موضوعات داغ

گیربکس نیمه اتوماتیک ایران خودرو به تولید می‌رسد

عکس نویسنده
فائزه تیموری
نویسنده
عکس مطلب اول

محمدرضا یوسفی معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه اعلام کرد که گیربکس نیمه اتوماتیک شش دنده (AMT) با سطح داخلی سازی ۷۰ درصدی در شروع تولید، طراحی شده و در آستانه تولید قرار دارد.

او ضمن تشریح مشخصات فنی و بهبودهای صورت‌گرفته در طراحی گیربکس شش سرعته، گفت که ۸۵ درصد از قطعات داخلی این گیربکس، جدید بوده و توسط نیروهای نخبه و جوان ایرانی طراحی شده است.

او تشریح کرد که گیربکس شش سرعته از نظر طراحی در زمره جعبه‌دنده‌های روز دنیا محسوب می‌شود. یوسفی در ادامه خبر داد که نوع نیمه اتوماتیک این گیربکس نیز به زودی با سطح داخلی سازی ۷۰ درصد تولید خواهد شد و این میزان تا سال ۱۴۰۱ به ۹۰ درصد خواهد رسید.

معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه با اشاره به این‌که واحد تحقیق و توسعه شرکت نیرو محرکه در حدود ۲۵ سال پیش تاسیس شد، عنوان کرد که از فعالیت‌های اخیر این واحد، طراحی و توسعه گیربکس شش دنده است که در فاز اول بر روی خودروهایی نظیر رانا پلاس و دنا پلاس توربو و به‌تدریج بر روی تمامی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد.

او افزود که انجام این پروژه به صورت معمول، ۱۸ ماه زمان می‌برد، اما با تلاش روز افزون مجموعه، این پروژه را در کم‌تر از هشت ماه به اتمام رسیده و طراحی، توسعه و صحه‌گذاری آن را انجام شده است.

یوسفی همچنین بیان کرد که در راستای تقویت بازوی تحقیقاتی، شرکت نیرومحرکه در نظر دارد دانشگاه صنعتی گیربکس و واحد نوآوری تاسیس کند و ماموریت این دانشگاه، تربیت نیروی متخصص در زمینه طراحی و تولید انواع جعبه‌دنده خواهد بود.

معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه با اشاره به محصولات آینده این شرکت در حوزه انتقال نیرو، خاطرنشان کرد که علاوه بر پروژه گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)، در ‌آینده نسخه‌ای از گیربکس‌های اتوماتیک که به آن DCT یا دوکلاچه نیز گفته می‌شود، طراحی و توسعه خواهد یافت. این محصول در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.

وی در خصوص مشخصات فنی گیربکس شش دنده دستی، اظهار کرد طراحی این محصول به‌گونه‌ای صورت گرفته که بتواند با کم‌ترین تغییرات و هزینه بر روی خانواده محصولات ایران خودرو نصب شود. همچنین این محصول به گونه ای طراحی شده است که تعویض دنده‌ها و احساس رانندگی، بهبود قابل‌توجهی برای راننده به همراه خواهد داشت. این گیربکس ظرفیت نصب بر روی محصولات سایر خودروسازان را نیز دارا است.

یوسفی بهبود مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها به‌خصوص در سرعت‌های بالا را از دیگر مزایای این گیربکس دانست و گفت در این زمینه هفت تا ۹ درصد کاهش مصرف سوخت بسته به نوع خودرو و قوای محرکه و به‌دنبال آن کاهش آلاینده‌ها را خواهیم داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد