موضوعات داغ

سود هنگفتی که نصیب برندگان قرعه کشی خودرو می‌شود!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

از حدود دو سال پیش و به دلیل عدم توانایی خودروسازان در برقراری توازن بین عرضه و تقاضا، روشی به نام قرعه کشی خودرو جایگزین شیوه‌های معمول فروش خودرو شد. با وجود انتقادات گسترده‌ای که به این روش و سفته‌بازی ناشی از آن مطرح شد، همچنان فروش خودرو به روش قرعه کشی توسط ایران خودرو و سایپا ادامه دارد.

آخرین شرایط قرعه کشی خودرو که از سوی ایران خودرو به اجرا در آمده است، از یکشنبه هشتم فروردین ماه آغاز شد و تا روز یازدهم فروردین ادامه یافت. در این شرایط خودروهایی همچون پژو پارس بنزینی ، پژو پارس LX و سمند LX با موعد تحویل نود روزه به مشتریان عرضه شدند.

اختلاف شدیدی که بین قیمت بازار و قیمت کارخانه خودروهای فوق وجود دارد، سود سرشاری را در موعد سه ماهه روانه جیب برندگان قرعه کشی ایران خودرو می‌کند. برای مثال قیمت کارخانه پژو پارس TU5 حدود 127 میلیون تومان است اما قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود 250 الی 260 میلیون تومان تعیین شده است و این به معنی سود 130 میلیونی است که روانه جیب برندگان قرعه کشی ایران خودرو خواهد شد.

پژو پارس سال دیگر خودرویی است که شرایط فروش فوق العاده ایران خودرو 1400 حضور داشته است. قیمت این خودرو در کارخانه 122 میلیون تومان است اما برای خرید آن از بازار باید بیش از 200 میلیون تومان هزینه کنید، در نتیجه سودی در حدود 100 میلیون تومان نصیب برنده خواهد شد.

بازار خرید و فروش سمند LX همواره نسبت به پژو پارس از رونق کمتری برخوردار بوده است و به همین دلیل انتظار داریم حاشیه سود این خودرو کمتر از پژو پارس باشد. قیمت سمند LX بنزینی از سوی ایران خودرو 117 میلیون تومان اعلام شده، در حالی که نرخ آن در بازار آزاد حدود 190 میلیون تومان است و حدود 80 میلیون سود در اختیار برنده قرعه کشی شرایط فروش ایران خودرو قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/14
آخه بی معرفت پیام که میدونم نمیزاری نشر پیدا کنه
این مزخرفات چیه مینویسی منم یه خودرو خریدم ثبت نامی یه سال دیگه میدونم منم دوست دارم امروز بدنم کامل واریز کنم جای اینکه یه سال پولم بخوابه و سال بعد معلوم نشه به چه قیمتی بخواد بهم خودرو را تحویل بده
اینا همه باند بازی خودشونه که قیمت خودرو پایین نیاد و قیمت خودرو داغ بمونه
لطفا یا این پست را پاک کن یا تیترش را عوض کن نظر من را نشر کن
التماس تفکر
1400/1/15
بگذاریدبه مردم هم سودی برسد.همش توجیب عده ای خاص نرود.
1400/1/15
سود نصیب نميشه، بدبختی نصیب مردم ميشه
چون با همین ترفند که خودروساز سر بزنگاه قيمتشو سالی چهار بار بالا میبره
1400/1/15
با سلام
این سخن شما که سود هنگفتی روانه جیب برندگان می شود یک حرف غیر منطقی است. قیمت واقعی ماشین برای مصرف کننده حتی کمتر از قیمت کارخانه هست. این وسط یک عده به اسم دلال، خود خوروساز و بعضی رسانه ها قیمت بازار را تعیین می کنن.
1400/1/15
بابا شما چرا فکر میکنین همه قراره ببرن ماشینو بفروشن و سود کنن...؟؟؟
۹۵ درصد ماشین ندارن...
هرچی هرچی دلش میخواد تحلیل می‌کنه و می‌ذاره رو سایت...
چرا راجب سود هنگفت خود خودروسازی نمیگی
یا هزارتا محصول دیگه
گیر دادین به ماشین
وقتی قرعه کشی میشه دیگه درد خبرنگار ها چیه
می‌خواین بیایم از شما بخریم به قسمت آزاد؟
1400/1/15
از اون طرف بدبخت هایی مثل من که در پیش فروش ها شرکت کردند.

یکسال پول گذاشتم برای کوییک r حالا اسمم در اومده کارخونه میگه ۱۴۳ میلیون .از اون طرف بازار ۱۴۵ میلیونه از طرف دیگه خود کارخونه فروش فوق العاده گذاشت ۱۳۹ میلیون .

واقعا ما از کار خودروسازها سر در نیاوردیم!!!!!!
1400/1/16
اخه نامردای بی معرفت شیاد من کوییک نوشتم ۳۵ دادم حالا ازکجا بیارم ۱۱۰ دیگه بدم فقط دلال های شیاد بی شرف که میدونن چی بنویسن بردن نه ما ملت بدبخت الهی سال اینده این دو خودرو ساز ورشکست بشن کله ملت بگیدالهی امین
1400/1/17
حیفم میاد به کسی که این تحلیل رو انجام داده نگم خیلی بیسوادی ...
مرد حسابی قیمت خودرو الان بواسطه تورم رفته بالا ،کدوم سود اخه ،کدوم کشک ،
اونی که سود میکنه تو این بازار خودرو نمایندگی ها و اقا زاده ها هستن که با رانت و لابی اکثر خودرو هارو میخرن و احتکار میکنن ،
مطمئنا مردم عادی هیچ سودی از بازار خودرو نمیبرن
اگه سواد نداری تحلیل نکن