موضوعات داغ

نگاهی به وضعیت خرید و فروش هیوندای توسان در واپسین روزهای اسفند 1399

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

در این روزها که ممنوعیت واردات خودرو باعث شده بازار خودروهای وارداتی محدود و کوچک شود، بسیاری از خریداران ناچار به خرید خودروهای کارکرده شده‌اند که همین امر سبب شده ارزش خودروهای کارکرده دوچندان شود. از طرفی افزایش هزینه‌های نگهداری و همچنین مشکلات پیرامون تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، از معضلاتی است که برخی از خریداران را از خرید خودروهای کارکرده پشیمان می‌کند. با این وجود می‌توان گفت انتخاب خودرویی کم استهلاک و سالم می‌تواند اقدامی معقول با توجه به شرایط فعلی باشد.

در این مقاله قصد داریم به وضعیت خرید و فروش یکی از خودروهای پرفروش و پرتقاضا در بازار بپردازیم. هیوندای توسان خودرویی است که از همان ابتدای ورودش به بازار ایران بسیار مورد استقبال مصرف‌کنندگان و خریداران قرار گرفت. همین موضوع باعث شد تا چندین نسل از آن به صورت مداوم به بازار کشور راه پیدا کند. اما نسل دوم توسان که در بازار جهانی با کد فنی LM معرفی شده است، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای کره‌ای است که در ایران با نام ix35 نیز شناخته می‌شود.

نسل دوم هیوندای توسان سال 2009 به بازار معرفی شد و از سال 2011 موفق به ورود به بازار ایران شد. نمونه‌های اولیه این خودرو تا سال 2013 به بازار کشورمان عرضه شد، تا اینکه در سال 2014 نمونه فیس‌لیفت آن جایگزین نمونه‌های موجود در کشور شد. هیوندای توسان فیس‌لیفت، آخرین سری از نسل دوم هیوندای توسان به‌شمار می‌رود که نسبت به مدل‌های 2010 تا 2013، دستخوش تغییر و تحول ظاهری اندکی در قسمت چراغ‌ها و جلوپنجره شده است.

این محصول که زمانی در بازه قیمتی 100 میلیون تومانی‌ها به عنوان کراس‌اووری پرفروش شناخته می‌شد، اکنون با قیمتی حدود 800 تا یک میلیارد تومان، به عنوان خودرویی کارکرده ایفای نقش می‌کند. لازم به ذکر است که افزایش قیمت‌‌ها سبب شده تا بار دیگر این دسته از خودروها مورد اقبال عمومی قرار بگیرند و تقاض برای خریدشان افزایش یابد. هرچند که بسیاری از نمونه‌های موجود در کشور از سلامت فنی و ظاهری چندانی برخوردار نیستند. اما نمونه‌ موردنظر در این مقاله که سال ساخت آن 2015 است، با کارکردی حدود 25 هزار کیلومتر، یکی از نمونه‌های بسیار سالم و مشابه صفر کیلومتر است که تمامی این موارد باعث شده تا برچسب قیمتی یک میلیارد و 50 میلیون تومانی روی آن نصب شود.

توسان 2015

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این خودرو به دلیل وضعیت خاصی که دارد، قیمتی له مراتب بالاتر از نمونه‌های با کارکرد بالاتر دارد. با این حال می‌توان این خودرو را با بودجه‌ای حدود 830 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بسته به میزان کارکرد و سلامت فنی و ظاهری در بازار خریداری کرد.

نقاط قوت هیوندای توسان از جمله پیشرانه نسبتا قوی، امکانات رفاهی فراوان، سطخ ایمنی بالا، کابین نسبتا راحت و جادار، گستردگی شبکه خدمات پس از فروش در کشور و سواری نرم و راحت، از دلایلی است که خرید این خودرو را توجیه می‌کنند. اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که گزینه‌های متعدد دیگری نیز در این بازه قیمتی در بازار وجود دارند که ممکن است نسبت به نوع مصرف و نیزا شما، گزینه‌ای مناسب‌تر به‌شمار روند. به طور مثال می‌توان به کیا اسپورتیج اشاره کرد. همچنین نسل سوم هیوندای توسان یا همان TL گزینه دیگری است که در نسخه‌های تک دیفرانسل و کم آپشن، می‌تواند تاحدودی نیاز خریداران را برطرف سازند.

با این وجود باید گفت که اگر قصد خرید کراس‌اووری کم استهلاک با توانایی قابل قبول را دارید، هیوندای توسان می‌تواند از پس خواسته‌های شما به خوبی برآید. اما این نکته را باید همواره مدنظر داشته باشید، که خرید خودروی کارکرده مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه پیدا کردن خودرویی سالم و معقول است. که بهترین راه حل برای این موضوع، استفاده از نیروی متخصص و کارشناس است. چرا که این امر می‌تواند در نهایت منجربه انتخاب خودرویی سالم و بدون دردسر شود که در نهایت کاهش هزینه و صرفه‌جویی اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/24
موتور توسان نسبتا پر قدرت؟واقعا معمولیه در حد نیاز خانوادس