موضوعات داغ

چرا خودروهای چینی همگی ۱.۵ لیتری شده‌اند؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

همانطور که احتمالا می‌دانید طی حدود ده سال گذشته رویه جهانی صنعت خودروسازی به سمت کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت متمرکز بوده است که فارغ از مساله تولید خودروهای برقی و هیبریدی، به شکل ویژه ای به کاهش حجم موتور و استفاده از توربوچارجر نیز معطوف بوده است، البته در میان تمام خودروسازان قدیمی شاید ب ام و اولین شرکتی بود که تصمیم به از خط خارج کردن موتورهای اتمسفریک گرفت و همه پیشرانه های خود را با مدل های توربو جایگزین کرد و از طرف دیگر نیز با تویوتا طرف هستیم که به شکل ویژه ای در برابر استفاده از توربوچارجر مقاومت می کند و تا حد ممکن اکثر خودروهای مشهور خود را با پیشرانه های سنتی و فاقد توربو (اتمسفریک) راهی بازار کرده است.

دلیل این رویکرد تویوتا ظاهرا تمرکز این شرکت به حفظ دوام و کیفیت بلند مدت محصولاتش است و از آنجا که این خودروساز طیف وسیعی از خودروهای هیبریدی پرتیراژ را نیز در سبد تولید دارد، از نظر قوانین نیازی به استفاده از موتورهای کم حجم توربو نمیبیند و همچنان می تواند برخی از محصولات خود را با موتورهای شش و هشت سیلندر فاقد توربو راهی بازار کند. این درحالیست که بسیاری دیگر از خودروسازان جهان از حیث قوانین بسیار سخت گیرانه محیط زیستی چاره ای جز استفاده از موتورهای کم حجم توربو ندارند تا بلکه بتوانند از این طریق حداقل های لازم برای میزان تولید دی اکسید کربن را رعایت نمایند.

جک J4

در همین رابطه جالب است بدانید که برخی از خودروسازان ناچار به خرید سهم آلایندگی از تسلا شده اند چرا که این شرکت به دلیل تولید محصولات تمام برقی میتواند سهم خود در میزان آلایندگی را به سایر خودروسازان بفروشد و طی یکی دوسال گذشته، فروش این سهم آلایندگی نیز درآمد سرشاری را برای تسلا رقم زده است.

در چنین شرایطی احتمالا می دانید که شهرهای پرجمعیت چین نیز معمولا در زمره آلوده ترین شهرهای جهان قرار میگیرند و به همین دلیل است که دولتمردان این کشور قوانین سخت گیرانه ای را برای خودروسازان این کشور در نظر گرفته اند که شامل وضع مالیات های سنگین بر روی خودروهای آلاینده نیز میشود.

درواقع سال هاست که خودروسازان چینی ملزم به تولید خودروهای برقی در کنار محصولات بنزین سوز خود هستند و در بازار داخلی این کشور طیف وسیعی از خودروهای برقی عموما درون شهری را به فروش می رسانند. دلیل عدم صادرات این خودروها عموما به تکنولوژی نسبتا پایین باتری های مورد استفاده در آن ها و نیاز شدید بازار داخلی چین مربوط می شود و بنابراین عجیب نیست که بسیاری هموطنان از تولیدات برقی چینی بی خبر باشند.

اما در خصوص خودروهای بنزینی نیز قانون مالیاتی سخت گیرانه ای برای خودروهایی با موتورهای بزرگتر از 1.5 لیتر وجود دارد و به همین دلیل هم خودروسازان چینی طی چند سال گذشته سعی کرده اند تا اکثر محصولات خود را با موتورهای 1.5 لیتری روانه بازار نمایند. از سوی دیگر فراگیر شدن تکنولوژی توربوچارجر در سطح جهان باعث شده تا چینی ها بتوانند ضمن رعایت قوانین مالیاتی، با استفاده از توربوچارجر قدرت های مورد نظر خود را از پیشرانه های 1.5 لیتری کسب نمایند و از همین رو حالا شرکتی مانند چری، توجه خود را به توسعه چند مدل مختلف از موتورهای بنزینی 1.5 لیتری به صورت اتمسفریک و توربوچارج شده معطوف کرده است که نمونه های آن را می توان بر روی خودروهای نظیر آریزو 5 مشاهده کرد.

اس دبلیو ام G01

بنابراین در پاسخ به سوال مطرح شده در تیتر این مطلب، می توان دستیابی چینی ها به تکنولوژی توربوچارجر و قوانین سخت گیرانه مالیاتی را به عنوان دو عامل اصلی در این ماجرا ذکر کرد. البته عامل سومی نیز به شکل ضمنی وجود دارد که به بازارهای هدف خودروسازان چینی مربوط می شود.

درواقع اکثر خودروسازان چینی صادرات خود را معطوف به بازار کشورهای درحال توسعه نظیر ایران، روسیه، آرژانتین و...کرده اند و در چنین کشورهایی نیز عموم خریداران، بودجه کافی برای خرید خودروهای گران قیمت و مجهز به موتورهای حجیم را در اختیار ندارند و یا در صورت تمایل به خرید خودروهای پر قدرت، ترجیح می دهند تا به سراغ مدل های ساخت خودروسازان معتبر بروند. از این رو جز برخی از خودروهای آفرودی شرکت هاوال، وانت ها و برخی از مدل های لوکس هونگچی که از موتورهای 2 لیتری و بزرگتر استفاده می کنند، عموم خودروسازان چینی ترجیح می دهند تا محصولات خود را با رعایت قوانین مالیاتی با موتورهای 1.5 لیتری روانه بازار نمایند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/23
همه اینا رو گفتی ولی نگفتی که خودرو های بالای 1500 سی سی 75 تا 95 درصد گمرکی میخوره ولی خودوری 1500 سی سی 55 درصد گمرکی می خوره .
1399/12/24
(بسیاری دیگر از خودروسازان جهان از حیث قوانین بسیار سخت گیرانه محیط زیستی چاره ای جز استفاده از موتورهای کم حجم توربو ندارن) این جمله اشتباه.فقط خودروسازهای چینی اینطورن و کمپانیهای بزرگ برای یک محصول طیف گسترده موتور رو ارائه میدن
1399/12/27
آقا جان
الان هوندا روی مدل های اکورد و سیویک هم ۱/۵ لیتری توربو میزاره اما با تکنولوژی روز که ۱۷۰ الی ۱۸۰اسب بخار ازش قدرت میگیره نه این ۱/۵ لیتری های سوار بر ماشینهای چینی که برای تکنولوژی میتسوبیشی ۲۰۱۱ هستن

مسأله دیگه هم اینه که چرا موتور ۱/۵ لیتری بیچاره رو روی شاسی بلند ها و کراس اور ها سوار میکنن!!!!!!!