موضوعات داغ

معاون دادستان کل کشور: باید تصمیمات واقع‌گرایانه‌ای درمورد قیمت خودرو اتخاذ شود

عکس نویسنده
فائزه تیموری
نویسنده
عکس مطلب اول

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور، ضمن یادآوری این نکته که در ثبت‌نام خودرو، سود دلال و واسطه‌گر در میان است، از توزیع سوبسید میان عده قلیلی دلال انتقاد کرده و تاکید کرد که نهادهای ذی‌ربط باید در قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری واقع‌گرایانه‌ای داشته باشند.

او با بیان‌ کرد تصمیم‌گیری‌ها باید بگونه‌ای باشد که به‌جای از بین بردن تولیدکننده و حمایت از دلال حمایت، باید حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده باشیم. وی سپس افزود در گام دوم انقلاب باید موانعی که پیش روی تولید وجود دارد، برداشته شود؛ قوه قضاییه در تمام حوزه‌ها ظرفیت‌ها را در اختیار تولید می‌گذارد تا موانع رفع شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد که اگر عواید اختلاف قیمت موجود خودرو در کارخانه و بازار نصیب خودروساز می‌شد مانع بزرگی در تولید که همان نقدینگی است، رفع می‌شد اما خودروسازان مبالغ بالایی به قطعه‌سازان بدهکار هستند و اگر به همین ترتیب ادامه یابد چرخ تولید قطعه‌ساز و خودروساز حرکت نخواهد کرد.

او ادامه داد که چشم سایر صنایع به صنعت مادر و مهمی مانند ایران خودرو بوده و در عین حال، گردش کارخانه وسیعی با ده‌ها هزار کارگر دغدغه بزرگی است.

عمرانی عنوان کرد که اگر سوبسیدی که در ثبت‌نام خودرو توزیع می‌شود برای کل مردم بود، شرایط فرق می‌کرد اما تعداد قلیلی از مردم و بیشتر دلالان از این سوبسید بهره می‌برند و به تولیدکننده فشار وارد می‌شود.

وی تاکید کرد که در این زمینه باید با بصیرت بیشترى عمل شود و این تناقض به نفع تولید مرتفع شود؛

او ادامه داد که در یکى دو سال اخیر شاهد هستیم که کارخانه با وام و یا کمک صندوق توسعه اداره شده که این راهکارها قابل اتکا و پایدار نخواهد بود و ادامه روند فعلی سبب ورشکستگی خودروسازان، توقف تولید و ایجاد بحران‌های کارگری خواهد شد.

عمرانی در ادامه، با بیان‌ این‌که جنگ اقتصادی به مراتب از جنگ‌ نظامی مشکل‌تر است، گفت این جنگ در سفره مردم قابل لمس است؛ مسائل مربوط به معیشت فعلى زیبنده مردم ایران نیست و باید با مدیریت صحیح رفع و ساماندهى شود.

معاون دادستان کل کشور، همچنین اشاره کرد که می‌توان بسیاری از موانع که ۸۰ درصد آن در داخل کشور یافت می‌شود و نه مرزهای بیرونی را از مسیر برداشت.

وی با تاکید بر شفاف سازی نحوه تخصیص ارز ترجیحی در صنعت خودرو، اظهار کرد که زنجیره فعلی در این مسیر معیوب است و آن نیز غیر قابل حل نیست.

عمرانی، با بیان این‌که در تحریم ظالمانه عده‌ای از شرایط سوءاستفاده کرده و کاسب تحریم هستند، تصریح کرد: ایران توان تامین تمام نیازمندی‌های صنعت را در چارچوب کشور دارد و از خارجی‌ها بی‌نیاز است، اما برخی که منافع آن‌ها در واردات است، مانع خودکفایی می‌شوند.

وی با بیان این‌که، باید امید را به جامعه بازگردانده شود، تاکید کرد که باید با برقراری احساس امنیت در جامعه، از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنیم.

عمرانی، کارگران را به‌عنوان ولی‌نعمت مسئولان برشمرد و گفت ایرانخودرو به عنوان برند قابل اتکا موردحمایت است و ظرفیت‌های موجود برای پیگیری و رفع موانع در قوه قضائیه در اختیار این تولیدکننده است.

سعید عمرانی در پایان تاکید کرد که بیکاری از بزرگ‌ترین دلایل آسیب اجتماعی است و مسئولان باید کاری کنند که چرخ تولید در گردش بوده و نرخ بیکارى روزبه‌روز کمتر شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد