موضوعات داغ

نگاهی به کامیون‌های برقی تسلا؛ مشخصات تا چالش‌های پیش‌رو

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده
عکس مطلب اول

از سال ۲۰۱۶ زمزمه و طرح‌هایی از تولیدات کامیون‌های برقی در سراسر دنیا دیده شد و از آن زمان تاکنون کارخانه‌های بزرگ کامیون‌ساز دنیا در تکاپوی تولید کامیون‌های پاک بوده‌اند. سال ۲۰۱۶ ایلان ماسک از شروع ایجاد طرحی برای تولید کامیون‌های برقی به نام سِمی Semi خبر داد و سپس بعد از دو سال یعنی در سال ۲۰۱۸ طرح‌های آزمایشی این کامیون در جاده‌ها دیده شد.

در سال ۲۰۱۹ این کامیون به مدت یک هفته بدون اسکورت به سفر رفت و در سال ۲۰۲۰ که موعد فروش و تولید این کامیون بود، ماسک اعلام کرد که شش ماه برنامه دچار تاخیر شده است و باید این کامیون را در جاذبه پایین و مناطق سرد دوباره تست کنند.

کامیون تسلا

سال ۲۰۲۱ هر چند که ماسک هنوز خبر قطعی تولید این کامیون‌ها را نداده، اما سری‌هایی از تولیدات این کامیون در نقاط مختلف آمریکا دیده شده است. تسلا را می‌شود اولین شرکتی دانست که رسماً تولید کامیون‌های برقی را شروع کرد و از سال ۲۰۱۹ شروع به پیش‌فروش کرده و طبق گفته ماسک تا امسال نزدیک به دو هزار درخواست برای پیش خرید این کامیون ثبت شده است. قیمت این کامیون ۱۸۰ هزار دلار و نسخه دیگر ۱۵۰ هزار دلار است که هر دو با ۲۰ هزار دلار قابل پیش خرید هستند.

مشخصات کامیون سِمی Semi تسلا

این کامیون از ۴ موتور برقی قدرتمند بهره می‌برد که با وزن ناخالص ۴۰ تن می‌تواند از سرعت صفر تا هشتاد کیلومتر بر ساعت را طی ۲۰ ثانیه برسد.

دو نسخه از کامیون سِمی تولید شده که هر کدام برای شارژ نیاز به مدت زمان ۳۰ دقیقه دارند و یکی توانای طی کردن مسافت ۸۰۰ و دیگری طی کردن مسافت ۴۸۰ کیلومتری را به ازای هر بار شارژ دارند.

کامیون برقی تسلا

کامیون‌های برقی تسلا درصد تولید آلایندگی‌شان صفر است و اگر هر کدام از محل شارژهای مخصوص تسلا مداوم شارژ شوند، می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دلار در مدت زمان دو سال کارکرد نسبت به یک کامیون دیزلی هزینه کمتری را بر دوش صاحبان کالا بگذارند و البته که در صورت نبود مکان‌های مخصوص شارژ باید از برق عادی شهر استفاده کنند که در ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا هزینه بسیار بالایی را در بر خواهد داشت.

طراحی کامیون تسلا با توجه به مجهز بودن به موتور برقی بسیار آیرودینامیک است و تمامی خطوط طراحی بیرونی مفهومی بوده و برای هدایت خوب جریان هوا ساخته شده‌اند (طوری که کامیون به شکل موشک دیده می‌شود).

طراحی داخلی بسیار از طراحی‌های امروزی جلو زده و مانند خودروهای تسلا به مانیتورهای بزرگ لمسی مجهز شده است. مکان قرارگیری راننده در نقطه وسط کابین قرار دارد طوری که راننده بتواند دید خوب و کافی به تمامی نقاط بیرونی و داخلی را داشته باشد.

کامیون برقی خودران تسلا

همان طور که انتظار می‌رود این کامیون نیز قابلیت رانندگی خودکار را دارد که تسلا این قابلیت را کاپیتان فعال می‌نامد و البته یادآوری می‌کند که حتی در زمان رانندگی خودکار بایستی راننده حداقل آگاهی را از شرایط کامیون داشته باشد و در صورت خواب و یا مساعد نبودن حال راننده این قابلیت برای کامیون فعال نمی‌شود.

چالش کامیون تسلا

تولید و فروش کامیون‌های برقی در آمریکا از هر جای دنیا سخت‌تر است و تسلا بسیار شجاعانه شروع به این کار کرده است. سختی این تولیدات در آمریکا این است که رانندگان آمریکایی علاقه شدید به صدا و دود کامیون‌های خود دارد و شعارشان هم این است که ابتدا لذت، بعد رانندگی و بر همین اساس بنظر بزرگ‌ترین چالش تسلا برای تولید کامیون‌های برقی در آمریکا، راضی کردن رانندگان و بخش حمل و نقل جاده‌ای این کشور است.

چالش بعدی تسلا ایجاد مکان‌هایی برای شارژ این کامیون‌ها است که تسلا قبلاً پیش‌زمینه‌هایی برای خودروهای برقی ایجاد کرده است، حال باید دید آیا کامیون‌های برقی تسلا نیز می‌توانند مانند خودروهای برقی تسلا پا به آسفالت جاده‌ها بگذارند یا خیر.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد