موضوعات داغ

مجلس با واردات خودرو از مناطق آزاد مخالفت کرد

عکس مطلب اول

در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که امروز دهم اسفندماه برگزار شد، نمایندگان با تغییرات اعمال شده در زمینه موارد ارجاعی از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق در تبصره ۶ ماده واحده این لایحه با ۲۱۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر این اساس بند الحاقی ۶ تبصره از لایحه بودجه 1400 حذف شد. در این بند به دولت اعلام شده بود که با شناسایی خودروهای غیرآمریکایی حاضر در مناطق آزاد کشور، اجازه ثبت سفارش و ورود آن‌ها به کشور را صادر کند. نرخ تعرفه واردات و عوارض قانونی نیز متناسب با قیمت خودرو در نظر گرفته شده بود.

نرخ تعرفه واردات برای ورود خودروهای مناطق آزاد به کشور بایستی طوری در نظر گرفته می‌شد که منجر به سود بیش از 20 درصد برای واردکننده نشود. در غیر این صورت دولت اجازه داشت تا با افزایش یا کاهش نرخ، میزان سود واردکننده را تنظیم کرده و از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری کند.

لازم به ذکر است طرح ورود خودرو از مناطق آزاد که طی چند هفته اخیر به موضوع مباحثه رسانه‌ها تبدیل شده بود، طرحی حاشیه برانگیز بود که موجب ایجاد التهاب در بازار خودرو مناطق آزاد کشور شده بود. در این طرح واردات خودرو از طریق دو مرحله واسط صورت می‌گرفت، به این صورت که خودرو ابتدا به منطقه آزاد و سپس به داخل کشور وارد شود که سبب می‌شد تا قیمت نهایی خودرو بیش از میزان قابل انتظار برای مشتریان باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد