موضوعات داغ

درخواست سازمان‌های حقوق بشری از لوئیس همیلتون: به عربستان نرو!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تقریبا ۴۵ سازمان بین‌المللی از لوئیس همیلتون قهرمان هفت دوره مسابقات فرمول یک جهان درخواست کردند که به نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی اعتراض کند و در مسابقه جایزه بزرگ عربستان که در جده برگزار می‌شود حضور پیدا نکند.

همیلتون یکی از مدافعان جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» و نماینده جنبش «پایان نژادپرستی» فرمول ۱ در طول فصل ۲۰۲۰ بود. او سال گذشته پیش از حضور در مسابقه جایزه بزرگ بحرین با قربانیان شکنجه در این کشور ابراز همدردی کرد. حالا سازمان‌هایی از جمله کدپینک، اتحاد عدالت جهانی و سرویس بین‌المللی حقوق بشر نامه‌ای به همیلتون ارسال کرده‌اند و از او خواسته‌اند تا در مسابقه جایزه بزرگ عربستان که قرار است در ۳ تا ۵ دسامبر برگزار شود شرکت نکند.

این سازمان‌ها در این نامه به بازداشت لجین الهذلول مدافع حقوق زنان و همچنین قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در اکتبر ۲۰۱۹ اشاره کرده‌اند. آن‌ها همچنین این نکته را یادآور شده‌اند که چگونه رهبران عربستان سعودی کشور یمن را به خاک و خون کشیده‌اند.

در این نامه آمده است: ما به عنوان سازمان‌هایی که عمیقاً نگران نقض حقوق بشر توسط پادشاهی عربستان سعودی هستیم، از شما درخواست می‌کنیم که در مشارکت خود در مسابقه جایزه بزرگ سال ۲۰۲۱ به میزبانی عربستان سعودی تجدید نظر کنید. اگر انجام این کار به دلیل تعهدات قبلی امکان‌پذیر نیست، ما از شما می‌خواهیم که در این مسابقه بیانیه‌ای ارائه دهید.

فرمول ۱ در اوایل نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که عربستان سعودی در طول فصل ۲۰۲۱ میزبان یک مسابقه خواهد بود. در آن زمان همیلتون تحت فشار قرار گرفت تا در مورد این مسابقه اظهار نظر کند. او اذعان کرد که قبل از صحبت در مورد نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی باید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد