موضوعات داغ

هیوندای Ionic 5 مدل ۲۰۲۲ با ظاهری جذاب و قابلیت شارژ بسیار سریع معرفی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سرانجام آیونیک ۵ با فرا خواندن روح اولین خودروی تولیدی هیوندای -پونی ۱۹۷۵- معرفی شد. این یک هاچ‌بک کوچک با موتورهای میتسوبیشی از دوران ابتدایی این برند کره‌ای نیست،‌ بلکه یک شاسی بلند سایز متوسط است که از ابتدا به عنوان خودروی تمام برقی توسعه داده شده است. این مدل برای اولین بار از پلتفرم E-GMP استفاده می‌کند و نسخه تولیدی کانسپت ۴۵ از نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ است.

به این دلیل این نکته را یادآور شدیم که در طراحی آیونیک ۵ تا حدود زیادی از همان ظاهر زاویه‌دار و اورهنگ کوچک کانسپت ۴۵ استفاده شده است. دستگیره درهای پاپ‌اوت ظاهر تمیزی به آیونیک ۵ داده، که با به‌کارگیری دوربین به جای آینه‌های بغل سنتی برجسته‌تر شده است. استفاده از این دوربین‌ها در سراسر جهان قانونی نیست، به همین دلیل در بیشتر تصاویر رسمی این خودروی برقی شاهد آینه‌های سنتی هستیم.

چرخ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی بزرگترین چرخ‌هایی هستند که هیوندای تاکنون روی یک خودروی برقی نصب کرده و دقیقا شبیه چرخ‌های همان خودروی مفهومی هستند. در جلو و عقب، چراغ‌های LED مستطیلی پیکسل‌مانند نیز یادآور خودرویی هستند که نزدیک به دو سال پیش در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آلمان رونمایی شده بود. مانند دیگر خودروهای برقی اخیر، در هر دو طرف خودرو پورت شارژ وجود دارد. کاپوت تاشو برای اولین بار در این مدل هیوندای استفاده شده و عرض آن به اندازه عرض خودرو است تا شکاف پنل‌ها کاهش پیدا کند.

آیونیک ۵

طول این شاسی بلند اندازه متوسط ۴،۶۳۵ میلیمتر، فاصله بین دو محورش ۳،۰۰۰ میلیمتر، عرض آن ۱،۸۹۰ میلیمتر و ارتفاعش ۱،۶۰۵ میلیمتر است. هیوندای ادعا می‌کند که این مدل فضای داخلی‌ای به اندازه شاسی بلندهای بزرگ را ارائه می‌دهد.

این مدل به خوبی از این پلتفرم تمام برقی بهره برده و کف کاملا مسطحی دارد. این طراحی علاوه بر ارائه فضای پای اضافی، به مهندسان اجازه داده تا یک کنسول مرکزی کشویی در جلو قرار دهند. این کنسول را می‌توان تا ۱۴۰ میلیمتر عقب کشید که باعث می‌شود ورود و خروج راننده و سرنشینان به خودرو راحت‌تر شود.

با داشتن فاصله بین دو محوری که ۱۰۰ میلیمتر بیشتر از پالیسید است، کابین آیونیک ۵ مخصوصا به عنوان یک شاسی بلند اندازه متوسط خیلی جادار است. گنجایش بار این مدل ۵۳۱ لیتر پشت صندلی‌های عقب است که اگر ردیف دوم جمع شود تا ۱۶۰۰ لیتر نیز افزایش پیدا می‌کند.

آیونیک ۵ که از ابتدا به عنوان یک خودروی تمام برقی توسعه پیدا کرده، صندوق جلو هم دارد. ظرفیت صندوق جلو به دیفرانسیل عقب یا تمام چرخ محرک بودن آن بستگی دارد. نسخه دیفرانسیل عقب صندوق جلوی ۵۷ لیتری دارد، در حالی که مدل تمام چرخ محرک دارای ظرفیت ۲۴ لیتری است، که احتمالا دلیلش سخت‌افزار اضافی پیشرانه برقی در جلو است. نسخه آمریکای شمالی صرف‌نظر از نسخه، صندوق جلوی کوچک‌تری دارد.

داشبورد توسط دو نمایشگر ۱۲ اینچی -یکی نمایشگر راننده و دیگری برای سیستم سرگرمی رسانه‌ای- احاطه شده که هر دو مانند مرسدس بنز درون یک قطعه بزرگ شیشه‌ای قرار دارند. آیونیک ۵ همچنین دارای انتخاب‌گر دنده روی اهرم پشت فرمان و یک نمایشگر هدآپ با پشتیبانی از واقعیت افزوده است.

نازک کردن صندلی‌های جلویی به اندازه ۳۰ درصد باعث شده فضای پا در عقب عالی باشد. همه صندلی‌ها به صورت کشویی به جلو و عقب می‌روند و صندلی‌های جلو را می‌توان تا حدی خواباند که حس بی‌وزنی را به سرنشین بدهند. بسیاری از بخش‌های کابین از مواد بازیافتی مانند بطری‌های پلی‌اتیلنی ساخته شده‌اند.

یک ویژگی جالب دیگر آیونیک ۵ سقف خورشیدی آن است که انرژی خورشید را جذب کرده و آن را به بسته باتری انتقال می‌دهد تا محدوده مسافت قابل پیمودن را افزایش دهد. خود سقف باعث می‌شود فضای داخلی جادارتر به نظر برسد، چون از یک پنل شیشه‌ای یک‌تکه در آن استفاده شده است.

مشتریان می‌توانند بین دو باتری با ظرفیت ۵۸ یا ۷۲.۶ کیلووات ساعت یکی را انتخاب کنند. مدل پایه دارای یک موتور برقی در عقب است و نسخه قوی‌تر از دو موتور برقی با سیستم تمام چرخ محرک بهره می‌برد. سرعت نهایی هردو مدل ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

آیونیک ۵ با باتری کوچکتر و یک موتور برقی، توان ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر تولید می‌کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۸.۵ ثانیه است. مدل تمام چرخ محرک با باتری کوچکتر، توان کلی ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن متر تولید می‌کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۶.۱ ثانیه است.

مدل برقی جدید هیوندای را می‌توان با باتری بزرگتر و سیستم رانندگی تمام چرخ محرک سفارش داد که در این صورت موتور برقی عقب توان ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را تولید می‌کند که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۷.۴ ثانیه است. قوی‌ترین و سریع‌ترین آیونیک ۵ مدل دارای باتری بزرگتر و سیستم رانندگی تمام چرخ محرک است، که موتور عقبش توان ۲۰۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر و موتور جلوی آن توان ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر تولید می‌کند و خروجی ترکیبی آن‌ها توان ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن متر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این نسخه فقط ۵.۲ ثانیه طول می‌کشد.

آیونیک ۵

زمان لازم برای شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد فقط ۱۸ دقیقه است، که دلیل آن قابلیت شارژ ۸۰۰ ولتی با استفاده از شارژر ۳۵۰ کیلوواتی است. فقط پنج دقیقه شارژ برای پیمودن مسافت ۱۰۰ کیلومتری کافی است. محدوده مسافت نسخه دیفرانسیل عقب با باتری بزرگتر ۴۸۰ کیلومتر است.

یکی از ویژگی های جالب آیونیک ۵ توانایی شارژ تجهیزات برقی از طریق درگاه V2L داخلی است. این خودرو می‌تواند ۳.۶ کیلووات برق را از پورت نصب شده در زیر صندلی‌های عقب و همچنین یک پورت روی بدنه تأمین کند، که دومی حتی وقتی خودرو خاموش باشد هم کار می‌کند.

آیونیک ۵ که اواخر سال جاری با ۹ رنگ بدنه (که پنج رنگ آن منحصر به این مدل است) و چهار رنگ کابین عرضه می‌شود، اولین مدل از زیر-برند تازه تأسیس آیونیک است. این خط تولید در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد و آيونیک ۶ به عنوان نسخه تولیدی کانسپت پرافسی به آن اضافه خواهد شد. یک شاسی بلند بزرگتر به نام آیونیک ۷ نیز قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ عرضه شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد