موضوعات داغ

گام‌های بلند صنعت خودروسازی به سمت خودکفایی کامل؛ سازوکار جدید مجلس برای تعیین قیمت خودرو در بازار

عکس نویسنده
فائزه تیموری
نویسنده
عکس مطلب اول

عبدالناصر درخشان، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان این نکته که صنعت خودروسازی ایران فاصله اندکی تا خودکفایی کامل در تولید خودرو دارد، ابراز امیدواری کرد که گروه خودروسازی سایپا می‌تواند با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان و با تکیه بر توانمندی مهندسان ایرانی، صنعت خودرو کشور را متحول کند.

درخشان در طی بازديد از مركز تحقيقات سايپا و خط توليد خودروی شاهين این مجموعه، از پيشرفت و جهش مجموعه سايپا در دوران تحريم یاد کرد و تصريح كرد که اگر مردم در جريان فعاليت‌ها گروه خودروسازی سايپا قرار بگيرند، متوجه خواهند شد كه صنعت خودرو رو به پيشرفت است و در ‌آينده نزديك محصولات جديد اين مجموعه وارد بازار خواهد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از آنجا كه صنعت خودرو به‌طرز قابل‌توجهی رشد و توسعه پيدا كرده، می‌تواند در طراحی مدل‌های جديد و به‌روز بيش از گذشته فعاليت كند و در اين مسير نيز مجلس از صنعت خودروسازي حمايت تمام قد می‌كند.

عبدالناصر درخشان افزود:

از جمله اقدامات خوب و اتفاق‌های بسيار مناسبی كه گروه خودروسازی سايپا طی چند وقت اخير دنبال كرد، خروج پرايد از چرخه توليد بود؛ اين امر مورد رضايت مردم هم قرار گرفت، چرا كه سايپا می‌تواند از توان و پتانسيل خود برای توليد خودروهاي مدرن‌تر و جديدتر استفاده كند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از قطعات مورد نياز خودرو توسط مجموعه‌های داخلی تامين می‌شود. از اين‌رو وابستگی ۱۰ درصدی به قطعات وارداتی نمی‌تواند اين صنعت را زمين گير كند؛ توصيه می‌شود كه خودروسازان با همكاری مجموعه‌های دانش بنيان به سمت توليد صددرصد داخلی حركت كنند.

او در ادامه خاطرنشان کرد که همه اتفاق نظر دارند كه قيمت خودرو به جهت افزايش قيمت مواد اوليه برای شركت‌های خودروسازی بسيار گران تمام می‌شود، در اين راستا شركت‌های خودروسازی در تلاش هستند تا قيمت نهايی خودرو را مديريت كنند. اما در بازار واسطه‌ها و دلالان شرايطی را فراهم كردند كه در حق صنعت خودروسازی و مردم اجحاف شود؛ تمام سعی ما در مجلس بر اين است كه با سازوكار جديد جلوی فعاليت دلالان را در بازار خودرو بگيريم.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به این نکته که بورس کالا مرکز عرضه و تقاضا است و این مرکز می‌تواند قیمت‌ها را به‌صورت شفاف تعیین کند، خاطر نشان کرد تمام هدف مجلس اين است كه قيمت خودرو در بورس مشخص شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد