موضوعات داغ

نگاهی به وضعیت قیمتی هیوندای سوناتا YF در بازار در هفته سوم اسفند 1399

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

خودروسازان کره‌ای بیش از سه دهه با هدف غلبه بر رقبای ژاپنی خود اقدام به تولید و عرضه محصولات متنوعی در سگمنت‌های گوناگون کرده‌‍اند. هرچند که در بسیاری از بازارها نتوانسته‌اند جایگاه نخست در سهم بازار را از آن خود کنند، اما در بسیاری از کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه، گوی رقابت را از رقبای دیرینه ربوده‌اند.

در ایران نیز طی سال‌های اخیر برندهای کره‌ای سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به طور مثال در بازار سدان‌های سایز متوسط، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما گزینه‌هایی هستند که همچنان تقاضا برای خریدشان رو به افزایش است. هرچند که پس از اعلام ممنوعیت واردات خودرو و افزایش نرخ دلار، قیمت این محصولات هم سر به فلک کشیده و از دایره قدرت خرید بسیاری از مصرف‌کنندگان خارج شده‌اند.

هیوندای سوناتا سدانی کره‌ای است که به دلیل طراحی مدرن و امکانات رفاهی مناسبی که دارد، همواره یکی از خودروهای محبوب و پرفروش در بازار شناخته می‌شود. اما نسل ششم این محصول که از سال 2009 به بازار جهانی معرفی شد، به دلیل سنت‌شکنی در طراحی توانست نظر مخاطبان بسیار زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند. در ایران نیز این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفت و آمار فروش قابل توجهی را به ثبت رسانید.

اکنون نیز با وجود عرضه نسل هفتم این خودرو و همچنین عرضه نسخه‌های هیبریدی آن، سوناتا YF همچنان نزد خریداران محبوب بوده و مورد توجه قرار دارد. این بدان معناست که سوناتا YF با وجود کارکرد بالایی که طی این سال‌ها داشته، باز هم از سوی خریداران تقاضا برایش وجود دارد.

به طور مثال یک دستگاه هیوندای سوناتا YF مدل 2011 با کارکردی حدود 150 هزار کیلومتر و بدنه‌ای سالم و بدون تصادف و رنگ شدگی، در بازار قیمتی حدود 700 میلیون تومان دارد. این اعداد و ارقام نشان از تقاضای بالا و محبوبیت این خودرو در بازار دارد. چرا که از دید بسیاری از خریداران با پرداخت این مبلغ می‌توان خودروهای چینی صفر کیلومتر و یا خودروهای رده‌ پایین‌تر با کارکرد کمتر و مدل ساخت بالاتر خریداری گرد.

هیوندای سوناتا YF

یکی از ویژگی‌های بارز محصولات کره‌ای، استهلاک کم، قیمت قطعات و خدمات پس از فروش کمتر نسبت به رقبای ژاپنی و امکانات رفاهی مناسب است. تمامی این موارد باعث شده تا برندهای کره‌ای در سال‌های گذشته موفقیت قابل توجهی را در بازار ایران کسب کنند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که در حال حاضر برای خرید یک دستگاه هیوندای سوناتا YF، باید مبلغی بیش از 600 میلیون تومان را پرداخت کرد. اما با توجه به افزایش قیمت‌ها، به مراتب هزینه‌های نگهداری خودرو هم افزایش یافته است. همچنین با توجه به این‌که نزدیک به یک دهه از تولید این محصول می‌گذرد، ممکن است در برخی از موارد برای تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش دچار مشکل شوید.

علاوه‌بر آن سیستم تعلیق نسبتا خشک و کیفیت نه چندان مطلوب متریال مصرفی درون کابین، می‌تواند بعضی از خریداران را از خرید این خودرو منصرف کند. اما باید در انتها گفت که اگر دنبال سدان خانوادگی با امکانات رفاهی مناسب و ظاهری گیرا هستید، هیوندای سوناتا YF گزینه‌ای مناسب است که در بازار خودروهای کارکرده همچنان مورد استقبال خریداران قرار دارد.

هیوندای سوناتا YF در بازار ایران از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2.4 لیتری بهره می‌گیرد که از سری موتورهای چهار سیلندر هیوندای به نام تتا است. این موتور قادر است نیرویی معادل 197 اسب‌بخار و 252 نیوتون متر گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک این نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/19
یکی از فامیل سال 90 با قیمت 63 میلیون یه صفرش را از نمایندگی هیوندای تحویل گرفت. به نظرم زیباترین نسل سوناتا همین نسل بود