موضوعات داغ

چرا سرقت کاتالیزور خودروها در دنیا 8 برابر شده است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سرقت کاتالیزور خودروها مساله جدیدی نیست اما این مساله با افزایش قیمت فلزات گران‌بهای موجود در کاتالیزور خودرو، روندی صعودی پیدا کرده است. مطابق گزارش نیویورک تایمز، ادارات پلیس محلی در ایالات متحده با افزایش سرقت کاتالیزور طی سال گذشته روبرو بوده‌اند.

به طور مثال اداره پلیس سنت لوئیس اعلام کرده که میزان سرقت کاتالیزور خودرو در سال 2020، هشت برابر سال 2019 بوده است. لکسینگتون ، کارولینای جنوبی ، ویچیتا ، کانزاس و سایر شهرها نیز شاهد افزایش صدها پرونده در این حوزه بوده‌اند.

مطابق قانونی که از سال 1975 در ایالات متحده تصویب شده، استفاده از فلزات گرانبهایی همچون پلاتین ، رودیم و پالادیوم در کاتالیزور خودرو ضروری است. این فلزات برای کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز کارآمد هستند و در عین حال قیمت بالایی نیز دارند.

برای مثال قیمت پالادیوم در پنج سال گذشته 5 برابر شده و به حدود 2500 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت رودیم نیز روندی مشابه را طی کرده و با افزایش قیمت 3000 درصدی یا سه برابری، به 21900 دلار در هر اونس رسیده است. تبلیغات اشتباه نیز در افزایش سرقت کاتالیزورها نقش دارند چرا که برخی اعتقاد دارند ارزش فلزات به کار رفته در کاتالیزور خودرو، 12 برابر قیمت طلا است.

کاتالیزور

با این حال باید توجه کرد که سایز کاتالیزور خودروها طی دهه‌های گذشته کاهش پیدا کرده و فلزات به کار رفته در ساخت آن‌ها نیز کمتر هستند. بنابراین هر چه خودرو قدیمی‌تر باشد، کاتالیزوری بزرگ‌تر و غنی‌تر از فلزات گران‌بها دارد. همچنین میزان سرقت کاتالیزور خودرو در پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها به دلیل ارتفاع زیاد از سطح زمین و دسترسی راحت سارقان، بیشتر از دیگر انواع خودرو است.

از سوی دیگر کاهش میزان رانندگی مالکان خودروها نیز علت دیگری برای افزایش میزان سرقت کاتالیزور بوده است. طبیعی است تا زمانی که اتومبیل خود را روشن نکنید و متوجه تغییر صدای اگزوز نشوید، سرقت کاتالیزور خودرو را احساس نخواهید کرد.

متاسفانه هیچ راهی برای پیگیری سارقان کاتالیزور خودرو وجود ندارد. در برخی ایالات ارائه شناسه هویتی هنگام فروش کاتالیزور خودرو ضروری است اما در هر صورت سارق می‌تواند قطعه را در بازار سیاه به فروش برساند. به همین دلیل ادارات پلیس ایالات مختلف به مالکان خودروها توصیه می‌کنند شماره پلاک و سایر علائم شناسایی را روی کاتالیزور خودرو هک کنند تا پس از سرقت، رهگیری قطعه سرقت شده آسان‌ باشد. علاوه برآن برخی شرکت‌های بیمه نیز این سرقت را تحت پوشش خود قرار می‌دهند که پرداخت مبلغ اندکی حق بیمه در مقابل هزینه گزاف تعویض کاتالیزور را منطقی جلوه می‌دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد