاده عبور نکنیم یا ....این اسمش زرنگیه؟!؟!
همه میگیم بقیه اما یه نگاه به خودمون بندازیم خودمونم همچین بی عیب نیستیم و نقض قوانین میکنیم
بیایم از خودمون شروع کنیم
1394/12/11
اون بی فرهنگها به گمونم از فرزندان چنگیز خان هستن
1394/12/11
خوبی ها برا ماست وبدی ها مال بقیه!!!!!!!
1394/12/11
به نظر من اين موضوع به فرهنگ ربط نداره،مربوط مي شه به ارزش ها!!!
مثلا كسي كه اين ارم رو كنده يا اون سر دندرو برداشته خودشو يه ادم زرنگ و شجاع مي دونه و هرجام بشينه پيشه دوست و فاميل با افتخار از اين كارش تعريف مي كنه و جالبه همه هم با كلمه( ايول ايول دمت گرم) تشويقش مي كنن!!!
يا بد رانندگي كردنمون رعايت نكردن حق تقدم و عدم گذشت رو مي ذاريم پايه مهارت زيادمون تويه رانندگيمون و به اين كار علاوه بر افتخار،به ديگران توصيه هم مي كنيم كه تو اين شهر باااايييد اينجوري رانندگي كني....هه!!!
يا مزاحمت هاي خيابوني براي نواميس مردم رو مي زاريم پايه جووني كردن باهال بودن و عشق و حال
متاسفانه ارزش ها رفته زير سوْال
معني و مفهوم دقيقي از (زرنگ بودن) (شجاعت) (عشق و حال) (جووني كردن) نداريم و هر كسي به اندازه خودش از اين كلمات برداشتي خواهد داشت كه موجب بروز اين مشكلات مي شه ....
1394/12/11
به نظر من این چیزا به پیشینه ی فرهنگی ربطی نداره
اینا بیشتر به فقر مالی و فقر سوادی یه عده ی ربط داره به نظر من بیشتر کسایی که دست به این حرکات میزنن بیشتر انگیزه ی مالی دارن تا انگیزه یادگاری این حرف ها
1394/12/11
به نظر من به فقر مالی ربطی نداره مگه یه دسته دنده چنده؟مشکل ما فرهنگه،ما بعد از چند سال با هزار تا بدبختی تونستیم یه ماشین نسبتا خوب بگیریم ولی چند نفر بی فرهنگ وقتی ماشین بیرون بود رو گلگیر و کاپوت ماشین با کلید خط انداختن یه بار هم رو در ماشین خط انداختن کاری کردن ما بعد یه سال ماشین از چشممون افتاد فروختیم رفتیم یه پراید گرفتیم که وقتی ماشین رو یه جا پارک میکنیم خیالمون راحت باشه.
1394/12/11
به نظر منم ربطی به فقر مالی نداره، BMW که با سرعت 240 تا تو نیایش حرکت کرده و خودش و دوستانشو به کشتن داده مشکل مالی داشته؟ فرهنگ رانندگی نداشته و نمی دونسته یا نمی خواسته برای اینکار به پیست مراجعه کنه، والا قطعا" هزینه رفتن به پیست و داشته.... و بالعکسش هم هست افرادی که واقعا از لحاظ مالی در مضیقه ان ولی با شرافت دارن زندگی می کنن و دست به کارهای خلاف نمی زنن و از خیلیا با فرهنگ ترن...
1394/12/11
درسته
مشکل اینجانست کسایی که دست به این کارها میزنن فک میکنن ارزش مالی زیادی داره و نفع و صود خودشون رو تو این کار میبینن
به نظر من نباید سایت خودرو بانک این رو گله بگیره و فرهنگ و ... ربط بده
در اینجا مشت نمونه ی خروار نیست
سالانه نمایشگاه های زیادی تو سطح شهرهای ایران برگزار میشه هرچه مردم بیشتر شرکت کنن و بیشتر با این رویداد ها روبه رو بشن این ناهنجاریا کمتر میشه
یادمه وقتی فوتبالیستای معروف دنیا اومدن ایران تیم ستارگان یه پسره محکم زده بود تو سر یکی از بازیکنای معروف بعدا ازش پرسیدن گفت با دوستم شرط بندی کردم اون فرد بعدا میره تو فامیل تعریف میکنه متاسفانه همه با خنده هم کارش رو تایید میکنن ما ایرانی ها از این نمونه ها زیاد داریم شاید خود منم هم این رو مینویسم این اشتباهات رو کردم چه بزرگ چه کوچیک چه بزرگ بازم بخوایم اشاره کنیم اذیت کردن خواهر برادرامون تو خیابان
چند روز دیگه چهارشنبه سوریه تمام دیوار ها تابلو ها درختارو دم عید خراب میکنن و کار خودشون رو تحسین آمیز میدونه
واقعا من خودم فکر میکنم ناراحت میشم اما باید عقب رو نگاه نکنیم که ما چی بودیم چه فرهنگی داشتیم باید جلو رو نگاه کنیم الان ما هیچی نیستیم ولی باید یه جوری رفتار کنیم که مسخره ی آینده نشیم
1394/12/11
ما تاریخ غنی داریم نه فرهنگ غنی،بین دوتا اشتباه نکنید
1394/12/11
فرهنگ غنی هم داشتیم ، ولی دیگه الان نداریم .
کشوری که این تاریخ پر افتخار رو داشته باید هم یه فرهنگ غنی داشته که تونسته این همه حکومت های تاریخ افرین و میراث فرهنگی رو به وجود بیاره ؛ منتها کمرنگ شده؛خیلی کمرنگ........شاید به دلیل بی سوادی و برنامه های اشتباه دولت برای آموزش نسلی شایسته
وقتی دولتی ذره ای در کار هایی که میکنه اشتباه کنه ، همه ی ملت رو بد بخت میکنه و وقتی اسلام و خدا کمرنگ بشه ؛ همچین نتیجه ای زیاد هم تعجب بر انگیز نیست . من یک نوجوان 14 ساله هستم که بشدت دارم سعی میکنم اخلاق خوب رو در خودم جا بدم تا یکدفعه اسم کشورم رو خراب نکنم .........به امید این که دوباره نام فرهنگ خوب ایران و خدایی بودن مردمانش بر سر زبان ها جاری بشه..........
1394/12/11
اگه همون اول که یارو این کارو میکنه دستشو قلم کنن تا آبروش بره هو بشه دیگه کسی از این غلطا نمیکنه.
1394/12/11
من لا این نظر که فقر مالی باعث فقر فرهنگی شده مخالفم.اگه قرار بود پول آومو با فرهنگ کنه آمریکا مردم الان باید با فرهنگ ترین های دنیا بودن ولی وضعشون مشخصه.تو همین ایران خودمون شاید نصف اونایی که وضعشون خوبه اصلا آدمای دیگه رو به حسابم نمیارن.من خودم دلم پره از این داستانا از نیسان وانت که تو خیابون گریه مارو در آورده تا اونی که لوگو هیوندای پشت ماشینمو خواست بکنه سی تا جای پیچ کوشتی انداخت رو پشت ماشینم تا اونایی که تو خیابون وحشی بازی در میارن همش حواست باید جمع باشه یکی نزنه بهت.
1394/12/11
ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ ﺩﺭﺧﺖ ﻋﺠﯿﺒﯽ ﺍﺳﺖ،
وقتی نخلی را می خواهند قطع کنند میگویند بکشش
ﺟﻨﻮﺑﯽ ﻫﺎ بیشتر میدانند ﮐﻪ ﭼﻪ میگویم...
ﺗﻮ ﮔﻮﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺧﺖ، ﻧﺒﺎﺕ ﻧﯿﺴﺖ...
ﭼﯿﺰﯼ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺁﺩﻣﯿﺰﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﯽ ﺟﻬﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻤﺎﺭﺵ ﺁﻥ همچون ﺁﺩﻣﯿﺎﻥ، ﻧﻔﺮ ﺍﺳﺖ...!
ﻧﺨﻞ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭﺧﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﻨﯽ میمیرد، ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﻫﺎ ﮐﻪ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ میزنی ﺑﺎﺭ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺷﺎﻥ ﺑﯿﺶ ﺗﺮ ﻫﻢ میشود...!
ﺍﻣﺎ ﻧﺨﻞ، ﻧﻪ ! ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩﯼ میمیرد...
ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺭﯾﺸﻪﺍﺵ ﺩﺭ ﺧﺎﮎ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﺨﻞِ ﺑﯽ ﺳﺮ ﻣﯽ ﻣﯿﺮﺩ!
ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺩﮐﺘﺮ ﮐﺮﯾﻢ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ، ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ!
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ : ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺜﻞ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞﺍﺳﺖ...
ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﺕ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺧﺎﮎ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﺖ...
ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ! ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﻮﺩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ...
ﺍﮔﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ میمیرد، ﻭﻟﻮ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ!
1394/12/11
از ماست که بر ماست.
اوضاع درست که نشده هیچ، بدترم داره میشه.
1394/12/11
خواهشا در رابطه با نحوه رانندگی صحیح و رعایت قوانین تا می توانید فرهنگ سازی کنید.
بعضی افراد خیابان را با پیست مسابقه اشتباه می گیرند. اطلاع رسانی کنید که حتی خودروهای کاملا ایمن هم در سرعت های غیر مجاز قادر به محافظت از جان سرنشینان نیستند!!!
(اگر هم در مورد تست شتاب صفر تاصد یا درگ در سایت مطلب یا فیلم قرارمی دهید با توجه به این که تمام موارد ایمنی را رعایت می کنید بیشتر به موارد ایمنی رعایت شده تاکید کنید!!!!)
موفق باشید
1394/12/11
متاسفانه تو کشورمون حروم خور زیاده و براشون مهم نیست این چیزا و کلا فکر میکنن زرنگی کردن...بگیمم دزدی بر میخوره بهشون!
واقعا فقط از آدمای بی فرهنگ و بی اصالت این کارا بر میاد.
1394/12/11
من به عنوان یه ایرانی متاسفم واسه افرادی که انگشت شمارن ولی همین تعداد کمشون ابروی یه قوم و کشور رو میبره در کل هیزم تر و خشک با هم میسوزه و فکر کنم با اینکارایی که دان میکنن تا چند وقت دیگه تمدن و شعورمون جاشو به بی فرهنگیمون در جهان میده
1394/12/11
با تشكر از خودروبانك به دليل زحمات زياد و همچنين نوشتن اين مطلب.
حيفم اومد تو اين پست نظر نذارم.
من فقط اومدم بگم كه كه كشور و دولت و جامعه فقط و فقط از مردم درست ميشه و تا وقتي كه مردم خودشون درست نكنن كشور درست نميشه.پس بياين لطفا از خودمون شروع كنيم و خودمون رو درست كنيم....
با اجازه..
1394/12/11
سلام من در شهری که تخت جمشید در 12 کیلومتری ایران مهد تمدن کل ایران است زندگی میکنم پس قاعدتا باید فرهنگ این شهر از ما بقی جاها بیشتر باشد داستانی را می خواهم تعریف کنم که در دو ماه پیش و مربوط به دو توریست آسیای شرقی می باشد.
دو توریست گم شده بودند و سر گردان بودند و پول انها رو به اتمام بود که خواستم به انها کمکم کنم با زبان دست و پا شکسته ای که داشتم به انها صحبت کردم کمک کردم که به یکی از مکان های تاریخی که قصد رفتن داشتند بروند با انها رفتم که نکند کسی انها را اذیت کند بعد اتمام گردش و راهنمایی انها, انها از من تشکر کرده و به من گفتند که از هرکس کمک میخاستیم انها به ازای کمک از ما پول می خواستند.
در خلاصه قلب من به درد امد که مردمی با سابقه تاریخی 2500 ساله ان هم شهرشان چسبیده به زادگاه و مهد تمدن ایران چگونه می شود که با غریبه و مهمان خود اینگونه رفتار را داشته باشند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
با تشکر از سایتتان.
1394/12/11
ما ایرانی ها فقط ادعای فرهنگ و تمدن غنی داریم ولی در عمل به اون پایبند نیستیم. دیگه خیلی بدم میاد از این حرف که ما ایرانی ها تمدن نمی دونم چند هزار ساله داریم و از این حرفا! بابا ول کنید ما آدمای بی فرهنگ و بی اخلاقی هستیم این حقیقته و باید قبول کرد. آخه کجای دنیا مردم تو خیابون و پشت فرمون اینقدر دچار توحش هستن؟ کجای دنیا اینقدر مردمش به هم فحش میدن، دعوا می گیرن، درگیر میشن؟ اونم سر بی ارزش ترین مسائل! کجای دنیا وقتی یه تصادفی میشه و همه سالم میمونن، سر دعوا و درگیری بعد تصادف به هم آسیب می زنن؟؟ اصن خنده داره این چیزا. کجای دنیا اندام یه دختر که داره از یه جا رد میشه اینقدر وارانداز می کنن؟ کجای دنیا مرمش اینقدر بی هدف و بی برنامه زندگی می کنن؟ بابا زشته. به خدا زشته. زشته ما ادعای دین و فرهنگ و تمدن کنیم.
1394/12/11
ما ميتسوبيشي asx داريم چند وقت پيش ارم عقبش رو دزديدن!
ومجبور به خريد ارم عقب ماشين به قيمت ٣٣ تومن از نمايندگي شدم.
1394/12/12
خدارو شکر کن که یه ارم بود خریدی گذاشتی جاش .من هیچ وقت اون بی شرفیو که یه خط سرتاسری روی لنسر من انداختو نمی بخشم فقط 2 روز از خرید ماشین نگذشته بود ... حتی از لامپ های ماشین هم نگذشته بودو رو همشون خط کشیده بود بدشم تیکه شیشه ای که باهاش خط انداخته بودو گذاشته بود رو سقف ماشین متاسفم واسه این سطح فرهنگ اینجور ادما نبودشون خیلی مفید تره تا بودنشون .
1394/12/11
فرق سارق ایرانی با سارق سایر اینجاست که دزدی تو ایران بیشتر به حرص و طمع مربوط میشه تا نیازمندی.
بیشتر از فقر مالی خودخواهی و زیاده طلبی ها و بی فرهنگی باعث این رفتارهاست.
1394/12/11
دوستان این مساِل همه جای دنیا هست . ربطی به فرهنگ و این چیزها ندارد. اگر لازم بود بفرمایید تا از همین کشورهایی که برای نمونه نام بردید برایتان مثال بیاورم!
1394/12/12
درسته. ولی تو کشورهای عقب افتاده خیلی بیشتره و تو کشورهای توسعه یافته ای مثل آلمان بیشتر این جور اتفاقا رو مهاجرین و مخصوصاْ اعراب رقم میزنن!!!
1394/12/11
سالهاست که به علت فقر مردم از نظر مالی کشور دچار فقر فرهنگی شده مردمی که پول خریدن یک ماشین ارزان خارجی را هم ندارند معلومه که دچار فقر فرهنگی میشن ولی ایا ما تو گذشته نچندان دور هم همین طوری بودیم؟؟
1394/12/11
فقر فرهنگی خیلیش از فقر مالی و فقر سواد و علمی میاد کسیکه اینکارو کرده قطعا یه فرد تحصیل کرده یا ثروتمند نبوده
1394/12/11
دو سال پیش رنو کولیوس خریدم.همون هفته اول دورش را با کلید خط انداختن.داییم اسپورتیج داشت.با مشت روی کاپوتش اینقدر زده بودن که انگار با نریلی شاخ به شاخ شده بود.چراغ عقب ال نود پدرم را هم با پیچ گوشتی شکستن...فرهنگ صفر
1394/12/12
مهم ترین دلیل امدن دهاتیها و روستاییان به شهر است.